Kan katte godt fornemme ens humør?

Fordi jeg sidder her og skal til eksamen i morgen og er nærmest et vrag, og så kommer søde Gizmo og sætter sig helt tæt på mig, hehe :hjerte:

Er det muligt? Jeg kan nemlig huske fra min tidligere kat, at hver gang jeg var ked af det, så kom hun hen og miavede og gned sig op af mig…

Meget kort sagt, Ja det kan den :slight_smile:

ja, det kan mine i alt fald…synes jeg

Det kan de sagtens, ja :slight_smile:

Også hvis man er syg, så plejer de at putte med en, mere end sædvanligt :slight_smile: :hjerte:

De er jo vant til at læse kropssprog, meget mere end os. Så, sagtens :slight_smile:

110 % sikkert…

mine har faste ritualer hvad angår mig når jeg har forskellige humører…

når jeg er syg er sethi ekstremt overbeskyttende… når jeg er sådan lidt “gå nu med sig mis” - så kan jeg være HELT sikker på at min alfa vil forsøge at fortælle mig at det bestemmer jeg ikke, når jeg er ked af det, så er Cleo der og lægger sig klods op af mig og flytter sig ikke for en atombombe… og så fremdeles…

så ja - det kan katten helt sikkert !

Ingen tvivl! Margrethe læser min sindstilstand … Meget bedre end min kæreste gør :wink:

Helt sikkert…

Bare her i den sidste uge har jeg været enormt stresset og udkørt og slet ikke fået nok søvn… Yankie har været meget meget obs på mig og har sovet mellem kærestens og jegs hovedpuder… I går havde jeg så endelig en fridag og tog en middagslur for at få indhentet søvn, igen var han lige ved siden af… Men i nat har han ikke sovet mellem os… han kom og tjekkede mig i går aftes da jeg gik i seng, men kunne åbenbart fornemme at nu var “mor” glad og tilfreds igen, så han sov på hans sædvanlige plads på reolen i nat :slight_smile:

Jeg er også fuldstændig sikker på, at de er opmærksomme på ens humør, og hvordan man har det. Jeg er ikke så glad for at være alene hjemme (får mareridt, hører lyde osv.), så da jeg skulle være alene hjemme i en uge efter jul, var Tinka virkelig en stor hjælp. Normalt kan hun ikke lide at sove i sengen, hun sover altid på en stol. Men tre af nætterne havde jeg det så skidt, at hun hoppede op i sengen, og lagde sig helt tæt op ad mig, hvorefter hun begyndte at spinde. Tinka ligger sig sjældent op i sengen, og da slet ikke op ad én. Desuden spinder hun som regel kun, når hun bliver nusset eller får mad :tihi:
Selv da jeg vågnede efter et mareridt og satte mig brat op, blev hun bare liggende, og så roligt op på mig :slight_smile: Så jo katte er helt klart i stand til at mærke hvordan man har det:D

Ja det mener jeg. Min ene hankastrat er eksstrem empatisk og sensitiv :slight_smile: Han kommer styrtende og putter/trykker/smånapper og hvad ved jeg - næsten inden man selv er klar over hvordan man har det :slight_smile: