Kan katte græde tårer?

Jeg ved det ikke - har aldrig set det (heldigvis), men andre påstår, at de har

http://cats.about.com/od/behaviortraining/tp/catscryrealtears.htm

I bogen Din Intelligente Hund skriver Stanley Coren om hunde der græder og han har selv oplevet sin gamle hund græde tårer. Det er en hjerteskærende historie om at hunden er syg,han opdager det sent, og kører straks til dyrlæge.

Da han ankommer ligger hunden død bag i bilen med tårer ned af kinderne. Den har grædt helt tavs, mener han.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal tro. Umiddelbart tænker jeg - de kan ikke græde - men til gengæld har jeg en enkel gang i mit liv set en hest græde tårer. Ejeren slog hesten voldsomt, og da jeg greb ind og fjernede hesten, så løb der godt nok noget som kunne ligne tårer ned af dens hestekinder… Jeg havde en helt klar fornemmelse, som Stanley, i situationen af, at hesten græd. Jeg kan ikke fortælle hvorfor - men det kan også bare have været mine egne følelser jeg projekterede over.

Jeg glemmer det i hvert tilfælde aldrig. Derfor : Jeg har heldigvis aldrig set en kat græde - har du?

og hvad tror du? Er mennesket det eneste dyr, der kan græde tårer, når nu vi deler tårerkanaler med så mange arter?

Videnskaben har intet svar.

MVH Helle

Jeg vil påstå den dag idag, at jeg har set en kat græde.
Min gamle dejlige Leander kom en morgen og hoppede op på en stol ved siden af mig og satte sig til at kigge bedende på mig. Hvad vil du mis? Spurgte jeg og strøg ham over ryggen. I det samme gled en stor tåre ned af hans kind og han ovrebrækkede stolen og mig.
Jeg tror han har haft meget ondt lige inden han brækkede sig. Han var lidt sløv hele dagen, men til aften var han sit gode gamle jeg igen.

Jeg er næsten sikker på han græd, for der var et eller andet ved den tåre, men om det er sandt ved jeg ikke, jeg følte det bare.
Knus Elin

Den gang det skete skrev jeg om det på det gamle Katteforum og da var der ikke nogen der rigtig troede på mig.

Knus Elin

:):slight_smile:

Jeg ved ikke med det at græde hos en kat… men min tidligere rødhårede gadedreng Morgan :hjerte::hjerte: - han græd tårer, når jeg skrællede løg - men han SKULLE bare sidde på køkkenbordet uanset, hvad jeg lavede.

:wehuu::wehuu:

Nej, tror ikke katte kan græde tårer.

Hvis græde-tårer betyder ked af det-følelse, så tror jeg ikke på det.

Hvis græde-tårer er i forbindelse med, at katten kaster op - som det bliver refereret- så tror jeg på det. Mennesket får også tårer i øjnene ved opkast, som en reaktion som følge af opkastningen.

Det samme tror jeg gør så gældende ved løgene, som der refereres til. Det er øjet, der irriteres og derved producerer tårer - igen altså ikke ked-af-det-tårer.

Jeg tror helt klart at dyr kan græde, i hvert fald dem ned tårekanaler, og det er bevist at elefanter kan græder, så hvorfor ikke også katte og andre dyr.
Jeg ved ikke om jeg har set en kat græde, måske Zilaz da vi boede hos Jens Peter, der kom der tit klart væske fra Zilaz’s øjne, ligesom tårer hos mennesker. Nu er der ikke noget hos Zilaz.

Der er jo stor forskel på om kattens øje kan løbe - som det fx gør ved sygdomme som herpes og lign hos kat og så til at katten græder fordi den er “ked af det”.
Det sidste tror jeg ikke på.

Jeg tror heller ikke umidbart en kat kan græde følelsetårer , men de kan se så forfærdelig ulykkelig ud , jeg tror nogle af de mest ulykkelige katte jeg har haft se er dem er hos CK , mange af de har jo fra hjem hvor de var kælemisser , og på en eller anden måde havnet i kattehelvede :ked::ked:

[quote=Leopolds mor;169820]Jeg vil påstå den dag idag, at jeg har set en kat græde.
Min gamle dejlige Leander kom en morgen og hoppede op på en stol ved siden af mig og satte sig til at kigge bedende på mig. Hvad vil du mis? Spurgte jeg og strøg ham over ryggen. I det samme gled en stor tåre ned af hans kind og han ovrebrækkede stolen og mig.
Jeg tror han har haft meget ondt lige inden han brækkede sig. Han var lidt sløv hele dagen, men til aften var han sit gode gamle jeg igen.

Jeg er næsten sikker på han græd, for der var et eller andet ved den tåre, men om det er sandt ved jeg ikke, jeg følte det bare.
Knus Elin

Den gang det skete skrev jeg om det på det gamle Katteforum og da var der ikke nogen der rigtig troede på mig.

Knus Elin[/quote]

Jeg har ikke oplevet det;
men jeg tror på dig. :wehuu:

ved faktisk ikke om katte kan græde tåre min holger har sommetider en tåre der løber ned af kind/næse håber virkelig ikke det er fordi han ikke har det godt her

nå til grunden til hvorfor jeg siter dig er fordi alle dem som ved bare lidt om ck´s katte ved at de alle sammen havde sygdom i form af øjn betændelse eller virus så tror også det har irreteret deres øjne til at løbe det ved jeg at mine øjne bliver røde og løber i vand når jeg feks har haft øjnbetændelse

så vil jeg lige sige et ABSELUT IKKE ER FOR AT FORSVARE CK men fordi det var et spørgsmål om katte kan græde hendes katte ser kede ud af det det kan vi vel allesammen godt blive enig om men tror desvære ikke de græder tåre derfor men pga sygdom

knus fra lenew

[quote=lenew;170075]ved faktisk ikke om katte kan græde tåre min holger har sommetider en tåre der løber ned af kind/næse håber virkelig ikke det er fordi han ikke har det godt her

nå til grunden til hvorfor jeg siter dig er fordi alle dem som ved bare lidt om ck´s katte ved at de alle sammen havde sygdom i form af øjn betændelse eller virus så tror også det har irreteret deres øjne til at løbe det ved jeg at mine øjne bliver røde og løber i vand når jeg feks har haft øjnbetændelse

så vil jeg lige sige et ABSELUT IKKE ER FOR AT FORSVARE CK men fordi det var et spørgsmål om katte kan græde hendes katte ser kede ud af det det kan vi vel allesammen godt blive enig om men tror desvære ikke de græder tåre derfor men pga sygdom

knus fra lenew[/quote]

Nej nej , søde eftersom jeg selv har haft katte i 45 år ( det har selv jeg lært lidt af) , ved jeg godt at det er pga af sygdom de græder , men hvis nogle katte kan fremvise ulykkelig mimik og kropsprog på sorg , så er det ihverfald de arme misser der er i hendes vanetegn :ked:

jaførst vil jeg undskylde at jeg ikke læste det helt korekt det du skrev

og ja syntes hendes katte ser mere triste ud end dem jeg ser på kattehjemmet de får gløden tilbage i øjnene lige så snart de falder til ro og vi kan kæle og nusse dem

mange af dem på kattehjemmet har levet et rædselsfuld men kløden kommer hurtig tilbage og man kan se den lyser op og gå frem og vi nusses

men ved ck ser de ALTID sådan ud som om de har givet op de er altid sygei øjnene frydser så et ½år og det andet ½ år stården på en savna
stakkels katte ville ønske de kunne græde virkelig hulke når dendet skal holde øje med hende kom så kan man tal og katte jammer rock

kaja undskyld det var ikke dig som persom jeg skrev til søde
det var fordi det der er altid noget i vejen med ck´s katte
det var ikke for at sige at du er uvidne om kate ( eller andet og hvis du opfatter det sådan undskylder jeg mange gange)
det var bare en forklaring om at de ser også mere
sølle ud med øjnbetændelse og virus

[quote=lenew;170205]jaførst vil jeg undskylde at jeg ikke læste det helt korekt det du skrev

og ja syntes hendes katte ser mere triste ud end dem jeg ser på kattehjemmet de får gløden tilbage i øjnene lige så snart de falder til ro og vi kan kæle og nusse dem

mange af dem på kattehjemmet har levet et rædselsfuld men kløden kommer hurtig tilbage og man kan se den lyser op og gå frem og vi nusses

men ved ck ser de ALTID sådan ud som om de har givet op de er altid sygei øjnene frydser så et ½år og det andet ½ år stården på en savna
stakkels katte ville ønske de kunne græde virkelig hulke når dendet skal holde øje med hende kom så kan man tal og katte jammer rock

kaja undskyld det var ikke dig som persom jeg skrev til søde
det var fordi det der er altid noget i vejen med ck´s katte
det var ikke for at sige at du er uvidne om kate ( eller andet og hvis du opfatter det sådan undskylder jeg mange gange)
det var bare en forklaring om at de ser også mere
sølle ud med øjnbetændelse og virus[/quote]

Helt i orden -kramer

Ja jeg ved ikke hvad jeg tror, for har som sagt aldrig oplevet det. Men de har tårerkanaler og kan føle sorg og smerte - to ting, som let får mennesker til at græde.

Jeg så det ved hesten den dag. Det glemmer jeg aldrig. Men aldrig ved en kat - heldigvis.