Kan kattene smage sødt?

Jeg har engang læst at katte ikke smage sødt. Hvad siger i til det??

Jeg har selv erfaring med at kattene er syge efter at få søde sager. De vil endda gå så langt som til at stjæle. -ass

nogle siger nej - jeg ved det ikke. mine stjæler søde sager, hvis de kan. tara elsker fx syltetøj:-)

[QUOTE=Ginaby;174223]Jeg har engang læst at katte ikke smage sødt. Hvad siger i til det??

Jeg har selv erfaring med at kattene er syge efter at få søde sager. De vil endda gå så langt som til at stjæle. -ass[/QUOTE]

Mine aby’er vil slå ihjel for chokoladekage - de er altædende.

Jeg tror ikke sødt som sådan gør dem syge - men chokolade er ikke godt, for meget er livsfarligt

Jeg forsøger at begrænse alt med sukker, lakrids, chokolade o.l. Men det er ikke altid jeg får lov at bestemme:savle:

Jeg ved ikke om katte kan men Abyer kan, min Aby er vild med sukker i alle former (kage, chokolade, labre larver, karameller osv osv) :tihi: Der er så kun en af mine Somalier der er til chokolade, hvilket han meget sjældent får og han får kun lov til at slikke lidt på det (det samme gælder for Abyen).

Feline som er Somali elsker menthol, hun er helt vild med de små runde menthol lakridser jeg tror det er Lakritol de hedder :savle: Resten af banden er egentlig mere til grøntsager (hvilket Abyen selvfølgelig også spiser) -høhø Er der egentlig noget en Aby IKKE spiser :?

tja, mine er også ret vilde med slik, de mest kræsne her er Aslan og Celeste, men Celeste har da bevist at hun er ganske god til at stjæle peanutrejer (i stil med osterejer)…
SS er helt VILD med chokoladekiks, men fordi det ikke er sundt så får han det helst ikke, det er kun hvis han en sjælden gang i ny og næ kan komme til at stjæle sig til et par småkrummer af det at han får noget…

Jeg ved det heller ikke, men sødan noget som is plejer at hitte hos katte.
Jeg ved ikke hvad mine kan lide for jeg har sjælnet sødt i huset, undtagen frugt.
Og har jeg sødt får de ikke lov at få det.

Katte kan ikke smage sødt, de har ikke smagsløg for sødt, tværtimod ændrer sødt sig til en bitter smag. Men jeg husker for en del år siden at der blev påvist enkelte siam med smagsløg for sødt,så det er måske på vej.
Når de spiser kage og is er det nok ikke sukkeret de reagerer på, men derimod fedtet som der er rigeligt af i sådanne ting:)
Mine er ikke interesserede i slik og jeg undgår helst de får nogen form for sukker da det er rigtig dårligt for kattetænder og tarmsystem.

Marina

det kan godt være du har ret i at det er det fede i det, for her er de alle vilde for at få lov til at slikke bøtten når jeg har haft købt 40+ rygeost…men der er så også nogle ting som de er helt vilde med som er søde og som der ikke er fedt i som. feks. frugt.

vores går efter honning, ahornsirup, sukkerskålen ect hvis de kan komme til det…

så hvis de ikke kan smage sødt - så vil jeg gerne vide hvad de ser i honningkrukken…

de får nu ikke lov til at få noget af det overhovedet - jeg er meget påpasselig med det, men de vil dø for at få poterne i honningen

[quote=Battlestar;174296]vores går efter honning, ahornsirup, sukkerskålen ect hvis de kan komme til det…

så hvis de ikke kan smage sødt - så vil jeg gerne vide hvad de ser i honningkrukken…

de får nu ikke lov til at få noget af det overhovedet - jeg er meget påpasselig med det, men de vil dø for at få poterne i honningen[/quote]

Epic er også syg efter Honning …

Har prøvet at forklare hende at hun ikke er en bi :stuck_out_tongue:

Det der er sværest at holde for os selv her i huset er boller, kage, honning, vingummi, lakrids, chokolade og ligende.
Er muligt at abyérne er mere “sliksyge” end andre racer??

Tja, hvis mine sætter poterne i slikskålen så er det højst for at pille det op og bruge det som legetøj, suk. Det samme gælder sukkerskålen, det er sååå sjovt at grave i og vælte sukkerskålen og sprede det ud over hele bordet men spise det, nej tak.
Marina

Og min devonkastrat Dino eeelllsker kokosmakroner og myntethe ;-)))
Ligesom en rigtig morfar :wink:

[quote=Vibeke;174255]Jeg ved ikke om katte kan men Abyer kan,

Hvor er den sød…

En Aby…er vel også en slags kat -høhø

Mine to tidligere katte var helt vilde med honningmelon, så jeg var ved at skære poterne af, når jeg skar melon ud. Ellers har jeg ikke observeret det.

[quote=Hanne N;174306]Og min devonkastrat Dino eeelllsker kokosmakroner og myntethe ;-)))
Ligesom en rigtig morfar ;-)[/quote]

hvem kalder du en morfar???:stuck_out_tongue:
mynthethe og kokosmakroner er GUF!!!

[QUOTE=Mona Jensen;174316][quote=Vibeke;174255]Jeg ved ikke om katte kan men Abyer kan,

Hvor er den sød…

En Aby…er vel også en slags kat -høhø[/QUOTE]

Nej, den er mere end en kat - derfor ikke en kat for alle og enhver:-)

Der er gisninger om, at kattene udvikler smagsløg for det søde:-) Simpelthen som et biprodukt af selektiv avl og liv i tæt samkvem med mennesker. Det er ret morsomt. Hvordan og hvorfor ved jeg intet om.

Hvor er den sød…

En Aby…er vel også en slags kat -høhø[/quote]

Den mest nøjagtige beskrivelse af en Aby jeg har hørt er denne “En Aby er en krydsning mellem en Abe og en nytårsraket” :tihi: Men selvfølgelig er Abyen en kat den er bare en del anderledes end mange andre katte og som Lis skriver ikke en kat for alle (jeg er personligt glad for, at jeg kun har én for han fylder meget i en flok på 18, til gengæld ville jeg så heller ikke undvære ham:hjerte: )