Kan kattens tilstand aflæses på halen?

I en anden tråd herinde læste jeg følgende:

“…det gode ved semi langhår er at vi kan se deres overall kondition ved at se på deres hale…”

Så hvis bæsterne herhjemme begynder at få triste haler, så behøver det altså ikke kun at være et kostproblem :? … det kan også være fordi de er syge?

Fedthale kan det også være og det er ikke kost problem eller “sygdom”.

Tzari, kan du ikke uddybe hvad en “fedthale” er? Har set begrebet et par gange men ved ikke hvad det betyder

fedthale er en hormonbetinget tilstand der primært ses på fertile dyr - det har intet at gøre med sundhed :slight_smile:

du er ikke i tvivl hvis du har en kat med fedthale :slight_smile: du kan mærke den på den nederste 5-6 cm af haleroden og sommetider 1-2 cm lige ved ryggen hvor halen sidder (mindre hyppigt)

det er en overproduktion af fedt der sætter sig som aflejring i pelsen og får den til at klumpe sammen…

lige som vores hår og negle bliver glansløse og tynde hvis vi lider af mangelsygdomme som følge af fejlernæring eller sygdom er det nøjagtig magen til hos kattene…

da jeg fik mine tøser var der 10 hår på deres haler… de var 8 md og havde været fertiler til jeg fik dem, nederst i hieraktiet og den ene tilmed drægtig da jeg snippede hende… de var kamp fyldt med orm og vejede hhv 3 og 3,2 kilo

deres haler var 10 hår og en dusk for de fik ikke mad nok… nederst i en kæmpe flok uden tilstrækkeligt med årvågenhed fik de bare ikke det de skulle have…

cooner på 8 md skal ikke veje 3 kg - jo hvis det er mikro coons… men almindelige cooner vejer 4-5 kg og drenge gerne lidt mere… til sammenligning vejede min ramses godt over de 7 kg på det tidspunkt

da jeg havde haft dem i 6 md var de i topkondition, og alle der har set cleos hale ved at den er til at dø for… tyk, kraftig busket og vejende i vinden… den er SÅ flot… og hun er idag en fuldvoksen pige på snart 4 år og idag en pige på over 8 kg uden at være det mindste fed… hun vejede 3,2 da jeg fik hende…

så når du ser på halen får du et indtryk af almen konditionen… om foderstand, gennemsnitligt selvfølgelig… er katten sund og rask…

fertiler er lidt sværere end kastrater, for al deres energi går til at være fertile,… deres haler kan godt være lidt tyndere uden at det betyder en skid… men på kastrater - der er det et signal om at man skal tjekke sin kat og holde øje med dens vaner og især spisevanerne…

Mhm, altså jeg synes man hurtigt kan se på pelsen når de mistrives af den ene eller den anden grund. F.eks. så lærte jeg hurtigt at spotte på Meas (min gamle huskat) pels om hun havde orm eller ej.

Men om man kan se det på alle. Her er et billede af Diego, hvor han vejer 6,6 kg mod normale 8,4 kg - primært tab i muskler pga sygdom (først en brækket hofte, men den virkelig udslagsgivende var en stoppe urinleder, og heraf følgende chok til systemet, så han næsten døde, og var indlagt i en lille uge). Halen er klippet de første par cm eller 5 nede i bunden.

Her er han så to år efter, denne gang i en sommerklip fordi han nyder det og så rigeligt godt i stand fordi han også nyder killingernes mad :høhø:

Umiddelbart ser der ud til at være stor forskel på billederne, men tror det er fordi halen ligger ned på det sidste, for synes ikke halen ser anderledes ud end normalt på det første billede :gruble:

her er et billede af haler som haler helst gerne skal være…

det er Kheops der sidder længst til venstre… den røde

nu har jeg ikke nogen billeder af halen :slight_smile: men til klikkertrænings aftenen herhjemme var det vist nok Trekkie der spurgte om jeg havde klippet alle hårene af hans hale :smiley:

han var klippet i rumpensom de alle er her… men hårene på halen var forsvundet selv…

det var så meget så mine gæster troede jeg havde trimmet hele hans hale :slight_smile:

[QUOTE=Eife;869378]Mhm, altså jeg synes man hurtigt kan se på pelsen når de mistrives af den ene eller den anden grund. F.eks. så lærte jeg hurtigt at spotte på Meas (min gamle huskat) pels om hun havde orm eller ej.

Men om man kan se det på alle. Her er et billede af Diego, hvor han vejer 6,6 kg mod normale 8,4 kg - primært tab i muskler pga sygdom (først en brækket hofte, men den virkelig udslagsgivende var en stoppe urinleder, og heraf følgende chok til systemet, så han næsten døde, og var indlagt i en lille uge). Halen er klippet de første par cm eller 5 nede i bunden.

Her er han så to år efter, denne gang i en sommerklip fordi han nyder det og så rigeligt godt i stand fordi han også nyder killingernes mad :høhø:

Umiddelbart ser der ud til at være stor forskel på billederne, men tror det er fordi halen ligger ned på det sidste, for synes ikke halen ser anderledes ud end normalt på det første billede :gruble:[/QUOTE]

Honey har lige haft den vildeste omgang orm, men hans pels var nu fin nok… til gengæld så han ud som om han havde spist en fodbold :høhø:
I forhold til ormesnak, så sagde min moster den anden dag at man nogen gange kan se det på deres blinkhinde… at den er mere synlig hvis katten har orm… er det rigtigt ?

Jeg synes nu nok at Diegos hale er pænest på sidste billede, men tror også du har ret i at billederne snyder :wink:

og Eva - din diego er et super eksempel prøv at se på volumen

Diego er en meget pelset MCO - og han har en hale der er eminent smuk… den er enorm når han er i god form

på det her billede er den en ynk… ingen volumen, lange dækhår og tilmed tyndt fordelt

og så se her :slight_smile:

wow der er volumen, den er tyk, tæt og fantastisk igen… og rejste han sig op ville den være helt “elektrisk” lækker…

der er markant forskel… og når man kender sin kat og ved hvordan halen er og kan være… så er man ikke i tvivl…

[QUOTE=Vipstøsen;869428]Honey har lige haft den vildeste omgang orm, men hans pels var nu fin nok… til gengæld så han ud som om han havde spist en fodbold :høhø:
I forhold til ormesnak, så sagde min moster den anden dag at man nogen gange kan se det på deres blinkhinde… at den er mere synlig hvis katten har orm… er det rigtigt ?

Jeg synes nu nok at Diegos hale er pænest på sidste billede, men tror også du har ret i at billederne snyder ;)[/QUOTE]

Jeg tror også at det var så ekstra tydeligt på Mea fordi hun havde kronisk nyresvigt i svær grad, så der skulle ikke så meget til at slå hende ud af kurs, som andre katte :slight_smile:

Ja, nogle katte vil have blinkhindefremfald. Mea f.eks. havde det aldrig :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;869433]og Eva - din diego er et super eksempel prøv at se på volumen

Diego er en meget pelset MCO - og han har en hale der er eminent smuk… den er enorm når han er i god form

på det her billede er den en ynk… ingen volumen, lange dækhår og tilmed tyndt fordelt

og så se her :slight_smile:

wow der er volumen, den er tyk, tæt og fantastisk igen… og rejste han sig op ville den være helt “elektrisk” lækker…

der er markant forskel… og når man kender sin kat og ved hvordan halen er og kan være… så er man ikke i tvivl…[/QUOTE]

Du har ret… Jeg tænkte ikke over det dengang, for begge dele kom jo så akut, så sygdommen blev opdaget før han overhovedet tabte sig :slight_smile:

Jeg kan ikke se det på halen, men generelt på kattens pels om den er sløj.
Det samme har min dyrlæge i øvrigt kommenteret, at han bl.a. kigger på, når han får katte ind.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;869437]Jeg kan ikke se det på halen, men generelt på kattens pels om den er sløj.
Det samme har min dyrlæge i øvrigt kommenteret, at han bl.a. kigger på, når han får katte ind.[/QUOTE]

Mhm, dem med orientaler/siam kan se at katten er skidt på at pelsen bliver sådan “puffet”…

Ja, den bliver “åben” - lidt a la når de fryser.

Ja, nemlig… :slight_smile: Typisk først at se på det nederste af ryggen, som jeg har forstået det :slight_smile:

Det har jeg ikke bemærket på mine - der er det hele kroppen.

Da min Ebony fik leversvigt, og desværre måtte aflives, kunne det i allerhøjste grad også ses på pelsen!

Hun var alm. korthåret huskat, så der var ikke rigtig nogen fluffy hale at bedømme - men overordnet var hendes pels blevet virkelig grim.
Mat, tyndhåret, næsten stiv i pelsen og grålig. Normalt havde hun silkeblød, skinnende pels.
Og hun var altså kun “mærkbart” syg i en lille håndfuld dage, så det gik stærkt!

Men måske ses den slags kedelige forandringer hurtigere på de semi langhårede. Det har jeg heldigvis ikke erfaring nok til at vurdere.

Jeg tror, det er generelt hos korthårskatte. Jeg kender det i hvert fald fra både burmesere og huskatte, at pelsen stritter lidt mere, når de er sløje. Måske, det hænger sammen med dehydrering :gruble:

Muligvis, men min huskat Mea havde jo nyresvigt i en del år, og hun havde i de år også en lidt mere åben og tottet pels end ellers, og hun var holdt så godt med vand at jeg vil skrive under på at hun ikke var dehydreret :slight_smile:

Så Gitze fik svaret og jeg så tråd for sent :slight_smile: Lækkert du fik ny viden med god forklaring.

Interessant. Jeg vidste godt man kunne se det på deres pels når de ikke var på toppen, men jeg har egentlig aldrig tænkt å at det var det med at den blev åben. Her kan vi se hvis en af dem ikke har det godt… ved at de får lov til at putte hos Majestæt Phumba!

Men det sidste (tror jeg) billede af Basil viser ham jo med netop åben pels… så det er nok ikke helt galt…

Uff jeg kan stadig næsten ikke holde ud at se billeder af Sille uden at savne ham helt vildt :frowning: Og billedet her er 10 måneder gammelt… :ked:

Ja, men vi kan jo heller ikke sidde herinde hele tiden :wink:

Og ny viden er altid rart… der er helt sikkert mange ting jeg ikke ved endnu… lærer hele tiden :slight_smile: