Kan man det ? (køkkenhjælp)

Hvis man vil lave rigtig gammeldaws klejner, skal man vel ret beset koge dem i svinefedt - i gamle dage havde de jo svinefedt lige ved hånden på gårdene.

:slight_smile:

Mon de smager meget anderledes/bedre - når de er kogt i svinefedt ??

:?

Ikke, at jeg vil prøve det :s:S er bare videbegærlig.

:)[/quote]

Nogen bruger svinefedt, men jeg må indrømme jeg aldrig har haft modet til at prøve det, af frygt for man kan smage fedtet.

Jeg har altid brugt palmin, og det kan jeg huske helt fra min barndom, at min mor også gjorde.og vi boede da på en gård med adgang til svinefedt hvis det skulle være…og det er mange år siden, for jeg er ældre end du

Min opskrift ligner meget den Felis har sat ind, så ved ikke om det kan betale sig at lave ½ af hver … min opskrift må så være ca. dobbelt så stor, som den hun har sat ind.

Men den er sådan:

1150 g. mel
200 g. margarine
300 g. sukker
3-4 tsk. bagepulver
1 tsk. hjortaksalt
6 dl. kærnemælk
3 tsk. kardemomme
3 æg

[quote=Felis;513173]Nogen bruger svinefedt, men jeg må indrømme jeg aldrig har haft modet til at prøve det, af frygt for man kan smage fedtet.

Jeg har altid brugt palmin, og det kan jeg huske helt fra min barndom, at min mor også gjorde.og vi boede da på en gård med adgang til svinefedt hvis det skulle være…og det er mange år siden, for jeg er ældre end du[/quote]

:tak::tak:

Tak for dit svar - har det lissom dig, tænker at det vil smage af svinefedt/flæskesvær ???

:høhø::høhø:

[quote=Skattekat;512977]De er store og bløde indeni, ikke små og sprøde som de danske klejner.
Ligner de norske klejner af udseende, men smager ikke af citrus, sådan som jeg tit synes de norske gør … og som jeg ikke bryder mig om :S
[/quote]

Jamen… Min mor lavede aldrig klejner efter dansk klejneopskrift, for som hun sagde, de er for store og for bløde - hun brugte en opskrift på de mindre bajutter, som var sprøde udenpå og bløde inden. Først brugte vi en alm hjul-klejnespore, men så fandt mor en af plast, der var lille nok.

Så der er altså forskel på danske (store) klejner, og små bajutter.

Citrus i klejner, bajutter, og koldskål er også en uting IMHO - det havde man altså ikke i det danske bondekøkken. Det er ikke traditionelt, mener jeg (der skal nok være dem, der er uenige). Det ærgrer mig hver sommer, at jeg ikke kan købe koldskål uden citron, men så kunne jeg jo lave den selv :slight_smile:

Jeg kan nærmest ikke hitte ud af noget som helst i et køkken.
Men elsker næsten al slags mad, så jeg er alletiders at lave mad til…
Og jeg er ret vild med klejner, men får aaaaldrig nogen.

Så hvis der er nogen, der har lyst til at sende et par hjemmelavet klejner i min retning, så skriv en PB og jeg sender adressen!!

:wehu::wehu::yah::yah::wehu::wehu:

Så er der kogt en portion klejner :thumbup:

De er måske ikke alle lige pæne, men erfaringen har lært mig, at de uregelmenterede smager lige så godt som de pæne :tihi:

Da jeg var færdig med klejnerne, smed jeg det fejlkøbte svinefedt i gryden for at smelte det sammen med resterne af palmin … siden røg der en gammel rest mysli i, da fedtet var kølet lidt af … den blanding står nu til afkøling og kommer ud til fuglene, når den er størknet :thumbup:

[quote=Skattekat;514608]Så er der kogt en portion klejner :thumbup:

De er måske ikke alle lige pæne, men erfaringen har lært mig, at de uregelmenterede smager lige så godt som de pæne :tihi:

[/quote]

-ihhaltsåå Det kan du jo sagtens sige…

UHMMMMMMMMMMMM

Tak for dit svar - har det lissom dig, tænker at det vil smage af svinefedt/flæskesvær ???

:høhø::høhø:[/quote]
Man skal være obs på kun at bruge ukrydret svinefedt :stuck_out_tongue:
Det brugte min mor og mormor altid, og deres klejner var bare :wehuu:

Klejnerne ser formidable ud, og det med resterne og mysli til piphanserne, det er :thumbup: i min verden

[quote=Mega;514649]Man skal være obs på kun at bruge ukrydret svinefedt :stuck_out_tongue:
Det brugte min mor og mormor altid, og deres klejner var bare :wehuu:[/quote]

:høhø::høhø::høhø:

Nååårh… javel så… troede, at det skulle være det med løg :p:p