Jeg har lige opdaget, at jeg har købt 1 pk. palmin og 1 pk. svinefedt (skulle have været palmin begge dele :S), som jeg skal bruge til at koge klejner i … må man/ kan man blande de to fedttyper i gryden, eller er det dømt til at lave ulykker ?
Den ene slags er jo animalsk fedt, hvor det andet er vegetabilsk …
det ved jeg ikke men hvis din klejneopskrift er god kunne du så ikke skrive den her? Jeg mangler nemlig en god en til på lørdag.
Jeg laver islandske klejner, så det er nok ikke liiige det du leder efter
Men Lykke86 satte en opskrift ind forleden:
Else’s Klejner (har fået opskriften fra en ældre dame)
500 g mel
125 g flormelis
3 æg
2,5 tsk bagepulver
4 tsk vanilje
1 dl mælk
200 g smeltet smør
Det hele blandes sammen, og koges i vindruekerne- eller majs olie
Det giver nemlig en ikke så “fed” smag …
Ifølge min mand kan du bruge en hel pakke palmin sammen med en 1/2 pakke svinefedt
Jeg personligt bryder mig ikke om det. Jeg har nemlig prøvet engang hvor jeg selv havde købt forkert, og jeg spyttede hurtigt smagsprøven ud, og gemte resten af dejen til dagen efter.
Ok … jeg kommer alligevel ikke til at lave dem i aften, så må hellere få fat i noget mere palmin i morgen … det ved jeg hvad er
Nu bliver jeg nysgerrig på, hvad islandske klejner er?
De er store og bløde indeni, ikke små og sprøde som de danske klejner.
Ligner de norske klejner af udseende, men smager ikke af citrus, sådan som jeg tit synes de norske gør … og som jeg ikke bryder mig om :S
[quote=Skattekat;512977]De er store og bløde indeni, ikke små og sprøde som de danske klejner.
Ligner de norske klejner af udseende, men smager ikke af citrus, sådan som jeg tit synes de norske gør … og som jeg ikke bryder mig om :S
[/quote]
Det ligner den slags klejner, som jeg bedst kan lide
De ser meget bedre ud end de små kedelige nærmest kikseklejner der ellers laves…
Kunne du måske fristes til at dele opskriften på de lækre islandske klejner?
[quote=Bamse;512999]De ser meget bedre ud end de små kedelige nærmest kikseklejner der ellers laves…
Kunne du måske fristes til at dele opskriften på de lækre islandske klejner?[/quote]
Det er også sådan de rigtige, gammeldags danske klejner er
Så skal I have opskriften.
det er verdens bedste klejner:
500 gram mel
125 gram margarine
100 gram sukker
1 deciliter mælk eller fløde
2 æg
1 teskefuld bagepulver
½ teskefuld hjortetaksalt
1 teskefuld kardemomme
reven skal af 1 citron (kan udelades)
Palmin til kogning
Mel, bagepulver, hjortetaksalt og kardemomme sigtes sammen og margarinen smuldres deri.
De øvrige ingredienser tilsættes og dejen æltes.
Dejen stilles et køligt sted i ca ½ time.
Derefter rulles den ud i ca ½ cm tykkelse.
Der må ikke være særlig meget mel på dejen, for så skummer det for vildt når klejnerne kommer i den varme palmin.
Skæres til passende stykker og der laves en ridse i midten så klejnen kan vrides.
palminen opvarmes til ca 180 grader og klejnerne sænkes få ad gangen ned i det kogende fedtstof og koges i ca 2½-3 minutter.
Der må ikke komme for mange i ad gangen, for så klistrer de sammen og palminen køles for meget af og så bliver klejnerne “grumsede”
Der bliver ca 80 klejner ud af portionen
[quote=Skattekat;512977]De er store og bløde indeni, ikke små og sprøde som de danske klejner.
[/quote]
åh det ligner de færøske klejner, som min mor lige har bagt (sagde hun, med munden fuld af klejner
)
Uhm elsker bare klejner
men syntes Frank Hvam har ødelagt det lidt for mig ved at fortælle at de på grønland kaldes " kagen der ligner en kusse " -what
[quote=Chicabee;513059]Uhm elsker bare klejner
men syntes Frank Hvam har ødelagt det lidt for mig ved at fortælle at de på grønland kaldes " kagen der ligner en kusse " -what[/quote]
Altså det er da en velkendt sag, at en klejne kaldes for en “bondefit” :muhaha2:
Men bortset fra det, så synes jeg at:
Frank Hvam…han er Klam
Jeg ka’ slet ikke ha’ den person
:øhmm: :øhmm:
Er der mon nogen af de mere bage-dygtige, der kan svare mig på dette :
For nylig skulle jeg koge mine første klejner…
Dejen blev lavet og sat på køl…
Da jeg tog den ud, STANK den af tre-dobbelt salmiak - og jeg var ved at smide den ud…
Fik dog lige tanken at snuse til mit hjortetakssalt - og
- det var dét, der stank som salmiak…
Hvorfor gør det dog det ???
:øhmm::øhmm:
[quote=Tante Tut;513120]:øhmm: :øhmm:
Er der mon nogen af de mere bage-dygtige, der kan svare mig på dette :
For nylig skulle jeg koge mine første klejner…
Dejen blev lavet og sat på køl…
Da jeg tog den ud, STANK den af tre-dobbelt salmiak - og jeg var ved at smide den ud…
Fik dog lige tanken at snuse til mit hjortetakssalt - og
- det var dét, der stank som salmiak…
Hvorfor gør det dog det ???
:øhmm::øhmm:[/quote]
Det er hjortetaksalten som gør det, når først den kommer i forbindelse med de andre ingredienser, så begynder den at arbejde.
Men lige som en indskudt bemærkning, så skal man være meget præcis med målingen af hjortetaksalt, man skal ihvertfald ikke blive for rundhåndet.
[quote=KKH;513133]Det er hjortetaksalten som gør det, når først den kommer i forbindelse med de andre ingredienser, så begynder den at arbejde.
Men lige som en indskudt bemærkning, så skal man være meget præcis med målingen af hjortetaksalt, man skal ihvertfald ikke blive for rundhåndet.[/quote]
Tak for svaret - jeg blev godt nok overrasket over den stærke lugt af salmiak/amoniak - men klejnerne blev rigtig gode…
De ser da rigtig fine ud Skattekat…kunne din opskrift ikke lokkes ud af dig? Jeg tror jeg snupper halv felis’ opskrift og så en halv din, for jeg er heller ikke vild med tørre klejner
Felis´ opskrift er den jeg også plejer at bruge, og den laver jeg også større klejner ud af, for jeg bryder mig ikke om de små knastørre klejner.
:?
Hvis man vil lave rigtig gammeldaws klejner, skal man vel ret beset koge dem i svinefedt - i gamle dage havde de jo svinefedt lige ved hånden på gårdene.
Mon de smager meget anderledes/bedre - når de er kogt i svinefedt ??
:?
Ikke, at jeg vil prøve det S er bare videbegærlig.