Da jeg i efteråret købte vores maine coon, var det med henblik på at mine børn sku vokse op med dyr og jeg selv sku nyde og ha en at sidde og nusse med, da det ville være godt for mit helbred. (psykisk sygdomme)
Men vores maine coon er slet ikke kærlig. det sker måske en gang om ugen han gider aes.
Temmelig frusterende han ikke rigtig gider os. Elsker ham rigtig højt, han har sådan en dejlig personlighed ellers. fuld af ballade og energi. Meget legesyg.
Men nusses og kæles med og ligge på skød kan vi overhovedet ikke få ham til. Faktisk er han ret aggressiv men føler ikke det fordi han er sur, da han spinder når han angriber mig, mine fingre og tæer. han flyver os tit uden varsel op på ryglændet af sofaen og kradser mig i hovedet. Det gør ret ondt.
Kan man lære en kat at være kælen? Eller er det umuligt?
Faktisk er han ret aggressiv men føler ikke det fordi han er sur, da han spinder når han angriber mig, mine fingre og tæer. han flyver os tit uden varsel op på ryglændet af sofaen og kradser mig i hovedet.
Er han enebarn?
Hvis ja, så har han jo ikke andre end Jer mennesker at afreagerer på.
Min ene kat på 8 mdr gider heller ikke at ligge på skødet. men det har hjulpet gevaldigt at lade ham komme af sig selv, når han har lyst
Prøv at lade være at “tvinge” ham til at nusse, så skal det nok komme :kitty
[QUOTE=nulle83;1039773]Da jeg i efteråret købte vores maine coon, var det med henblik på at mine børn sku vokse op med dyr og jeg selv sku nyde og ha en at sidde og nusse med, da det ville være godt for mit helbred. (psykisk sygdomme)
Men vores maine coon er slet ikke kærlig. det sker måske en gang om ugen han gider aes.
Temmelig frusterende han ikke rigtig gider os. Elsker ham rigtig højt, han har sådan en dejlig personlighed ellers. fuld af ballade og energi. Meget legesyg.
Men nusses og kæles med og ligge på skød kan vi overhovedet ikke få ham til. Faktisk er han ret aggressiv men føler ikke det fordi han er sur, da han spinder når han angriber mig, mine fingre og tæer. han flyver os tit uden varsel op på ryglændet af sofaen og kradser mig i hovedet. Det gør ret ondt.
Kan man lære en kat at være kælen? Eller er det umuligt?
han er 6 mdr.[/QUOTE]
Hvordan var han da I besøgte ham hos opdrætter?
Hvordan var hans forældre?
Hvis forældrene begge er kælne og opsøgende skal det nok komme - er forældrene ikke kælne, vil det sandsynligvis ikke komme.
Altså min Alban var heller ikke særligt kælen som killing. Nu er han to år gammel og er MEGET mere kontaktsøgende, puttesyg og interesseret i kæl.
Det KAN altså også have noget at gøre med, at jeres mis kun er 6 måneder og slet ikke ‘har tid’ til kæleri - der skal leges vilde lege i stedet. Godt at han får en legekammerat til april.
Han er 6 måneder og fuld af ungdomskrudt og jeg er sikker på, at han vil elske at få en legekammerat at tumle med
Kig på forældrene - er de glade for at blive kælet for? - så skal det nok komme, når han får brændt ungdomskrudtet af.
Samtidig skal du huske, at mange maine cooner ikke er skødekatte, men meget gerne ligger meget nær dig, så de er inden for nusserækkevidde. Vi har begge dele her i huset - en linje hvor alle fra bedstemor, mor (og morbror) og til barnebarn er absolut skødekatte. Og så er der dem, som absolut ikke vil ligge på skødet, men “kun” inden for rækkevidde.
Det er meget forskellig fra kat til kat, men som allerede sagt se på hvordan han var ved opdrætter, samt på forældrene. Samtid vil jeg sige at ønsker i kæle, kramme bjørne der ofte ligger på skødet, omkring halsen osv, ja så vil jeg personligt nok ikke vælge en mco, det er ofte selvstændige katte, d nyder deres mennesker må lidt mere ved siden af, altså vælger at ligge ved siden af dig i sofaennog ikke på dig. Hvor burmesere og de orientalske racer jo ofte hænger på deres mennesker
For knap 2 år siden overtog vi en (ganske vist voksen) kat, Adelie.
En cornish rex, som normalt er vældig selskabelige katte.
Det er hun osse, NU. Det har taget over et år før hun for alvor begyndte at folde sig ud. Hun har såmænd været sød og kærlig hele tiden, og gerne ville snakkes med, men skødekat var hun ikke. Indtil her for meget nylig hvor hun pludselig bestemte sig for at blive det
De to sidste dage er hun endda kommet med mig i seng. Og lagt sig til at sove oven på mig
Det jeg vil sige med dette er: Det kan sagtens komme. Adelie er snart 4 år nu, og nogle katte er bare længe om at opdage HVOR dejligt det er at ligge på mennesker Men man skal ikke give op.
Og så er det jo stadig kun en stor killing I har. Med masser af killinge-krudt i rumpetten. Samt en race man ikke umiddelbart forbinder med skødekatte. Så giv ikke op. Og vær ikke nervøs for at han skal æde den nye killing. I hans øjne er det garanteret omvendt, det er killingen der er LIVSFARLIG
jeg tænker også lidt på hvordan i reagere når han leger jagt og fanger fingre osv. en 6 mdr killing har masser af krudt så prøv at lege med ham så han får forbrændt noget af det krudt. så er jeg ret sikker på han falder lidt til ro og med tiden bliver han måske mere kælen. men det kræver en hulens masse tålmodighed.
Han er bare en stor killing, som er ved at blive teenager, og han keder sig. En maine coon skal efter min mening ikke være alenekat, og I har jo også bestilt en til … Når han får en kammerat at tumle med, så vil jeg tro, at han holder op med de værste unoder. Han er i en alder hvor han har nærmest uudtømmelig energi, og når han ikke har artsfælder at lege med, ja så går det ud over jer. Prøv at aktivisere ham, så han får brugt noget krudt, og lad være med at acceptere at han “angriber”. I har jo ikke pels, og han skal lære, at man ikke kan tage så hård på sine mennesker.
Han er en stor killing med masser af gang i… Min maine coon Jako var faktisk 1½ år før han sådan rigtig faldt til ro, og kom i sofaen om aftenen og ville ligge og nusse og hygge…
Men jeg tror også den killing I får til legekammerat vil hjælpe på det. Så kan de to lege hele dagen, og forhåbentligt komme og hygge med jer når de er trætte
Hvordan reagerer du/I i øvrigt når han sådan “angriber” jer?
Mine cooner var heller ikke særlig kælne før de var fyldt 2 år. De ligger sig stadig ikke på skødet, men ved siden af os. Hvilket jeg glad for, de er altså for store til at være skødekatte.