Kan man træne sig fra smerter

Har du haft smerter i en længere periode og har du kunne træne dig fra de smerter?
Hvilken type smerter havde du og hvilken træning afhjalp dit problem?
Forsvandt smerterne kun helt eller delvist - eller blev det værre?

Jeg er lidt nysgerrig på emnet efter at have hørt to med kroniske smerter, der i høj grad har fået afhjulpet problemet.

Jeg har selv i en uge døjet med ufattelig hold i nakken, der gik ned i en skulder jeg har haft problemer med længe.

I dag vovede jeg pelsen og tog til spinning. Jeg varmede grundigt op ved ribben og efterfølgende strakte jeg ud samme sted.
Timen gik ok, men jeg var lidt urolig ved, hvordan jeg ville have det, når musklerne blev kolde igen.

Men lige nu har jeg det så godt, som jeg ikke har haft i over en uge :ok:
Stadig øm, men helt klart bedre.

jeg er født med skæv ryg og har derfor mere eller mindre konstante smerter i ryggen…

Jeg fik af vide at for at holde smerterne i skak skal rygmusklerne trænes - eneste ulempe er bare at mig og et træningscenter slet ikke passer sammen…
Men jeg red jo næsten hver dag hvor man i den grad bruger sine muskler. Det hjalp. Medmindre at jeg selv var skyld i det ved at lave en eller anden bevægelse som jeg udemærket godt vidste var no-go, så formåede jeg faktisk at holde mine smerter i skak.

Så ja, jeg vil sige a tman sagtens kan træne sine smerter væk (alt efter hvilke smerter man selvfølgelig har)

Samme erfaring her… naturligvis kan man til en vis grad træne sine smerter væk…
Jeg har jo lige haft et par dage med et lurende hold i ryggen/lænden, dvs en muskelgruppe, som krampede sammen og spændte, så jeg havde svært ved at bevæge mig frit…
Jeg har nogle øvelser til den slags tilfælde… og kombineret med den rette dose smertestillende (så jeg kan holde ud at lave øvelserne) kan jeg “træne” sådan et begyndende lændehold væk, inden det når at sætte sig fast… Og det ser faktisk ud til at være lykkedes igen denne gang :slight_smile:

Det er dog nok forskelligt, hvad man lægger i ordet “træning”…
Skal jeg afhjælpe min iskias, skal jeg lave strækøvelser, men må ikke træne som sådan, da det kan forværre den (det var den fejl, jeg gjorde i sin tid… helt frem til at jeg næsten ikke kunne hverken gå eller stå)…
Træning er derfor for mig også bare at ligge på et gulv og lave nogle strækøvelser - helt uden at få sved på panden eller pulsen op…

Den eneste rigtige behandling for sådan en som mig er træning og bevægelse - men selvfølgelig den rigtige træning, for jeg må heller ikke overdrive (og visse steder af min krop kan ikke tåle udstrækning).

Jeg har igennem ca 25 år døjet med smerter i min højre skulder, og jeg synes jeg har prøvet alt muligt for at få det til at gå væk. Nu har jeg endelig fundet noget, der kan hjælpe mig, og det er så IKKE træning. jeg går til behandlinger hos en kranio sakral terapeut og har gjort det i gennem et par år nu. Hun kan holde smerterne nede for mig, og det gør så, at jeg OGSÅ kan gå til motion. Jeg går til cirkeltræning 3 gange om ugen. jeg kan så godt mærke, at jeg her har trænet nogle muskler op så der er flere ting jeg kan gøre uden at jeg får alt for ondt.Desuden har jeg nu gået til fysioterapeut på sygehuset i 2 måneder nu. Hun mener, at på sigt kan hun hjælpe mig gennem de øvelser jeg laver hjemme efter hendes opskrift. det vil dog tage op til et års tid, men det giver jeg det gerne hvis det så kan gøre, at jeg ikke vil have smerter så meget mere. så for mig er det ikke kun øvelser, men flere ting, der kan hjælpe

Det kommer jo helt an på, hvad smerterne kommer af :gruble: Kommer de af myoser, forkerte arbejdsstillinger, forkert brug af kroppen pga for svagt muskelkorset. Så ja. Helt klart. Hypermobilitet også til en vis grad, for stærke muskler støtter svage og løse led.
Langvarigt nakkehold der ikke går over ville jeg nok få en god kiropraktor til at se på :ok:
Kommer smerterne af en anden underliggende sygdom eller af overbelastning - så nej.
Gigtsygdomme kan man ikke motionere væk, men man kan lindre ved at holde kroppen igang - med måde.

Man kan i hvert tilfælde få færre smerter ved at træne, hvis man vel at mærke træner "rigtigt2 ift. holdning etc.

Som du måske husker var jeg på rehabilitering for 5 måneder siden - en stor del af behandlingen der bestod af træning, og så ergoterapi hvor der bl.a. indgik en masse om kropsholdning.
Jeg opdagede at stærkere muskler kan være med til at mindske smerter.
Men som jeg også skriver så skal det være træning hvor man ar en god holdning. Det er desværre let at træne forkert, og nogle har meget brug for en time med en personlig træner/fysioterapeut etc.
Der er også stor forskel på hvilken træning man har brug for.
Jeg kan fx. ikke undvære mine pilates-timer hos min fysioterapeut. Mens styrketræning generelt også er godt, da musklerne bliver stærkere, hvilket kan hjælpe til en sundere kropsholdning.

om man disideret kan træne smerter væk ved jeg ikke, man kan nok træne på et eller andet stadie, selvfølgelig alt efter hvad smerter man har og hvor de sidder.
jeg har nu på 6-7 år konstante smerter i venstre fod, underben og knæ, men jeg har efterhånden vænnet mig så meget til det at det nu er en del af min hverdag, det er vel osse en form for træning, ihvertfald mental træning.
jeg ved dog at rigtig mange med rygproblemer træner norsk sekvens træning og det hjælper dem da noget, men smerterne er der dog stadig, bare ikke helt så voldsomme

Tak for alle jeres betragtninger :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;971966]
Gigtsygdomme kan man ikke motionere væk, men man kan lindre ved at holde kroppen igang - med måde.[/QUOTE]

Jeg kender faktisk en, der havde meget svær gigt, men som ved hjælp af rimelig hård træning ca 4 gange ugentlig, i høj grad er afhjulpet.

Det grundlæggende problem er nok, at når man har smerter, har man absolut ikke lysten til at træne - sådan har jeg det i hvert fald selv.

Det tror jeg er meget rigtigt. Man bruger meget psykisk energi på at have smerter og så kan man nemt få svært ved at komme ud af døren.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;972185]Tak for alle jeres betragtninger :slight_smile:

Jeg kender faktisk en, der havde meget svær gigt, men som ved hjælp af rimelig hård træning ca 4 gange ugentlig, i høj grad er afhjulpet.

Det grundlæggende problem er nok, at når man har smerter, har man absolut ikke lysten til at træne - sådan har jeg det i hvert fald selv.[/QUOTE]

tja jeg vil så gerne træne mit ben og begynde at drøne rundt på mtb cykel i skovene igen, men det er bare nogo for mig, har forsøgt op til flere gange, altså bare alm cykelture, men bare 500 mtr starter en smerte som jeg helst var mig foruden

[QUOTE=Vivi_Fletcher;972185]Tak for alle jeres betragtninger :slight_smile:

Jeg kender faktisk en, der havde meget svær gigt, men som ved hjælp af rimelig hård træning ca 4 gange ugentlig, i høj grad er afhjulpet.

Det grundlæggende problem er nok, at når man har smerter, har man absolut ikke lysten til at træne - sådan har jeg det i hvert fald selv.[/QUOTE]

Og så skal man have for øje, at gigt er en samlebetegnelse for mange, meget forskellige sygdomme. Det eneste de har til fælles er smerter. Det der er rigtigt for den ene, er det ikke for den anden. :wink:

Det sidste har du til gengæld ret i - desværre.

Jeg tror egentlig heller ikke man “bare” skal begynde at træne. Nu ved jeg jo ikke, hvad der er galt med dit ben, men det jeg selv oplever er, at det hjælper at træne musklerne omkring der hvor man har ondt.
Fx kunne det måske hjælpe at starte op med svømning, for at styrke musklerne, før du begynder at cykle (eksempel)

Jeg har i flere år , haft “rygproblemer” og er 2 gange opereret i ryggen,— men døjer stadig med lændesmerter!
Men jeg går til træning 2 gange ugentlig på vores Helsecenter hvor vi trænes af 2 fysioterapeuter, en træning jeg slet ikke kan undvære, da bådej eg,og “fysserne” mener, at hvis knoglerne er dårlige, gælder det om, især at styrke musklerne både i mave og ryg! OK man bliver ikke helbredt af det, men det gør livet lettere

Cats og Conni

[QUOTE=conninissen;972209]Jeg har i flere år , haft “rygproblemer” og er 2 gange opereret i ryggen,— men døjer stadig med lændesmerter!
Men jeg går til træning 2 gange ugentlig på vores Helsecenter hvor vi trænes af 2 fysioterapeuter, en træning jeg slet ikke kan undvære, da bådej eg,og “fysserne” mener, at hvis knoglerne er dårlige, gælder det om, især at styrke musklerne både i mave og ryg! OK man bliver ikke helbredt af det, men det gør livet lettere

Cats og Conni[/QUOTE]

Jeg ved i hvertfald fra dengang jeg arbejdede som sygehjælper = mange og tunge løft i sære stillinger, at stærke mavemuskler var svaret på mine tilbøjeligheder til hekseskud. Det hjalp noget så enormt!
Men det var inden jeg rodede mig ud i led- og muskelproblemer pga en autoimmunsygdom.

Jeg har siden jeg var barn døjet med piskesmæld, og det hjælper når jeg er ude og gå eller cykle.

Min far, der har diskusprolaps, han træner utrolig meget, da han får det meget bedre ved det -og han er alligevel snart 62 år. Der var dage, hvor han knap kunne rejse sig fra sengen (han har kun trænet i ca. ½ år), og nu cykler han mellem 15-20 km. om dagen, han cykler ind til et center (mangel af bedre ord) hvor han går op på 13. etage -uden pause(!) 2 gange om dagen.Han har i hvert fald fået det MEGET bedre af at træne. Udover det, så har min far KOL, så jeg er virkelig stolt af ham, at han har gjort sådan en indsats!

Jeg har altid kun cyklet og/eller ridning og holdsport, og det får man skader af.

Så jeg holdt op. Og så holdt mine muskler op med at kunne bære mine knogler, så kom jeg i gang med at tage hovedpinepiller af og til i hverdagen, og så fik jeg en blodprop i hjernen efter det og så kom hospital og kommune ind over, heldigvis, og lærte mig at træne på den korrekte måde og siden har jeg ikke haft smerter overhovedet.

Jeg vil gerne anbefale crosstrainerer og jern i motionscentre. :slight_smile:

Jeg har altid kun cyklet og/qeller ridning og holdsport, og det får man skader af.

Så jeg holdt op. Og så holdt mine muskler op med at kunne bære mine knogler, så tog og hovedpinepiller af og til i hverdagen, og så fik jeg en blodprop i hjernen efter det og så kom hospital og kommune ind over, og lærte mig at træne og på den korrekte måde og siden har jeg ikke haft smerter overhovedet.

Jeg vil gerne anbefale crosstrainerer og jern i motionscentre. :slight_smile: