Kan man vaske et fåreskind i vaskemaskinen?

Og et kaninskind?

Jeg har nemlig 3 stykker skind med diverse katte-indrevæsker på. Har en bamse der har været dårlig i går… -brækkesig:inlove:-fin

Bare så I ved hvad jeg mener er fåreskindet sådan eet her:

(billedet er stjålet direkte fra Ikeas hjemmeside, det var også der jeg købte to af dem). :slight_smile:

På Ikeas hjemmeside står der at det kan vaskes i hånden og ikke varmere end 30 grader.

Jeg har en smart og ny maskine med et håndvaskeprogram.

Har du nogensinde prøvet at vaske et lammeskind i din vaskemaskine? :?

Ja, og det kan lade sig gøre. Brug endelig et uldvaskemiddel, alt andet trækker fedtet ud af skindet. Når det er vasket trækker du det i facon og lader det tørre i eget tempo - det tager tid! - og så giver du det en tur hvor du trækker og hiver, vrider og vende det. Børster det godt igennem med en karte.

Det bliver aldrig helt som det var, men er bestemt brugbart :ok:

Der er stor forskel på kaninskind og fåreskind - du skriver begge dele!

Kaninskind er ikke særlig holdbart - og umiddelbart vil jeg ikke tro, at det har godt af en vasketur.

Fåreskind - som det du har vedhæftet fra Ikea - kan godt vaskes. Jeg har købt noget shampoo specielt til at vaske fåreskind, vistnok i børneudstyrsbutikken Jalsøe. Shampooen indeholder lanolin, som er det naturlige beskyttende fedtlag, der er i fåreskind.

Skindet skal centrifugeres nogle gange, da det bliver MEGET vådt og tungt - men resultatet bliver helt godt :thumbup:

Så i øvrigt i Fakta i går, at de havde skindene på tilbud til 99 kr. :uha:
(Ved ikke, om det kun var i vores lokale butik!)

Jeg ville ikke vaske det i maskinen i frygt for at det ikke længere vil være lange bløde hår der er der på, men at de bliver korte, men stadig bløde.

Jeg har også haft en kat der kastede op på mit skind og jeg er den heldige ejer af et kombi toilet og bad så jeg lavede en blanding af koldt vand og uldvask og hældte ud over skindet i badet og så tog jeg ellers sokkerne af og begyndte at gå rundt på skindet og kørte fødderne runde der på. Det gjorde jeg i laang tid, måske 20 min og så skyllede jeg ellers bare helt vildt. Detefter skubbedejeg det overskydendevand af og hængte skindet ud på altanen og redte det med en børste ind imellem. Det tog 3 - 4 dage før det var helt tørt og jeg redte måske 3 gange om dagen!

Hehe, det er hårdt arbejde, men det bliver også vildt lækkert igen!

[quote=Bamse;153372]Jeg ville ikke vaske det i maskinen i frygt for at det ikke længere vil være lange bløde hår der er der på, men at de bliver korte, men stadig bløde.

[/quote]

De fleste vaskemaskiner har et uldprogram - og der har mine skind været i - og de er stadig langhårede.

Mine skind spiller også stadig langhårede efter at have været en tur i maskinen med uld-vaskemiddel.

Jeg vil dog give dig et godt råd…hæng det til tørre udendørs :stuck_out_tongue: puuuuha hvor sådan et vådt skind bare stinker :smiley:

Mine skind tørrede under halvtag liggende på et tørrestativ

Mine har været en tur i vaskemaskinen, hvilket program der blev benyttet husker jeg ikke lige. Og en tur i tørretrumbleren kom de så vidt jeg husker også bagefter.

Mine blev lidt mere stride i pelsen, men ikke så meget. Minder meget om hvordan de bliver efter års brug.