Kan menneskerne kun få ringorm?

Der er for tiden stor udbrud med ringorm i drengenes skole, og så kom jeg sådan til at tænkt på, hvis nu en af drengene nu blev smittet med en plet eller to… kan de så meget nemt smitte til kattene??

Gruden til jeg spørger er at jeg har haft en større diskution med Lucas´s far, Lucas har nemlig en plet på hans hånd da han kom hjem fra hans far af, og hans far har været så åndsvagt at sige til Lucas at det er fordi at mor har katte, du har fået den… Okay… misserne har så ikke noget, og jeg har virkelig gennemrodet deres pels de sidste dage, og kan INTET finde, og det er heller ikke sikkert at det er en ringorm Lucas har på hans hånd, da hans far ikke har taget til læge og fået det tjekket… Og sidst Lucas havde en plet, som vistet sig at været en tør plet noget udslet, skyldte han også skylden på kattene… for det kunne aldrig være fra deres hunde som render ude hele tiden og skov osv… :? Jeg skal selvf have lucas til lægen på mandag og have det tjekket og det virkelig er det… men hvis det er en ringorm han har på hans hånd, betyder det så at jeg skal sætte alle kattene i karantæne i ? måneder, selvom der intet er at se på kattene? Eller skal jeg til at tage en masse test på dem…??

Mennesker kan sagtens smitte katte.

Hvis nu det er det, og Lucas kommer i behandling med det samme, er det så en selvfølgelse at jeg skal sætte kattene i behandling og karantæne? Selvom der intet er at se på kattene?

Nej, men du holder godt øje med dem. Håndklæder og lignende bruges ikke af andre og vaskes ved høj temperatur

Det var trolig på den måten vi fikk ringorm i hus.
Selv hadde vi mennesker ingenting,men kattene fikk.
Det vet jeg ikke med 100% sikkerthet,men det var en jente i min sønns klasse som fikk ringorm.
En grusom tid jeg aldri ønsker å oppleve igjen.
Håper kattene ikke blir smittet :slight_smile:

En annen venninne fikk det med seg hjem etter en ferietur i Syden et sted,da hun hadde klappet hjemløse katter,og da smittet hun sine.

Var det mig ville jeg få lavet en test på kattene, bare for at være sikker. Det er nemlig ikke altid man lige kan se det.
En lille tot hår fra hver kan laves i samme test - det burde ikke koste alverden.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;786426]Var det mig ville jeg få lavet en test på kattene, bare for at være sikker. Det er nemlig ikke altid man lige kan se det.
En lille tot hår fra hver kan laves i samme test - det burde ikke koste alverden.[/QUOTE]

Det ville jeg også, ISÆR når du har planer om at udstille.

Tænk hvis du smitter nogen. Jeg ville ikke være skyld i at nogen fik ringorm, end ikke min værste fjende. Det er et mareridt for et opdræt.

Jeg havde engang ringormeudbrud på armen, men der var intet at se på kattene. Dette var lang tid før vi begyndte at udstille og rigtig færdes i katteverdenen, bare så der ikke er nogen, der får et føl på tværs :wink: Kattene blev undersøgt grundigt hos dyrlægen, som ikke fandt noget. Mit udbrud forsvandt, da det blev behandlet, og vi har ikke siden set noget - hverken på os selv eller kattene.

Skulle det samme ske i dag, så ville jeg nok selv få et føl på tværs og skære armen af mig selv for ikke at risikere at smitte kattene - overdrivelse fremmer forståelsen, men du forstår nok, hvad jeg mener!

Som barn havde jeg også et par gange haft ringorm som jeg har fået af at sove med vores egne katte, som frit kunne løbe ude. At behandle det er efter min errindring ikke særlig svært, heller ikke behandlingen af kattene. Men den gang viste jeg ikke det jeg ved nu, og så det derfor ikke som et problem. Men den dag i dag kan jeg godt se hvis nogen synes det er en træls omgang, speciel hvis man udstiller.

Det er nemt at behandle ringorm på mennesker. Behandlingen af kattene er ikke specielt svært - men dyrt. Men omgivelserne er en hæftig omgang både arbejdsmæssigt og økonomisk - gør man ikke noget reinficerer kattene sig igen efter endet behandling.

Lige inden det her bliver til mere “sladder” så har jeg testet lucas og han har ikke ringorm, vi har ikke ringorm i huset hverken på katte eller børn eller mig…

OG jeg kunne ALDRIG finde på at udstille mine dyr hvis jeg havde mistanke om at der var ringorm. Så er den skid slået, og jeg ser mig gerne fri for at få kommentar om ej har du fået ringorm, som jeg allrede har fået af flere folk :(… og bliver egentlig lidt ked af det…

Undskyld jeg brokker mig, men troede man kunne skrive ærligt herinde, og stille de spørgsmål som man lige sidder med… uden at der er nogle som læser noget som slet ikke står der… Har ikke skrevet at vi har ringorm, jeg spurgte bare ind til hvis nu at børnene fik det om man så skulle behandle det hele uden at der er tegn på at kattene har det… ren og skær en tanke der dukket op.

Tak for jeres svar

[QUOTE=Leumica;787339]Lige inden det her bliver til mere “sladder” så har jeg testet lucas og han har ikke ringorm, vi har ikke ringorm i huset hverken på katte eller børn eller mig…

OG jeg kunne ALDRIG finde på at udstille mine dyr hvis jeg havde mistanke om at der var ringorm. Så er den skid slået, og jeg ser mig gerne fri for at få kommentar om ej har du fået ringorm, som jeg allrede har fået af flere folk :(… og bliver egentlig lidt ked af det…

Undskyld jeg brokker mig, men troede man kunne skrive ærligt herinde, og stille de spørgsmål som man lige sidder med… uden at der er nogle som læser noget som slet ikke står der… Har ikke skrevet at vi har ringorm, jeg spurgte bare ind til hvis nu at børnene fik det om man så skulle behandle det hele uden at der er tegn på at kattene har det… ren og skær en tanke der dukket op.

Tak for jeres svar[/QUOTE]

Sådan læser jeg det ikke - nå vi har nok heller ikke de samme briller på …

For god ordens skyld…kun hvis man skriver i hulerne er det privat det man skriver. Ellers kan alle også ikke medlemmer læse med.

Dejligt at din dreng ikke havde r.o :slight_smile:

Hvordan er din dreng blevet testet?

Vi har været ved alm læge og en hudlæge som tog en skrab af hans plet og sagde at det ikke var svampeporre eller tegn på at det overhovedet er/var ringorm og det stoler jeg på, så tager på udstilling i næste måned uden overhovedet at tænke på at jeg skal blive hjemme fordi andre mener at mine katte nu har ringorm og kan smitte alle andre…

Jeg vælger ikke at teste mine dyr uden grund, og da hverken lucas, emil eller jeg har ringorm så tester jeg dem ikke…

Jeg ved desværre ikke helt hvem der læser det på den forkerte måde :frowning:

[QUOTE=Chicabee;787342]For god ordens skyld…kun hvis man skriver i hulerne er det privat det man skriver. Ellers kan alle også ikke medlemmer læse med.

Dejligt at din dreng ikke havde r.o :)[/QUOTE]

kan vist ikke komme ind i hulen, har ikke lavet nok indlæg

Marianne - Man skal bare have skrevet over 150 katterelaterede indlæg, og været medlem i over 2 måneder for at få adgang til Hulen :slight_smile: Opfylder du de krav, så kan du jo evt. skrive til en admin og spørge…

[QUOTE=Leumica;787589]Vi har været ved alm læge og en hudlæge som tog en skrab af hans plet og sagde at det ikke var svampeporre eller tegn på at det overhovedet er/var ringorm og det stoler jeg på, så tager på udstilling i næste måned uden overhovedet at tænke på at jeg skal blive hjemme fordi andre mener at mine katte nu har ringorm og kan smitte alle andre…

Jeg vælger ikke at teste mine dyr uden grund, og da hverken lucas, emil eller jeg har ringorm så tester jeg dem ikke…[/QUOTE]

Jeg ville nu nok tage ned til dyrlægen og hente en agar og putte pels i fra mine katte, for at være på den sikre side.

Men det er måske fordi jeg selv lige har kæmpet med ringorm og ved hvilket mareridt det er at slippe af med, og min samvittighed ville nok ikke overleve hvis jeg vidste at jeg var skyld i at andre skulle igennem det helvede.

En agar koster omkring 100 kr.

[QUOTE=DK Thomani;788685]Jeg ville nu nok tage ned til dyrlægen og hente en agar og putte pels i fra mine katte, for at være på den sikre side.

Men det er måske fordi jeg selv lige har kæmpet med ringorm og ved hvilket mareridt det er at slippe af med, og min samvittighed ville nok ikke overleve hvis jeg vidste at jeg var skyld i at andre skulle igennem det helvede.

En agar koster omkring 100 kr.[/QUOTE]

Åh ja det er et marreridt - så er det kun at håbe at dyrlægen vil udlevere en agar og instruere dig i hvordan man gør