Kan papegøjer tåle kulden?

Det lyder måske som et dumt spørgsmål - men mine genboer har en fugl, som må være en papegøje af en art, som om sommeren sidder i sit bur ude på altanen. Jeg er temmelig sikker på, at den ikke sidder der hele tiden om vinteren, men da jeg kom hjem for lidt siden, kunne jeg høre nogle underlige lyde, og så var det den, der sad derude.

Kan den holde til det?

Jeg ved selvfølgelig godt, at nogle fugle kan klare kulden, men det er jo formodentlig en tropisk fugl af en art, så den er vel ikke indrettet til at kunne klare 15 graders frost?

Hvis ikke, hvem skal man så kontakte, hvis man ikke har lyst til selv at forsøge at tale med dem (mulig kulturkløft)?

[QUOTE=galath;788208]Det lyder måske som et dumt spørgsmål - men mine genboer har en fugl, som må være en papegøje af en art, som om sommeren sidder i sit bur ude på altanen. Jeg er temmelig sikker på, at den ikke sidder der hele tiden om vinteren, men da jeg kom hjem for lidt siden, kunne jeg høre nogle underlige lyde, og så var det den, der sad derude.

Kan den holde til det?

Jeg ved selvfølgelig godt, at nogle fugle kan klare kulden, men det er jo formodentlig en tropisk fugl af en art, så den er vel ikke indrettet til at kunne klare 15 graders frost?

Hvis ikke, hvem skal man så kontakte, hvis man ikke har lyst til selv at forsøge at tale med dem (mulig kulturkløft)?[/QUOTE]

Før vi begyndte med alle vores misser havde vi mange forskellige slags fugle.
Flere af dem levede året rundt i volierer ude i haven.
Papegøjer kan sagtens tåle at være ude om vinteren hvis bare de er vant til det. :slight_smile:
Selvfølgelig kan der være arter som ikke kan tåle det…men mange kan.

[QUOTE=Coon Danica;788212]Før vi begyndte med alle vores misser havde vi mange forskellige slags fugle.
Flere af dem levede året rundt i volierer ude i haven.
Papegøjer kan sagtens tåle at være ude om vinteren hvis bare de er vant til det. :slight_smile:
Selvfølgelig kan der være arter som ikke kan tåle det…men mange kan.[/QUOTE]

Tak skal du have! Så er jeg mere rolig :slight_smile:

Jeg ved meget lidt om, hvordan fugle fungerer :ups:

her hvor jeg bor er der en fritflyvende ara papegøje - den flyver rundt i bedste velgående , selv nu hvor der er hammer koldt :slight_smile:

jeg tror de tåler kulde fint - bare ikk træk

Tak!

Nu har de heldigvis lige taget den ind igen, så jeg, så nu er det i hvert fald ikke et problem længere :slight_smile:

Jeg syntes at det er synd for den hvis den er mest inde og så lige bliver smidt ud i kulden, det har den ikke godt af.
Og står den så til ligemed i et lille bur hvor den ikke kan gøre meget for at holde sig varm…:frowning:

Jeg vil prøve at holde øje med den i de kommende dage - om den bliver sat ud igen.

Det er meget hyggeligt, når den sidder der om sommeren. Så sidder den og pifter og råber ad folk - spørg bare Karina :høhø:

[QUOTE=galath;788235]Jeg vil prøve at holde øje med den i de kommende dage - om den bliver sat ud igen.

Det er meget hyggeligt, når den sidder der om sommeren. Så sidder den og pifter og råber ad folk - spørg bare Karina :høhø:[/QUOTE]

Det er så sjovt med sådan en talenden fugl :slight_smile:
For en del år siden fik vi en grå jako…vi er sikker på at den havde boet ved siden af en falck-station engang…den sad og sagde som udryknings-køretøjer hele tiden :tihi:…til sidst var det ikke så sjovt mere …

[QUOTE=Margrethe;788222]her hvor jeg bor er der en fritflyvende ara papegøje - den flyver rundt i bedste velgående , selv nu hvor der er hammer koldt :slight_smile:

jeg tror de tåler kulde fint - bare ikk træk[/QUOTE]
Pips er kendt i hele Skanderborg. Den lukkes ud på din daglige flyvetur og kommer hjem igen, når den mener det er tiden.

[QUOTE=galath;788235]Jeg vil prøve at holde øje med den i de kommende dage - om den bliver sat ud igen.

Det er meget hyggeligt, når den sidder der om sommeren. Så sidder den og pifter og råber ad folk - spørg bare Karina :høhø:[/QUOTE]

Ha ha ja, jeg stod lige oppe i din lejlighed og følte mig så lækker, da der blev fløjtet. Men måtte så sande at det bare var en fugl. :tihi:

Har lige her til aften tilfældigvis talt med én, der har et udendørs voliere med forskellige tropiske fugle i. Han mistede én for nogle dage siden - den døde af kulde :frowning:
Så nu er der hængt en varmelampe op…

Tropefugle tåler heller ikke så godt kulden, som mange større arter gør. Jeg har haft undulater, kanarier, div. parakitter og vagtler i et uopvarmet hus.

Men er de ikke også bedre beskyttet i et uopvarmet hus end på en altan?

Jeg er lige ved at tro, at det godt kan være sådan en fyr, de har også. Den er også grå og ret stor, synes jeg. Den kan ikke sige ord, så er det i hvert fald arabisk eller noget andet eksotisk. Men det lyder morsomt :slight_smile:

Umiddelbart synes jeg det lyder meget uforsvarligt at udsætte fuglen for så store temperatur svingninger. Papegøjer kan sagtens vænnes til kulden MEN de skal have adgang til frostfrit rum og læ, plus de skal være fodret til at være ude i minus grader. Papegøjer kan godt tåle meget kolde temperaturer men er utrolig følsomme overfor træk, især hvis de kun er vant til at stå i en stue.

Måske var den bare lige ude for at nyde solskinnet og den friske luft? Bare sådan lige kort? :slight_smile:

Det her er en jaco :slight_smile:

De skulle være blandt de mest intelligente papegøjer, på Wikipedia står der at de sammenlignes med et barn på 5-6 år :uha:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;788519]Det her er en jaco :slight_smile:

De skulle være blandt de mest intelligente papegøjer, på Wikipedia står der at de sammenlignes med et barn på 5-6 år :uha:[/QUOTE]

Nu har jeg godt nok kun studeret den fra denne side af gaden, men det kunne sagtens passe. Når de lyde, den laver, er så sjove, er det jo nok, fordi det lyder som lyde, der kunne komme fra et menneske. Muligvis et lettere uopdragent menneske :klapper: - men ikke desto mindre…