[QUOTE=Cecilie;1254675]Jeg kom til at snakke med min søster om forskelle på hunde og katte. Hunde kan sagtens genkende hinanden efter lang tids adskillelse, f.eks. søskende, som er blevet solgt til forskellige ejere og først mødes igen måneder eller år senere. Min søsters hund kunne også sagtens genkende mig da jeg kom hjem efter 8 måneder i Australien.
Jeg har derimod fået at vide, at katte ikke på samme måde kan genkende hinanden efter en vis tids adskillelse. F.eks. reagerer søskende, som bor hos forskellige ejere, på hinanden som om de er fremmede katte.
Jeg kom til at spekulere på, om det betyder, at vores katte ikke kan huske os? Hvis jeg f.eks. rejser på ferie et par uger og får min familie til at passe min kat, vil han så have glemt mig, når jeg kommer hjem igen?
[/QUOTE]
Katte kan sagtens huske mennesker de kender også folk de ser sjældent, og tit kan de også huske katte, så det passer ikke, at de ikke kan huske katte. Fie huskede fint sine gamle killinger, da hun så dem igen som voksne og de hende, og hende og Viggo hankat huskede også hinanden når de mødtes igen til parringer. På samme måde husker fx Dobby og Toulouse hinanden selvom det er et års tid siden, at de boede under samme tag. Jeg har utallige eksempler. Også forvildede katte uden for hegnet, som de husker efter lang tids adskillelse
Mine hunde har aldrig savnet mig som mine katte. De har fulgt dem, der fodrer.
Da jeg var i Karachi var det en kat, der fik fra maden og savnede mig - Fie. Hugo min hund var ligeglad.
Jeg lægger dog stor vægt på at lære mine dyr at være selvstændige. Jeg ønsker ikke, at de går og savner mig, når jeg ikke er hjemme.
Dette til trods savner de mig. Det gælder også dage, hvor jeg ser kattene mindre end ellers - så higer de efter mit selskab omkring mig
Tara fx elsker Elins mand Mogens - hun hyler når han er på besøg her, og det er ikke så tit hun ser ham.
Alle kan de huske de folk, der passede dem, mens jeg var i Pakistan sidst.
Og alle mine omplaceringskatte har genset mig med glæde, når jeg år senere har besøgt dem igen. Tip og Dobby senest. Tip lavede alle de tricks, vi klikkertrænede her og han lagde selv op til dem. Dobby kastede sig i mine arme da han så mig fra lang afstand udenfor. Og så lå han der og spandt - fuldstændig, som da han var killing. Tip smed sig ned med hovedet i min hånd - fuldstændig som han altid lå, da han boede her hos mig
Min mands katte i Karachi husker mig selvom de ser mig på Skype. Især hunkatten. Og de ser mig sjældent.
Og mine MCO har altid kunnet huske Brita - også mange år senere.