Kanelsnegle

Stor portion + 30

remoncen :
250 g smør /blødt
150 g brun farin, eller 100g farin og 50g muscovado sukker
100 g demerara rørsukker
3 spskf ægte kanel

dej:
50 g gær
100 g demerara sukker
3 æg
3 dl mælk
100 g smør/blødt
korn fra 1 stang tahiti vanilje
1 spskf ægte kanel
1 spskf kardemomme - man kan nøjes med en ½
½ spskf salt

6-800 g mel
lun mælken, opløs gæren i mælken, tilsæt smør, sukker vanilje, kardemomme, salt, æg og kanel
tilsæt melet lidt af gangen, dejen skal være relativt tynd - så tynd at man er i tvivl om den kan rulles ud - men blank og smidig
hæves i skålen i 30 minutter
rulles ud - kan deles i 2, for den er stor - i et rektangel, foldes over flere gange og rulles til slut ud til et rektangel ca. 2-3 mm tykt (godt med mel på bordet)
smør remoncen godt ud, rul dejen stramt til en pølse - ender og kanter kan lukkes med æggehvide eller vand
skæres i skiver ca 2-3 cm tykke, sættes på plade og trykkes lidt
efterhæver på plade i 45 minutter til 1 time
bages ca 15 minutter ved 180 grader - de skal være lidt bløde når de tages ud, ellers bliver de tørre når de er kolde

:savle::savle::savle:

Ja tak - sender du med Postmand Per - eller er det selvhenter ??

selvhenter…

:bil::bil::bil::bil:

Ses…

Nå Tut, er du kommer hjem. Var rart at høre om det kunne betale sig at lette rumpetten :slight_smile:

hun er ikk kommet endnu, så jeg tænker hun har taget en forkert tilkørsel og fiser rundt i Kristianstad :?

:savle: :tihi: :savle: :tihi:

Spiser stadig snegle… og nu er der IKKE 30 + tilbage… jow, det var bestemt turen værd… kommer du osse ?? :wink:

:tihi: :tihi:

Har du slet ikke opdaget, at jeg sidder ude i spisekammeret og smasker dine dejlige mumsige snegle ??

Du kan roligt slå en ny portion dej op - for nu har jeg inviteret Lis :høhø::høhø:

nååååå…jeg troede det var husmåren der var i skinkerne

  • har sørme også lige hentet friske forsyninger af både demerara og muscovado…det står værre til med kanelen, men jeg har da hvidløg og vinbjergsnegle…så mon ikke det går med en gang gratinerede snegle

[QUOTE=Jim;1202761]nååååå…jeg troede det var husmåren der var i skinkerne

  • har sørme også lige hentet friske forsyninger af både demerara og muscovado…det står værre til med kanelen, men jeg har da hvidløg og vinbjergsnegle…så mon ikke det går med en gang gratinerede snegle[/QUOTE]

:høhø: :høhø:

Det var bare mig… og Lis…

Vinbjergsneglene kan jeg ikke fristes med - har aldrig rigtig haft lyst til at smage dem…

:pplllllll:

:høhø: :høhø: :høhø:

Årh !

De er SÅ smukke - ved ikke, om du kan huske at jeg for nogen år siden hentede nogle vinbjergsnegle her hjem.

Jeg fik virkelig studeret dem - mens de parrede sig og lagde æg.

Da æggene klækkede, gik jeg ned og lagde både store og små snegle tilbage dér hvor jeg havde taget dem.

De voksne fik pink neglelak på deres huse - og jeg var mange-mange gange nede for at se til mine snegle…

:wehuu: :ups: :wehuu:

jamen jeg har mange, og udover at der ryger nogle under både hjul og fødder passer jeg godt på dem…det siges at de spiser æg fra dræbersnegle og deres antal er faldet mens vinbjergsneglens er steget - passer mig fint (og jeg ku’ ikk’ drømme om at æde dem)

:slight_smile:

De er så fine - og de er heldigvis fredet - men man må godt spise af dem, og før man spiser dem - giver man dem gulerødder - når afførringen fra dem er orange - ved man, at tarmene er tømt… :ups:

Har du osse leopardsnegle ??

De er sååååå smukke - og så har de en spændende måde at formere sig på :slight_smile:

OG de æder dræbersnegle…

dem har jeg osse…flest violette…og de æder vist også vinbjergsnegle

:slight_smile:

Violette ??

Hvis du har tid og lyst en dag - ville jeg blive slemt glad for et billede af en violet leopardsnegl :slight_smile:

har været arkivet i gennem…der var ingen billeder, så du må vente til næste gang der kommer en …ja, de kommer vel nærmest i flok…ved ikke om det er fugt eller temperatur der aktiverer dem

øhm…der ligger en på terassen…kom til at træde på den kl. 6 i morges…den vil du nok næppe ha’ et billede af…

:tihi::tihi:

Næe… vil helst se en der ikke er fladmast…

du må nøjes med en nomalfarvet i fø’sdagsgave :høhø: