Nu har vi vores lille gule Dampe Jean, som jeg jo er vældig glad for. Jeg har flittigt brugt hende både dag og nat, og jeg syns jo hun er fantastisk dejlig.
Her i vinters fik vi lagt nyt gulv i stuen, et lamelparket gulv, og nu er min mand ikke meget for jeg bruger Dampe Jean på det nye gulv. Han er bange for det tager skade. Vores gamle gulv - et laminatgulv - så ikke ud til at være så synderligt begejstret for damprenseren, men om det var pga den eller det var fordi gulvet var dårligt ved jeg ikke.
Jer med damprensere og lamelparket gulve, kunne i ikke fortælle jeres erfaringer?
Vi bruger vores damprenser på lakeret trægulv og på laminatgulv. Og det er der ikke sket noget ved.
Tilgengæld har den svært ved vores meget ruflede stengulv i bryggerset. Der bruger vi stadigvæk en spand med vand og en gadekost
Damp er fugt og varme og det må man ikke bruge på træ, parket o.s.v. for det kan ikke tåle det…det optager fugten og slår sig
Laminat er faktisk heller ikke godt at bruge en damprenser på. for limen der holder lamineringen på plads opløses hvis renseren holdes mere end ganske få sekunder på samme sted.
De steder man kan bruge en damprenser uden at risikere at skade materialerne er på faste materialer, der ikke arbejder afhængigt af fugt og temperatur, altså glas, sten, fliser…så strengt taget er det eneste hensigtsmæssige sted at bruge en damprenser i et badeværelse, på ruder, flisebelagte vægge…