Karoffelpizza

Har I ikke nogle gode opskrifter på kartoffelpizza?

Jeg har en ide om tynde, tynde kartoffelskiver, rosmarin eller estagon, rødløg i tynde skiver og god mozerella. Og dryppet med en god olivenolie.

  • og er nye eller “gamle” kartofler bedst?

Jeg foretrækker “gamle” kartofler - mest fordi jeg har en ide om at de er lettere at få kogt/bagt færdige på den tid, det tager at bage en pizza :slight_smile:

Andet fyld… jo da… alle opskrifter forudsætter at bunden har fået lidt tomatsauce, eller pureret tomat - hvad man nu foretrækker…

Tynde skiver af kartoffel… skinke, oliven og lidt god olie…

Tynde skiver af kartoffel… nigellafrø drysset over… evt ost drysset over… ruccula på toppen, når pizzaen er kommet ud af ovnen… Erstat kartoflerne med jordskokker, når de er i sæson :savle:

Tynde skiver af kartoffel… peccorinoost og svampe (brug dem du bedst kan lide)

Tynde skiver af kartoffel… chorizzopølse eller en god italiensk salami…cherrytomater og mozzarella…

Tynde skiver af kartoffel… ricotta og spinat, rødløg enten i skiver eller hakket…

Tynde skiver af kartoffel… mascarpone i bunden… dæk med masser tykke skiver tomat og basilikumblade, mozarellaost drysset over…

Hmm… det er sådan ca det jeg umiddelbart kan komme i tanke om :slight_smile:

Mit yndlingspizzaria, Itzy Pitzy på Vesterbro, laver kartoffelpizza uden tomatsauce. Det er bare en bund, rigeligt ost, tynde kartoffelskiver og rosmarin, og det smager himmelsk. Har selv rekonstrueret den flere gange. :slight_smile:

Pesto, tynde rå kartoffelskiver, parmaskinke og evt. en smule ost

Jeg har lavet kartoffelpizza i dag - jeg fik sådan lyst til det, efter at have set denne tråd :slight_smile:

Det blev lavet på følgende måde:
2-3 store kartofler skåret i meget tynde skiver
1 rødløg ligeledes i tynde skiver
Lidt frisk basilikum hakkes
Lidt olivenolie

Ovenstående vendes godt rundt i en skål.

Tænd for ovnen på 200 grader. Jeg lod pladen stå i ovnen og baksede så pizzaen over på den varme plade, det blev bunden dejligt sprød af.

Pizzabund (det var en købe-en fra Netto)
Grøn pesto (brugte Løgismoses)
Frisk mozzarella
Chorizo
Parmaskinke

Pizzabunden blev smurt med pesto - ca. et par spiseskefulde rakte til hele bunden
Frisk mozzarella i stykker fordeles over
Herefter kartoflerne mm på
Til sidst chorizoen og derefter fik den 10 min. i ovnen, inden jeg puttede parmaskinken på, så 10 min. mere i ovnen, og så var den perfekt!

Tusind tak for inspirationen, jeg tror vi skal have pizza i morgen :slight_smile: