Karry er jo ikke bare karry (?)

Flere herinde er skrappe til det med krydderier, og jeg vil gerne lære mere om at bruge krydring.
F eks holder jeg meget af karry, men synes ofte, at den fra supermarkedet har en bitter tone, som ikke huer mig.
Så jer, der har tjek på karry, fortæl noget om de forskellige slags?

Hvilke bruger I mest, og til hvad?
Jeg ville gerne finde en “mildere”, som egentlig gerne må smage af mere (fylde, nuancer), men uden det bitre.

Endnu en ting undrer mig: Jeg har mange gange læst og hørt om at ‘brænde karryen af’, dvs smelte smør og lade karryen ‘brune’/bruse op i det. IMHO bliver det bare endnu mere bittertsmagende :?

Så hvordan er karryens ABC?

Karry er jo en krydderiblanding af en hel krydderier…

Her er lidt om den gule karry: Karry - Wikipedia, den frie encyklopædi

Karry er en gul krydret sammenblanding af flere krydderier. Den gule farve stammer fra gurkemeje. Yderligere krydderier i blandingen, som typisk består af ca. 10 forskellige, kan være: bukkehornsfrø, muskatnød, spidskommen, laurbærblade, allehånde, safran, kardemomme, kanel, koriander, nellike, anis, sort peber, hvid peber, ingefær, hvidløg og sennep.
Karry blev introduceret i det danske køkken i 1837 i Madam Mangors kogebog[1] og er en oprindelig indisk krydderiblanding.
I Indien er det almindeligt at en familie blander deres helt egen karry.
Ved brug “brændes” karryen normalt først af på panden med lidt fedtstof for at fremhæve smagen.

En artikel om karry: http://politiken.dk/tjek/dagligliv/mad/article479266.ece

Råvareguide: Karry duer ikke uden bukkehornsfrø

Bukkehornsfrø er på en gang meget sjældent og meget hyppigt brugt.
Af Annette Nyvang

De optræder sjældent på egen hånd i en opskrift, selv om man støder på dem her og der.

Til gengæld er frøene en fast bestanddel af enhver karryblanding. Faktisk er karry en utænkelighed uden bukkehornsfrø, for det er frøene, der giver karryen den karakteristiske karrylugt.

Bukkehornsplanten, Trigonella foenum graecum, gror i et bælte fra Middelhavet over Indien til Kina, og flere steder bruger man ikke kun frøene, men også bladene – især i det nordlige Indien er bladene en meget brugt smagsgiver.

Nogle mener, at det er et af verdens ældste krydderier: Egypterne, grækerne og romerne anvendte dem også, både i madlavningen og til medicinske formål – i dag er frøene stadig en stor artikel i helsekredse. Kogt til grød går bukkehornsfrø bl.a. for at være god til at hele betændte sår.

Rasende kras og bitter
Frøene er gullige, flade og ekstremt hårde. Smagen er rasende kras og bitter. Men også med reminiscenter af ahornsirup og brændt sukker. Det er ikke et krydderi, man indtager i store mængder, og i madlavningen skal det bruges med varsomhed.

Hvornår de så er mindst bitre – ristede eller uristede – er et af de store spørgsmål, der deler køkkenvandene.

Uristede har de en bismag af ærter, planten tilhører da også den ærteblomstrede familie. Det er ikke en smag af søde ærter, men nogle melede og bitre artsfæller, og den går tabt, når de kommer på panden. Og ja, de bliver lidt mere bitre, når de har været over varmen, men så længe man ikke rister hårdt og længe, er der ikke den store forskel.

En af fordelene ved ristning er, at de bagefter er lettere at knuse med en morter. Kunsten er at finde punktet, hvor de ikke bliver for bitre, men dog er blevet porøse. Det tager ikke meget mere end 10 sekunder på en rygende varm pande.

Utænkeligt med karry uden bukkehornsfrø
Skal man lave sin egen indiske curry-ret på den hårde måde, kommer man ikke uden om at frembringe sin egen karry – bukkehornsfrøenes klassiske element, hvor de indgår i en skønsom blanding med bl.a. koriander, spidskommen, sort peber, sennepskorn, nelliker, kardemomme, fennikelfrø og gurkemeje.

Alle krydderierne skal hele på panden, ristes og kværnes sammen.

I Indien tilbereder enhver husstand sin egen karry i små portioner, for frisklavet smager det bedst – en inder vil grine en færdigkøbt karry ud af køkkenet.

Her er en ide til at lave sin egen karryblanding Gretchen’s Cookbook - Make your own Curry Powder recipe

Make your own Curry Powder
Ingredients: Metric Units
2 tsp. mustard seed
1 tsp. fenugreek or 2 tsp. celery seed
4 Tbsp. ground coriander
4 tsp. ground cumin
4 tsp. tumeric
2 tsp. ground cardamom
2 tsp. mace
1 tsp. cinnamon
1 tsp. fresh ground pepper
1/2 tsp. each: cayenne, ground ginger, ground cloves, nutmeg
Directions:
NOTE: Yeah, I know it takes a lot of ingredients to make this, and it probably costs less to BUY curry than make this recipe. However, if you’re stuck at home in a snowstorm or something and you absolutely cannot live without curry powder, well, here’s your fix.

Briefly raost mustard and fenugreek seeds in a 300 degree oven; let cool and grind to a powder with a mortar and pestle. Uniformly combine this powder and the remaining ingredients. Store in a tight-lidded container. Enjoy! -Diana

En anden “gør det selv” karry opskrift Food Hacks | ehow

En tilsyneladende enkel “gør det selv” karry http://plantanswers.tamu.edu/recipes/herbs/curry.html

MAKE-YOUR-OWN-CURRY

1/4 Cup Coriander Seed
1 Tea. Whole Black Pepper
1/4 Cup ground Tumeric
1 Tea. ground Ginger
4 in. Stick Cinnamon, broken 5 Whole Cloves
1 Tbl. Cumin seed
2 Bay leaves
1 Tb. Cardamon Pods, shelled (about 1 Tea. seed)

Place all ingredients in shallow baking pan. Bake at 200 degrees for 25 minutes, stirring occasionally. Place mixture in blender container. Cover, blend until well ground. Package in 1/4 cup portions. Makes 3/4 cups.

Til sidst er der en meget enkel opskrift, som dog kræver, man har mod til at prøve sig lidt frem;-) How to Make Money in the Crypto Bear Market: Three Strategies

The Five Spices in Curry Powder and How to Make Your Own
Indian food has such an exotic flavor with its unique blend of healthy, tantalizing spices. Yet many people shy away from preparing Indian cuisine because of being intimidated by the world of Indian spices. One of the most popular of the spices used in Indian cooking is curry powder which is actually a blend of five basic spices. Although there’s confusion as to exactly what spices constitute a curry, the spices in curry are composed of these five:
Mustard Seed
Mustard seed adds a hot and spicy flavor to curry and gives it a subtle hint of crunchy goodness. It’s an excellent spice for enhancing the flavor of beef, fish, and fowl which makes it a natural for curry dishes containing meat.
Coriander
Coriander is derived from the seed of a plant found in the parsley family and has a somewhat citrusy taste. It has the distinction of being one of the first spices in recorded history used by man. The citrus taste of coriander provides a nice compliment to the hot and spicy flavor of the mustard seed.
Cumin
Cumin is also a dried seed derived from a plant in the parsley family. It has a very earthy taste with a distinct toasted flavor that not only enhances curry based dishes but is also purported to be good for digestion.
Tumeric
Tumeric is a bright yellow-orange colored spice that has a peppery, warm, but slightly bitter flavor. It’s the spice responsible for giving mustard its characteristic shade of yellow. Tumeric is also known to have anti-inflammatory and anti-cancer properties making it a spice currently in vogue for its health benefits.
Red Chili Powder
This is another spice that adds heat to the flavor of curry. To make this spice, red chili peppers are sun dried until they’re crisp and then ground into a fine powder.
Although you can buy ready made curry spice combinations at your local grocery store, it’s easy to make your own using the above ingredients. In order to make your own curry blend, you should first toast the spices in a non-stick pan with no oil until they turn a darker shade. This helps to release their flavor and aroma. You can then grind the toasted spices in a spice grinder before storing or using in your recipes. You’re now ready to add your freshly prepared curry to all of your favorite Indian recipes. Imagine how the fresh aroma of those luscious spices will fill your kitchen with fragrance as you prepare your curry dishes. Enjoy!

Wow…
Tak, Camilla :slight_smile:
Jeg vidste godt, at karry er et blandingskrydderi, og at enhver indisk husmor har sin egen blanding.
Men det, du beskriver og linker til, er en hel videnskab, som jeg ikke orker at sætte mig ind i, det ser ellers spændende ud.
Så lad mig præcisere:
Hvis nogen har erfaringer og tips om karry, der kan købes i supermarked (Irma, Brugs, det tidl. ISO, etc) - så fortæl endelig :bebe:
Men det skal helst være enkelt og kunne købes færdigblandet.

Jeg kan godt følge en opskrift, men er meget langt fra at være hoppet på bølgen med madlavning som en dagligt praktiseret akrobatisk øvelse.
Jeg er til det enkle, få ingredienser, og bruger gerne min dampkoger eller maxi-ovn.
Af den simple grund, at de har timer, og dermed slukker af sig selv. Jeg kommer så let til at sætte noget over, og går så i gang med noget andet - det er så en advarende syden og lugt fra køkkenet, der minder mig om, at jeg da vist var ved at lave mad…?
Ak ja, de bohemer, hvad stiller man op med os?
Men det var OT.

Karry, der er til at købe - anyone?

Har du en indvandrerkøbmand i dit nabolag? De har ofte friske karryblandinger, som de kan fortælle om, så du kan få én efter din smag - men idéen er egt at bruge forskellig karry til forskellige retter.

Jeg køber aldrig karry i supermarkedet - helt uanset, hvad supermarkedet hedder :slight_smile:

I stedet snuser jeg rundt hos diverse indvandrerkøbmænd… simpelthen fordi deres udvalg er så meget større både hvad angår de tørre karryblandinger og pastaerne…

Du får lige et kort rids ang forskelle

Gul karry… en sød stærk karry… god til traditionel dansk boller i karry.

Grøn karry… stærk karry med en smag af spidskommen, ingefær og koriander

Rød karry… sød karry med smag af tomat, ingefær, mynte…

Naturligvis kan alle karry laves meget stærke eller meget milde… men det er egentlig kun dig selv, som kan sige hvordan du foretrækker dem.

Og drop så supermarkedskarry… det er i mine smagsløg noget af det mest “kønsløse” og kedelige der findes :slight_smile:

Jeps, der er en stor biks i St Kongensgade, hvor jeg tit handler kastanier, når Irma mener, at de er ude af sæson (pga at de så får julevarer :rulleøjne:), jeg prøver dem.

Og det lyder til, at jeg skal have rød karry :):savle:

Jeg ville også smutte forbi en etnisk købmand. deres krydderier smager ofte af mere :slight_smile:

:savle::savle::savle:

Her i huset er der kun en slags karry

MADRASkarry… det er min helt klare favorit…

Nårh ja, så har jeg oz altid karryPASTA i huset… det er det rene PLING !-krydderi til stort set alle risretter.

:slight_smile:

[quote=Therese;143855]

Nårh ja, så har jeg oz altid karryPASTA i huset… det er det rene PLING !-krydderi til stort set alle risretter.

:)[/quote]

Hvad i al dulen er karryPASTA :? Er det ligesom pesto bare som karry :?

:):):slight_smile:

Karrypasta er noget a’la pesto i konsistensen, man køber det i et lille glas - men det er stærkt - man kan få det i en rød/grøn/gul udgave i de fleste butikker - du er næsten nødt til at prøve det f.eks. i en kyllingeret med kokosmælk, peberfrugter, koriander, spidskommen, ingefær og hvad krydderier du els kan lide - men giv nu ikke mig skylden, når du bliver afhængig af smagen.

[quote=Therese;143931]:):):slight_smile:

Karrypasta er noget a’la pesto i konsistensen, man køber det i et lille glas - men det er stærkt - man kan få det i en rød/grøn/gul udgave i de fleste butikker - du er næsten nødt til at prøve det f.eks. i en kyllingeret med kokosmælk, peberfrugter, koriander, spidskommen, ingefær og hvad krydderier du els kan lide - men giv nu ikke mig skylden, når du bliver afhængig af smagen.

:savle::savle::savle:[/quote]

Uhh så skal jeg ik have for meget i da…

-LOL-LOL-LOL

Nej, men det er stærkt på den gode måde, hvis du forstår hvad jeg mener… må lige lure på det, hvad der egentlig er i… øjeblik…skal lige i køleskabet -høhø…

…koriander, solsikkeolie, hvidløg, citrongræs, galangarod, ingefær, grøn chili, salt, sukker, kaffir limeskal, sød basilikum og E330 -what-what OMG ! hader E-numre…
:savle:

[quote=Therese;143946]-LOL-LOL-LOL

Nej, men det er stærkt på den gode måde, hvis du forstår hvad jeg mener… må lige lure på det, hvad der egentlig er i… øjeblik…skal lige i køleskabet -høhø…

…koriander, solsikkeolie, hvidløg, citrongræs, galangarod, ingefær, grøn chili, salt, sukker, kaffir limeskal, sød basilikum og E330 -what-what OMG ! hader E-numre…
:savle:[/quote]

Århh lad være els kan du jo kun holde sig 1 dag :S
Prøv at kigge på bagsiden af dit rugbrød :stuck_out_tongue:
Må prøve og se om jeg kan finde det næste gang vi skal handle ind.
Men det kan bruges i alle de retter jeg ville bruge alm karry ?

Therese… det du taler om er sikkert en rød karrypasta fra supermarkedet…
Den kan sikkert godt bruges, men prøv at smutt ind hos en indvandrerkøbmand og køb nogle af deres pastaer eller tørre karryer… det er ikke bare godt, men rigtig, rigtig godt!!!
Er selv helt vild med den røde karry, jeg fik fingrene i for et par uger siden… så meget, at jeg lige pt har fået karry nok - den slags sker, når man spiser karryretter 4 gange om ugen :smiley:

Kan også anbefale Tandoori-karry i stedet for Madras-karry… men der simpelthen så mange blandinger med så mange forskellige navne, at det er umuligt, at beskrive dem alle!!!

Og hvis du synes at rød karrypasta er stærkt, så skulle du komme forbi en dag, hvor jeg laver min kylling i grøn karry med peanuts og bambusskud :slight_smile: MUMS men lidt stærkt…

[quote=Celina;143949]Århh lad være els kan du jo kun holde sig 1 dag :S
Prøv at kigge på bagsiden af dit rugbrød :stuck_out_tongue:
Må prøve og se om jeg kan finde det næste gang vi skal handle ind.
Men det kan bruges i alle de retter jeg ville bruge alm karry ?[/quote]

-høhø-høhø

Okæi så… jeg får nok lidt E-numre hver dag…

Ja, du kan bruge det som smagsforstærker i f.eks. boller i karry eller andet, hvor du ville have brugt karry - og det er bare godt.

I Irma/Prima koster det ca. en 20-25 kr for et glas - men når Netto har Thai-tema kan du få et glas for en flad femkrone.

:ok:

[quote=MiSi;143584]Wow…
Tak, Camilla :slight_smile:
Jeg vidste godt, at karry er et blandingskrydderi, og at enhver indisk husmor har sin egen blanding.
Men det, du beskriver og linker til, er en hel videnskab, som jeg ikke orker at sætte mig ind i, det ser ellers spændende ud.
Så lad mig præcisere:
Hvis nogen har erfaringer og tips om karry, der kan købes i supermarked (Irma, Brugs, det tidl. ISO, etc) - så fortæl endelig :bebe:
Men det skal helst være enkelt og kunne købes færdigblandet.

Jeg kan godt følge en opskrift, men er meget langt fra at være hoppet på bølgen med madlavning som en dagligt praktiseret akrobatisk øvelse.
Jeg er til det enkle, få ingredienser, og bruger gerne min dampkoger eller maxi-ovn.
Af den simple grund, at de har timer, og dermed slukker af sig selv. Jeg kommer så let til at sætte noget over, og går så i gang med noget andet - det er så en advarende syden og lugt fra køkkenet, der minder mig om, at jeg da vist var ved at lave mad…?
Ak ja, de bohemer, hvad stiller man op med os?
Men det var OT.

Karry, der er til at købe - anyone?[/quote]

Vi køber på kræmmermarkede… Der er også mange forskellige at vælge imellem, men ofte ved sælgeren hvad man skal vælge, hvis man beskriver sine præferencer… Lige nu har vi en ret mørk karry, som mine smagsløg ikke synes karry-agtig nok…
Men jeg er så også vild med karry-retter :savle: :tihi:

[quote=Ann K;143954]Therese… det du taler om er sikkert en rød karrypasta fra supermarkedet…
Den kan sikkert godt bruges, men prøv at smutt ind hos en indvandrerkøbmand og køb nogle af deres pastaer eller tørre karryer… det er ikke bare godt, men rigtig, rigtig godt!!!
Er selv helt vild med den røde karry, jeg fik fingrene i for et par uger siden… så meget, at jeg lige pt har fået karry nok - den slags sker, når man spiser karryretter 4 gange om ugen :smiley:

Kan også anbefale Tandoori-karry i stedet for Madras-karry… men der simpelthen så mange blandinger med så mange forskellige navne, at det er umuligt, at beskrive dem alle!!!

Og hvis du synes at rød karrypasta er stærkt, så skulle du komme forbi en dag, hvor jeg laver min kylling i grøn karry med peanuts og bambusskud :slight_smile: MUMS men lidt stærkt…[/quote]

Det lyder gost nok lækkert!
Jeg laver en wok-ret med kylling, valgfri grønsager, kokosmælk og både rød og gul karry… Den røde er sødere end den gule, hvis man kan sige det sådan… :slight_smile:

[quote=Ann K;143954]Therese… det du taler om er sikkert en rød karrypasta fra supermarkedet…

Og hvis du synes at rød karrypasta er stærkt, så skulle du komme forbi en dag, hvor jeg laver min kylling i grøn karry med peanuts og bambusskud :slight_smile: MUMS men lidt stærkt…[/quote]

jamen, så må jeg lure lidt på karry hos en etnisk købmand - jeg skal alligevel snart hen og have købt mere koriander, spidskommen, ingefær og sådan lidt kræs…

:savle:

Tak for invitationen, det lyder bare som noget jeg ville elske - har du tid en dag, må du meget gerne poste opskriften - men efter, at jeg så udsendelsen om kyllinger - har jeg ikke rørt dem, så nu bliver der [COLOR=navy]KUN spist økologosk kylling fremover her i huset.[/COLOR]

-engel

Hvis du kan få fat i Hot Curry Paste fra Khanum (firmanavn), så er du godt kørende… det er en sød, stærk rød karrypasta, som jeg bruger til snart sagt alt! Der er tale om et stort glas (som fx syltetøjsglas) og hos “min” købmand koster det en bagatel af 20 kr… der er til mange gange mad i sådan et glas.
Massamancurry er også forrrygende godt - som regel er det en tør karry… gul/rød og sødtsmagende…

Og hvis du skulle falde over Dates & Tamarind Chutney fra Gulab (firma), så giv mig endelig besked… min købmand fører det ikke længere :frowning: og jeg har kun et ½ glas tilbage…

I det hele taget køber jeg de fleste af mine krydderier og grøntsager hos min indvandrerkøbmand. Der er et langt større udvalg og prisen er ca ½ af supermarkedet. Skal jeg bruge grønt, som han ikke har, kan jeg som regel få ham til at tage det hjem… selv om jeg var nødt til at skrive en seddel med ordet " 1 kilo jordskokke" - det anede han ikke hvad var!!! :tihi: Men tre dage senere var der ikke kun 1 kilo, men hele tre kilo jordskokker til mig og det til ca samme pris som ½ kilo koster i Føtex! :ok: Og hva’ - han lærer nok at udtale ordet en skønne dag… ligesom han gjorde med “selleri” :wink:
Til gengæld fik jeg en super opskrift med Okra fra hans kone…

Og ovenstående er fluks kopieret ind i en fil mhp huskeliste i nær fremtid - det er præcis den form for info, jeg efterlyser :thumbup: