? Kartoffelsalat, varm, med sennep a la sur-sød?

Altså, varme, skivede kartofler, sennep og hvad mere? Olie? Eddike? En knivspids karry?

Der må være nogen herinde, der kan den som en gammel klassiker?
Når jeg googler, kommer der væltende alle mulige kart.salat, men ikke lige denne :?

Jeg forsøgte at lave den, da jeg boede på kollegie, og gætter på at ha’ fundet den i “God mad Let at lave” (meget misvisende titel IMHO), men det kan også være fra en anden (ældre) kogebog.
Jeg opfatter den lidt som om det var noget Kirsten Hüttemeier ville lave, komplet med skåneærmer :tihi:

Er der nogle af jer køkken-ørne, der kender den?

Kan det være denne: http://spisemedmormor.blogspot.com/2010/01/blog-post_09.html

Jeg bruger denne som jeg lærte fra min gamle mor :slight_smile:
Og den er god :savle:
Varm kartoffelsalat, gammeldaws - opskrift - Alletiders Kogebog

Jeg er ret sikker på den er i God Mad - vores bibel derhjemme gg - jeg skal gerne kigge når jeg kommer hjem, der går altså lige et par timer, jeg er næsten i København og skal jo også lige tilbage til Fastlandet igen :wink:

Den opskrift jeg kender ser sådan ud:

3/4 kg kogte kartofler i skiver
2 løg i skiver
2 dl vand
½ dl eddike
50 g margarine
smages til med sukker
lidt salt og peber

Løgene skæres i skiver og kommes i en gryde, Hæld 2 dl koldt vand i gryden og lad det koge til løgene er blevet klare ( ca.5 min.)
Kom ca. 4 spsk sukker i, rør til det er opløst.
Tilsæt ½ dl eddike, 50 g margarine, og lidt salt og peber.
Smag til om der skal mere sukker eller eddike i.
Kom kartoffelskiverne i og varm det godt igennem.

Serveres med pølser, sennep og ketchup, eller evt. frikadeller.

Man kan også skære pølserne i stykker og komme dem i gryden. Så skal pølsestykkerne varmes/koges i 5 - 10 min i løg-eddikeblandingen, inden kartoflerne tilsættes, det giver en kraftigere smag.

Venlig hilsen
Milles mor :slight_smile:

Spørgsmål; er der forskel på eddike ? Jeg har aldrig lavet mad med eddike før, men jeg har lager eddike hjemme. Kan det bruges eller skal jeg bruge en anden type eddike ?

ja :slight_smile:

LOL Birthe… sådan kan man da ikke svare!

Der er forskel på eddike, men til sådan noget som varm kartoffelsalat kan du godt bruge almindelig lagereddike. Eller hvidvinseddike hvis det skal være lidt mildere.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;813235]LOL Birthe… sådan kan man da ikke svare!

Der er forskel på eddike, men til sådan noget som varm kartoffelsalat kan du godt bruge almindelig lagereddike. Eller hvidvinseddike hvis det skal være lidt mildere.[/QUOTE]

LOL, tænke ikke lige over at der også var et spørgsmål men svarede blot ja til at almindelig lagereddike sagtens kunne bruges til kartoffelsalat :smiley:

Min mors kartoffelsalat er en hvid opbagt sovs som tilsættes eddike, sukker og afsluttes med en eller to rå æggeblommer. Den smager fantastisk.

Den må gerne laves i god tid så kartoflerne får tid til at suge smagen til sig.

Tak for alle opskrifterne!!

Ja, Birthe, enig :slight_smile: Det er vigtigt at lade den trække - lige denneher bliver god, hvis man lader smagen osmose sig ind, uden at den bliver soggy (a la Radiserne “Aaargh! My cold cereal is getting soggy”) :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;813235]LOL Birthe… sådan kan man da ikke svare!

Der er forskel på eddike, men til sådan noget som varm kartoffelsalat kan du godt bruge almindelig lagereddike. Eller hvidvinseddike hvis det skal være lidt mildere.[/QUOTE]
Mange tak for svar, måske jeg skulle prøve at lave sådan en varm kartoffel salat.

(Griner, ja Birthes første svar var en … uhm ja til hvilken del :stuck_out_tongue: Men også tak til svar til Birthe efter en uddybning)

[QUOTE=Kamilia;813466]Mange tak for svar, måske jeg skulle prøve at lave sådan en varm kartoffel salat.

(Griner, ja Birthes første svar var en … uhm ja til hvilken del :stuck_out_tongue: Men også tak til svar til Birthe efter en uddybning)[/QUOTE]

Jamen svaret virker jo på begge spørgsmål :smiley:

Trekkie, fandt du den i “mad-bibelen”?

En af mine kogebogs-curiosa (stooor underholdningsværdi) har følgende (opsummeret - sproget er laaangtrukkent!):
Skiver af kogte Kartofler
opvarmes i
1 Kop Suppe
1 spsk Smør
en Smule revet Løg
en god Teskefuld Sukker
en Teskefuld Eddike
½ Teskefuld Salt
1/4 Teskefuld Peber
Dette koges lidt, og Kartoffelskiverne gennemvarmes deri.
Denne simple ret smager udmærket" (citat slut)

altså se, om jeg kan scanne et par sider ind og vise jer. I Guder, hvilket sprog! Jeg er tør og knaldfri i sammenligning!