Kaster blod op

Min nyankommende hitte mis Studsen som vi kalder ham har haft det godt i sit nye hjem!

Men her til aften kaster han en ordenlig hårbold op og en smule blod, en pøl på størlse med en underkop. Jeg har talt med dyrlægen som ikke panikkede og talte om mave sår.

Er der nogle her inde som har et bud på hvad det kan være?

Han spiste lidt i morges og har virket frisk nok. Nu er han dog ikke interesseret i sin mad, hvilket jeg så ikke syntes er så underligt lige efter en gang opkast.

Jeg kan ikke sige dig hvor blodet kommer fra - der er nogle meget klogere end mig. Men jeg kan fortælle at mine katte også kaster op ind imllem og også på den str. du beskriver og der er også masser af hår med. I starten ringede jeg til min dyrlæge hver gang og til sidst måtte hun altså grine af mig.
Hold øje med ham til i morgen og hvis han stadivæk ikke vil spise så kontakt dyrlægen igen.

Hvis hårbolden har været stor og opkastningsbevægelserne voldsomme for at få den op springer der nogle små blodkar. Det ser voldsomt ud, men betyder ikke noget.
Det er vel lyserød blodblandet skum/slim der er kommet med op og ikke en rød blodpøl?
Marina

Jep du har helt ret, en klat lyserød ting med savl. Dog vil han ikke så gerne lyftes det virker lidt som om han har ondt i maven.

Dyrlægen sagde også at jeg kunne se om det var blod i afføringen. Hvis den var sort. Og jeg syntes den virker meget mørk, men jeg kender ham ikke godt nok endnu til at kunne sige hvordan den ellers plejer at se ud?

[quote=TineL;279286]Jep du har helt ret, en klat lyserød ting med savl. Dog vil han ikke så gerne lyftes det virker lidt som om han har ondt i maven.

Dyrlægen sagde også at jeg kunne se om det var blod i afføringen. Hvis den var sort. Og jeg syntes den virker meget mørk, men jeg kender ham ikke godt nok endnu til at kunne sige hvordan den ellers plejer at se ud?[/quote]

Det er meget normalt efter opkastning, at de er lidt ømskindede omkring maven (er min personlige erfaring) og som Marina siger, at det nok har været en voldsom opkastning, så er det forståeligt.
Du kan også opleve at katten måske vil få en aversion mod det foder den har spist inden opkast. Bølle gider f.eks. ikke makrel i tomat…

God bedring med ham… :kryds:

[quote=TineL;279286]Jep du har helt ret, en klat lyserød ting med savl. Dog vil han ikke så gerne lyftes det virker lidt som om han har ondt i maven.

Dyrlægen sagde også at jeg kunne se om det var blod i afføringen. Hvis den var sort. Og jeg syntes den virker meget mørk, men jeg kender ham ikke godt nok endnu til at kunne sige hvordan den ellers plejer at se ud?[/quote]

Melæna (blod i aff.) lugter meget specielt…trækker du vejret igennem munden får man sådan en metalsmag :S…selve lugten er lidt sødlig ubehagelig og selve aff. er af en klistret koncistens, hvis den er iblandet blod…

Han kan sagtens være øm i maven. Men når blodet er friskt og i forbindelse med en hårbold vil jeg nu ikke være bekymret, især ikke hvis han ellers virker frisk og spiser.

Marina

Tak til jer alle sammen for svar! Vi tager det lidt mere roligt nu. Men holder stadig skarpt øje med ham. Hvis han bliver mere skidt og jeg skulle tage hans temperatur er der så nogle der kan fortælle mig hvad den skal ligge på?

38-38,2 skulle vist være normalen for katte…hvis jeg da ikke er blevet fejlinformeret:høhø: