Kaster op af vådmad

Suk… Var til dyrlægen med Balou igår, da han var begyndt at tisse oftere og små portioner… Der var igen krystaller eller sten at spore…

Dyrlægen mente at det ville være godt at give ham RC Urinary… Hun nævnte ikke engang vådmåd :doh: godt at man er det klogere selv…

Men men men…

Balou kaster sit vådfoder op. Det er stort set lige meget hvad han får. Sheeba, whiskas(får de sjældent, men alt lign kattemad med den konsistens) prøvede Lux igår - det kom også retur. Og det var en lille portion blandet med vand :S Han kan godt “tåle” FP og applaws. Men det er jo lidt dyrt i længden, og ikke så let at komme inærheden af. Har vandfontæne…

Hvad skal jeg gøre ved en kat der skal have mere vand for at tilgodese urin-priblemer, men som ikke rigtig kan fordøje vådfoder? :?

Hvis han holder FP og Applaws nede, ville jeg give ham det med ekstra vand i.

Kan man købe det billigt nogen steder? Ikke zooplus… Der koster 24 små dåser 220 ca… I weekenden købte jeg på Racekattens udstilling 24 små dåser til 150.

Men hvorfor kaster han vådmaden op? Er der nogen der har erfaringer med det :?

Hmm… Det er svært at sige. Freja begyndte også at kaste op dagligt, da de fik store portioner Lux dagligt. Når hun ikke fik det, så var der intet galt…

Kan han evt. sluge det for hurtigt? Eller ikke få tygget “kød”-bollerne ordentligt??

[QUOTE=Bølle-missen;848459]Hmm… Det er svært at sige. Freja begyndte også at kaste op dagligt, da de fik store portioner Lux dagligt. Når hun ikke fik det, så var der intet galt…

Kan han evt. sluge det for hurtigt? Eller ikke få tygget “kød”-bollerne ordentligt??[/QUOTE]

Nej, det kan ikke være det, han gør det af alt kattemad der ikke er “strimlet kyllingekød” som applaws og FP… Og har moset bl. Lux ud i vand med en gaffel, så det er en grød… Og han spiser viiildt langsomt :tihi:

Cosma er et billigere alternativ du kan overveje og det er “strimlet” kød.

Ellers er der Smilla og bozita du kan prøve selvom det ikke er strimler men er da billigt at forsøge om det imod alle odds kan holdes nede. Hvis du næste jyske udstil du og jeg er til vil have en prøve dåse hjem så finder vi bare ud af noget.

Alternativt kan du jo koge kylling selv, og strimle det op. Hav det i små portioner i fryseren, og tø op efter behov :slight_smile:

Har du prøvet at give meget små mængder, når du giver vådfoder :?

Ja, det er ikke særlig meget vådfoder han får af gange.

Må bare indse at han ikke skal have det overhovedet…

Hvordan har han det så med rigtig kød? Råt eller tilberedt kyllinge filet f.eks.? Eller et rå kyllingelår? :slight_smile:

Og du skriver at han kan tåle f.eks. FP og Applaws, der er reelt kød… Kan han så ikke bare få det? :slight_smile:

[QUOTE=Baileyhusmis;848865]Ja, det er ikke særlig meget vådfoder han får af gange.

Må bare indse at han ikke skal have det overhovedet…[/QUOTE]

Men hvor lidt er “ikke særlig meget”?
Jeg tænker hans mave måske skal vænne sig til det. Kaster han også op, hvis du giver ham 1 teskefuld vådfoder?

[QUOTE=Baileyhusmis;848865]Ja, det er ikke særlig meget vådfoder han får af gange.

Må bare indse at han ikke skal have det overhovedet…[/QUOTE]

Men hvor lidt er “ikke særlig meget”?
Jeg tænker hans mave måske skal vænne sig til det. Kaster han også op, hvis du giver ham 1 teskefuld vådfoder?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;848869]Men hvor lidt er “ikke særlig meget”?
Jeg tænker hans mave måske skal vænne sig til det. Kaster han også op, hvis du giver ham 1 teskefuld vådfoder?[/QUOTE]

Han får måske 30 gram en gang om dagen.,

[QUOTE=Eife;848867]Hvordan har han det så med rigtig kød? Råt eller tilberedt kyllinge filet f.eks.? Eller et rå kyllingelår? :slight_smile:

Og du skriver at han kan tåle f.eks. FP og Applaws, der er reelt kød… Kan han så ikke bare få det? :)[/QUOTE]

Har ikke rigtig prøvet med råt.

Jo, jeg kan godt “nøjes” med at købe FP og applaws. Jeg syntes også at det er mere lækkert…

Undre mig bare over hvorfor han gør det… :slight_smile:

Prøv med mindre til at starte med - fx en teskefuld. Efter 1 time kan du give lidt mere osv

Det kunne godt være at jeg skulle prøve det, for nu har han lige tastet sin tørkost op…

Hvis det er alt han kaster op, kan der være noget helt andet galt og du skal til dyrlæge.

En god idé er fra nu af, at skrive op, hvad du fodrer med - og hvor lang tid, der går før han kaster op (hvis han gør det). Både for din egen skyld, men også hvis det ender med et dyrlægebesøg - det kan hjælpe dyrlægen meget på vej, for man kan som regel ikke lige mærke noget på sådan en kat.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;849294]Hvis det er alt han kaster op, kan der være noget helt andet galt og du skal til dyrlæge.

En god idé er fra nu af, at skrive op, hvad du fodrer med - og hvor lang tid, der går før han kaster op (hvis han gør det). Både for din egen skyld, men også hvis det ender med et dyrlægebesøg - det kan hjælpe dyrlægen meget på vej, for man kan som regel ikke lige mærke noget på sådan en kat.[/QUOTE]

Altså det er langt fra alt han kaster op… Men god ide at skrive ned hvornår og af hvad han kaster op :slight_smile: