Kastratdelle eller overvægt? Er der en løsning?

Hej allesammen!

Vores siameser på 11mnd har de seneste 3-4 måneder haft en hængende mave som vi mener kunne skyldes overvægt men kan umildbart ikke finde en løsning. Hun vejer 4,2kg hvilket er i overkanten for hun-siamesere men udover maven virker resten af kroppen rimelig normal og man kan stadig tyde hendes rygrad. (billeder nedenunder)

Foder: For 2 måneder siden overgik hun fra killingefoder til tørfodder fra Royal Canine specifik til unge steriliserede hunkatte. Det burde efter sigende have et højt proteinindhold der burde holde vægten i balance. De sidste 8 uger har vi minimeret mængden ned til 40g/dag hvilket er den lavere grænse for katte på slankekur.
(link: https://www.royalcanin.co.uk/products/cat/feline-veterinary-care-nutrition/neutered-young-female/).

Væremåde: Hun leger 1-2 timer om dagen og er også aktiv udenfor legetiden idet hun holder sig selv beskæftiget med at tiltrække opmærksomhed på forskellige måder :høhø:. Hun giver dog ofte udtryk for at hun er sulten, især efter at vi nu fodrer hende gram 15% mindre.

Umildbart er det bekymrende at mindre foder ikke nødvendigvis gør vægten/maven mindre. Kan der være tale om en kastratdelle eller er det åbenlyst overvægt?
Jeg har læst en del omkring foder men kan simpelthen ikke nå til bunds i det. Der er mange der anbefaler dåsefoder, men hvis dette er vejen frem, hvordan vælger vi den rette uden forskellige former for konserveringsmidler og uønskede stoffer.

Velkommen til :slight_smile:

Personligt ville jeg vælge Royal Canin foder fra. Det er for dyrt korn :wink:
Andre herinde kan anbefale måder at finde bedre foder - fx skal kød helst være på de første pladser i ingredienslisten. Korn og sukker er unødige bestanddele af kattefoder.
Den bedste slankekur er vådfoder med meget kød og uden korn og sukker eller råt kød.

Jeg er ikke så velbevandret i siamesere, men der findes næppe én standardvægt, som passer på alle hun-siamsere. Det er meget vigtigere at se på katten og på, om den ser harmonisk ud. Dellen under maven kan snyde, så kig på resten af kroppen. Det er også en god idé at søge rådgivning hos opdrætteren, der vil være meget bedre til at vurdere, om katten overhovedet har problemer med vægten (for mig ser det ikke sådan ud, men billederne kan jo snyde, og jeg kender som sagt ikke meget til siamesere).

40 g foder er ikke meget til et aktivt ungdyr. Det undrer mig ikke, at hun ofte giver udtryk for, at hun er sulten. Så jeg synes som sagt, du skal tage din opdrætter med på råd og finde ud af, hvilken foderstrategi der passer bedst på lige netop dit dyr.

Sikke en fin balineserpige :slight_smile:
Når jeg ser på hende virker hun umiddelbar ikke vildt overvægtig :slight_smile: Men det kan snyde lidt pga pelsen :slight_smile: Hun har i hvert fald en fin kastratdelle og det kan du hverken gøre fra eller til :slight_smile: Den skal bare ikke fyldes ud :wink:
Jeg synes bestemt du skal gå over til vådfoder i stedet for at skære i mængden af foder. Katte forstår ikke konceptet slankekur og det eneste du kan risikere er at hun begynder at voldæde den mængde foder hun får serveret og så i øvrigt ikke er ordentligt mæt :slight_smile:

Du behøver ikke gå fuldstændig over til vådt, men du kan lade det udgøre størstedelen af det daglige indtag. På den måde behøver du heller ikke være så hysterisk med at det skal være fuldfoder, hvis hun fortsætter med tørt skal hun nok få alle de vitaminer og mineraler hun har behov for :slight_smile:
Giv hende hvad hun vil have af vådt, så får du en mæt kat der ikke bliver tager på fordi størstedelen af maden er væske :slight_smile:

RC er de i øvrigt som regel meget begejstrede for, så du kan også overveje at prøve et andet foder, som damen vil spise men ikke råsluger? :slight_smile: Men ja, vådfoder i massevis. Hun ser lidt poofy ud for mig, men det er meget svært at vurdere hvad der er pels og hvad der er fedt på billedet :slight_smile:
Pelsen og maven nede ved bagbenene er det man kalder kastratdelle, og nogle får den i stor stil, andre næsten ikke. Der skal bare ikke være en masse indhold (fedt) i den, så er det fint :slight_smile:

Tillykke - i har vundet en “hudpy” - ikke en dellepy.
Dem bruger vi meget i de orientalske racer.
Og så væk fra foder til steriliserede katte. Der er for lidt fedt i og giver trist pels. Og det er bare erstattet med kulhydrater, som ikke gør noget godt for nogen.

Mere vådt kan være en rigtig god læsning hvis hun gerne vil have det.
Tørkost kan også gives i aktivitetsbræt- så holder det lidt længere.
Prøv ad med lidt forskelligt foder og se hvad der fungerer bedst for jer. Evt blandet af noget af det meget gode og dyre med noget lidt mere almindeligt.
Desværre kan jeg ikke bruge mange af de kornfri ( ikke en kvalitet i sig selv- det er der bare mange der er ) pga kartoffel som giver en af mine smat mave.
Kunne jeg, så stod der fx porta 21 (fås online), arcana, kingsmore havfisk variant osv på menuen her.
Pt for mine 3 kastrater et mix af div royal canin vi vinder/ får ( exigent, kitten, hair and skind pt) samt nutra nuggets ( den orange !!! den anden er for sølle) eller Arion adult - når jeg møder poser med den gamle opskrift uden kartoffel - så det er en stakket frist.

Har også tidligere fungeret fint på IAMS ( men en af dem jeg har nu er kræsen) og eukanuba. samt RC’s siameser.

Indtil i finder det der virker/ hun kan lide kan det være en fordel at købe i fx petworld da de har smagsgaranti.

og just in case i ikke ved det - køb store sække - kg prisen er SÅ meget bedre. Det putter i så i mindre bøtter som i tager fra, og taper posen til . så kan det holde sig.

Tak for de fine svar allesammen! Jeg har de sidste par dage gravet rundt på internettet for at finde vådfoder som ikke kun vil opfylde hendes næringsbehov men først og fremmest også noget hvor kvaliteten er i top. Det sidste er i hvert fald en udfodring eftersom alle brands selvfølgelig markedsfører deres ekseptionelle kvalitet :slight_smile:
Umildbart fandt jeg frem til at det bedste nok ville være hjemmelavet rå mad som fx. i denne video men det ville kræve lidt for meget arbejde.

Derfor fandt jeg frem til disse to: ziwipeak og det økologiske Yarrah. De er noget dyrere end andre mærker og ca. 5-6 gange dyrere end det tørfoder hun får nu, men jeg vil ikke have noget imod at give ekstra for bedre kvalitet. Er der nogen af jer der har erfaring med disse eller kender til lignende alternativer?

Har endvidere fået anbefalet Defu og Hermanns som også er en økologisk variant. Synes umildbart at det virker mærkeligt at Ziwipeak bruger hjorte- og lammekød hvilket katten jo ikke vil kunne fange ude i naturen, men gør det mon nogen forskel?

Reelt er der vel ikke noget kattemad, der produceres baseret på naturligt bytte - jeg har i hvert fald til gode at finde færdige foderprodukter, hvor de primære ingredienser opgives som mus, rotter og småfugle, evt. med spor af fasankylling eller harekilling…? :stuck_out_tongue:

Lige et lille tip til folk som handler stort på Zooplus.dk Hvis Man går ind på deres tyske side zooplus.de så kan man på mange varer spare omkring 25% i forhold til den danske side. Man kan bruge samme medlemslogin. Man skal dog betale for transport på den tyske, men det er hurtigt ædt op af rabat hvis man handler stort.

Varerne bliver sendt fra samme lager.

Lige et eksempel

Yarrah Bio/Øko Pâté 6 x 400 g

De fleste herinde handler netop helst på den tyske side af netop de årsager :wink:

Også derfor jeg har min opdrætterrabat på den tyske fremfor den danske :høhø:

Ej er der forskel på det??

Nææ, vi får da rabatten lige meget hvilket site vi handler på - bruger jo samme login oplysninger.

Det kan godt være at de har lavet det om, men jeg har udtrykkeligt fået at vide at jeg kun kunne registrere det på en side, efter jeg brokkede mig over at jeg ikke havde min opdrætter rabat på den danske når jeg havde den registreret på den tyske… Jeg brokkede mig også MEGET over det, så er da kun fornuftigt hvis de har lavet det om :høhø:

Jeg har begge steder, sålænge jeg selvfølgelig køber over det rabatgivende beløb. Det har jeg haft al den tid jeg har været registreret som opdrætter