Kastration af hankat

Prøv at kig i denne tråd Her er en video om tidlig neutralisering. Den forklarer TN rigtig godt og hvorfor det er en god ting.

[QUOTE=Sim-Sim;922768]Der er stadig dyrlæger, der ikke er helt opdateret på tidlig neutralisation, (også kaldet TN), desværre.

Katte der neutraliseres i en tidlig alder, kommer sig hurtigt over både indgreb og narkose.

Men ikke alle dyrlæger har forstand på narkose til små killinger, selve indgrebet kræver også fingerfærdighed af dyrlægen…det ér noget småtteri, de står med…måske derfor råder de til, at katten skal være 6 mdr.

Iøvrigt er TN ikke noget nyt. Jeg fik steriliseret en lille Burmillakilling, hun var 4 mdr og vejede omkr 1 kilo, i 1994 hos Raiku Sarvå.[/QUOTE]

Meget korrekt Slim Slim - det kunne ikke siges mere korrekt. SOm min dyrlæge siger, så vil hun hellere sterilisere en voksen kat, da det går hurtigere, hvis hun skal tænke på pengene - og hun derved kan køre flere operationer igennem på samme tid. MEN hun er idag overbevist om, at det er en super løsning med TN - og hun er dygtig til det.

så ja afsted til dyrlægen med hankattene - narkose binder sig til fedt, og jo ældre de er, jo længere tid tager det at halvere narkosen i katten. Dvs inden den er ude af kroppen igen, da en killing ikke har meget fedt på sig i forhold til en ældre kat

Hilsen Heidi

Tror jeg vil tage en snak mere med min dyrlæge:) kunne jo evt. foreslå hun kikkede en tur forbi “De kattegale” :smiley:

Se, det ville da være en god idé :slight_smile:

Jeg sætter lige et link in på hvordan det foregår på en lille killing, det er en burmeser, udført af Raiku Sarvå, der også fixede min lille Burmilla. http://www.felina.dk/page.asp?id=71

Jeg ved, at i hvert fald Rynkeby Dyreklinik udfører TN, der fik min opdrætter ordnet mine nuværende. :slight_smile:

Der er formentlig andre på Fyn, der også udfører det…der må andre bidrage med oplysninger.

Tværtimod - jo yngre, de er, jo bedre klarer de både indgrebet og narkosen.

Ja, men dyrlægen skal bare være klar over, at der er forskel på hvordan man bedøver killinger og voksne.

Jeg ved Stig har været rundt nogle steder i landet og holde foredrag for andre dyrlæger, hvad de skal være opmærksomme på, når killinger lægges i narkose.

Som jeg har forstået det, skal de have mindre bedøvelse, men mange af dem skal have flere gange - netop fordi det går så hurtigt ud af kroppen på dem.
Derudover er det meget vigtigt de holdes varme umiddelbart efter operationen.

Min dyrlæge rådede mig også til at vente med at kastrere Hugo indtil han blev 5 måneder, men jeg insisterede og de gjorde til ug :slight_smile:
Edit: han var ca 15-16 uger da han blev snippet :slight_smile:

Jeg er aldeles overbevist om, at kastraktion af hankillinger er en lille operation, som kun giver et ubetydeligt ubehag for katten, når den foretages tidligt.
Og det siger jeg, selv om vi mænd jo generelt er lidt ømskindede, hvad angår disse dele… :stuck_out_tongue: