Vi har jo to hankatte som skal kastreres, men nu er det lige 8 år siden jeg har haft killinger sidst, så jeg kan ikke lige huske, hvornår det lige er sådan nogle bliver kønsmodne (sådan generelt)
Vi skal have 2 ordnet samtidig og der er 14 dages mellemrum i alderen. Jeg er lidt pyllermor, så jeg vil helst have fri den dag det skal ske og også være ved dem dagen efter og det er faktisk lidt svært at få passet ind i kalenderen sådan lige inden for det næste stykke tid.
Hvis nu den ældste når at blive 6 mdr risikerer jeg så, at han når at begynde at strinte?
Der er ingen grund til at spekulere i kønsmodenhed, få du hellere det gjort så hurtigt du kan. Jo yngre de er, jo hurtigere er de på benene igen
Jeg har lært at det at tage fri på dagen er ligegyldigt, de ligger lige godt hos dyrlægen som hjemme, det er meget bedre at have fri dagen efter og have tid til at hygge lidt om dem. Derudover er fordelen ved ikke at have fri klart at man ikke har tid til at bekymre sig, for det er faktisk det eneste man kan den dag.
Jeg ville gøre det så hurtigt som muligt. Min Bølle var 20 uger da han blev kastreret, han var på benene igen efter ganske få timer, min “kat nr. 3” blev kastreret da han var 10 uger (det er tre uger siden) og han kom sig også meget hurtigt. Der er slet igen grund til at vente i mine øjne.
Jeg ville bare se at få det gjort.
På en fredag, hvor du henter dem sidst på dagen - så har de sovet det meste af rusen ud hos dyrlægen.
Og så kan du være sammen med dem lørdag.
Men hvis de er killinger, er de allerede samme aften fuldstændig fit for fight - måske lidt trættere end normalt, men intet andet.
Mine 2 nuværende var neutraliseret, da jeg fik dem leveret af opdrætteren, da de var 16 uger.
De blev neutraliseret i en alder af 13 uger så dine kan kastreres med det samme.
Nu bliver jeg også nød til at spørge for jeg har Hans og Rasmus og de skal også kastreres. Snakke med dyrlægen om det da de blev vaccineret i fredags og hun sagde 6 mdr.
Hvorfor er der denne forskel? De er 16 uger nu så de kunne jo have været kastreret nu :?
[QUOTE=mobber;922764]Nu bliver jeg også nød til at spørge for jeg har Hans og Rasmus og de skal også kastreres. Snakke med dyrlægen om det da de blev vaccineret i fredags og hun sagde 6 mdr.
Hvorfor er der denne forskel? De er 16 uger nu så de kunne jo have været kastreret nu :?[/QUOTE]
Der er stadig dyrlæger, der ikke er helt opdateret på tidlig neutralisation, (også kaldet TN), desværre.
Katte der neutraliseres i en tidlig alder, kommer sig hurtigt over både indgreb og narkose.
Men ikke alle dyrlæger har forstand på narkose til små killinger, selve indgrebet kræver også fingerfærdighed af dyrlægen…det ér noget småtteri, de står med…måske derfor råder de til, at katten skal være 6 mdr.
Iøvrigt er TN ikke noget nyt. Jeg fik steriliseret en lille Burmillakilling, hun var 4 mdr og vejede omkr 1 kilo, i 1994 hos Raiku Sarvå.
[QUOTE=mobber;922764]Nu bliver jeg også nød til at spørge for jeg har Hans og Rasmus og de skal også kastreres. Snakke med dyrlægen om det da de blev vaccineret i fredags og hun sagde 6 mdr.
Hvorfor er der denne forskel? De er 16 uger nu så de kunne jo have været kastreret nu :?[/QUOTE]
Tror det er forskelligt, hvad dyrlægerne mener om den korrekte alder at neutralisere i. Nogen er af den “gamle” tankegang, hvor killingerne først skal være 6 måneder, mens andre er enige i at det kun er godt at få gjort det tidligt.
Min Oliver blev kastreret, da han var 16 uger. Min dyrlæge var lidt i tvivl om han var for lille til det, men han gjorde det. Jeg afleverede Oliver fredag morgen og hentede ham efter skole om eftermiddagen. Allerede der var han frisk og ville lege. Så jeg vil altid anbefale at man får det gjort tidligt.
Men hvis dyrlægen ikke vil, så kan man nok ikke gøre så meget ved det.
[QUOTE=MichellaOliver;922769]
Men hvis dyrlægen ikke vil, så kan man nok ikke gøre så meget ved det.[/QUOTE]
Man kan finde en anden dyrlæge.
Jeg ville ikke have en dyrlæge, der ikke kan udføre tidlig neutralisation…jeg ville, måske uretfærdigt overfor dyrlægen, tænke…er der så andet, h*n ikke kan finde ud af.:?
[QUOTE=Sim-Sim;922771]Man kan finde en anden dyrlæge.
Jeg ville ikke have en dyrlæge, der ikke kan udføre tidlig neutralisation…jeg ville, måske uretfærdigt overfor dyrlægen, tænke…er der så andet, h*n ikke kan finde ud af.:?[/QUOTE]
Sådan ville jeg egentlig også have det, men man kan bo steder, hvor der er langt mellem dyrlægerne
Derfor er et Falck kæledyrsabonnement en god ting at have. Man kan komme langt omkring, helt gratis, altså bortset fra prisen for selve abonnementet. En af mine katte er forsikret i Dyrekassen, (den anden i garfors), og man får så 10% på Falck, det betales samtidig med Dyrekassen.
Min dyrlæge sagde 4-5 mdr og at de nogle gange gjorde det tidligere, men 4-5 mdr var det de anbefalede.
Nej. det gør ikke mig så meget om de når at blive lidt større. Jeg synes de virker så skrøbelige når de er 12 uger, så jeg har det nok bedst med at de er lidt større
[QUOTE=Vivi_Fletcher;922793]Og det er helt fint du har det sådan
Men en dyrlæge bør have et fagligt belæg for at anbefale at vente - det var det jeg var nysgerrig efter :)[/QUOTE]
Ja, det følelsesmæssige kan jeg også langt bedre forstå/acceptere end de dyrlæger, der kommer med mere eller mindre forblommede begrundelser for at vente - og som dermed helt tydeligt afslører deres manglende opdatering på området.
Der er skam masser af dyrlæger, der mener, at en hunkilling først skal have gennemgået en løbetid, før hun kan neutraliseres :S
Personligt foretrækker jeg tidlig neutralisering, men ca. 6 måneder er IMO absolutte yderpunkt for en, der alligevel ikke skal bruges i avl
Det jeg har oplevet er, at 12-16 ugers killinger, kommer sig lynhurtig. De spurter som regel rundt allerede samme aften. Hvorimod tager det lidt længere, med en på er 6mdr+.
[QUOTE=Sim-Sim;922771]Man kan finde en anden dyrlæge.
Jeg ville ikke have en dyrlæge, der ikke kan udføre tidlig neutralisation…jeg ville, måske uretfærdigt overfor dyrlægen, tænke…er der så andet, h*n ikke kan finde ud af.:?[/QUOTE]
Enig.
Og nu har vi jo fået en rotte kastreret. Den er jo da endnu mindre end en killing (selvom det ikke ligefrem er svært at finde en rottes “vedhæng” - de er sådan på størrelse med deres hovede )
Så jeg ville også finde en anden dyrlæge.
Det kan selvfølgelig være svært, afhængig af hvor man bor, men ER der en mulighed for at finde en anden så ville jeg gøre det