Ja, jeg blev spurgt om råd i dag, om et emne som jeg dog ikke ved alleremest om.
Sagen: Deres 3 årige kastrerede (for længe siden) hankat er begyndt at strinte. Det er ikke tisse, men at strinte. Det er koblet sammen med at den mandlige kæreste er flyttet ind. Familien ellers består af mor og to børn (en 10-12 år). Det har stået på i en tre måneder nu, og det er tiltaget i intensitet.
Hvad vil I komme med af råd?
Jeg har snakket om evt. blærebetændelse for en sikkerheds skyld, selvom jeg synes de tisser der, og ikke strinter. Eller har I andre erfaringer med det?
Så har jeg snakket om at det måske er fordi han er flyttet ind, og katten føler at dens territorie trues, og svarer ved at urinmarkere. Har forslået zylkene som en mulighed, og evt. feliway.
Ville i forsøge at fjerne lugten af kattens urin hvor den markerer? Får det den til at gøre mindre, fordi den så ikke tror det er et sted den skal, eller mere fordi dens lugt så ikke er der?
Det er noget møg, når det er indendørs Det gjorde Guinness i stor stil - især tilsidst, hvor han bl.a. strintede en kontakt i stykker, så HFI-relæet røg.
Jeg rendte rundt efter ham med Urine Off, men det var typisk de samme steder, han gjorde det og uden at have snuset før, så lugten gjorde ikke den store forskel (for ham). Jeg mener ikke, jeg prøvede Zylkene, men det er absolut et forsøg værd. Hvis de ser ham lægge an til det, kan de forsøge at aflede hans opmærksomhed.
Og min helt personlige diagnose siger protest/usikkerhed over for husstandens nyeste beboer, så en masse opmærksomhed - og selvfølgelig kun af den positive slags - er også en god idé.
Guinness havde aldrig urinvejsproblemer, men det er også en udmærket idé at få det udelukket - bare for en sikkerheds skyld
Det er ofte stress eller usikkerhed der får kastrater til at strinte…jeg har har en 4 årig hunkastrat der strinter værrere end nogen hankat. Og ingen tvivl om at hun gør det pga hun er usikker på vores fertile hanner. ( Og din venindes kæreste er jo en slags fertil han…‘fniiiis’ )
Chicabee - Det er faktisk min forelæser i kvanitativ genetik (altså den mandlige kæreste) der spurgte mig om råd i dag. Men skal da gerne fortælle ham at katten ser ham som en fertil hankat :høhø:
Men må fortælle ham at han skal nusse og fodre katten en masse, og så prøve zylkene og/eller feliway
Gismo gør det også. Eller gjorde håber jeg at jeg kan skrive. - På deres transportkassen i kælderen. Men efter jeg fik vasket af og sprøjtet med Urine Off, har der nu ikke været noget i 2 uger tror jeg det er. - Jeg håber det var det.
Kastrater strinter af samme årsag som de fertile: For at markere territorie.
Jeg tror meget det hænger sammen med manden, der er flyttet ind.
Hvis katten strinter samme sted eller snuser før den strinter, har jeg rigtig god erfaring med at bruge Feliway - altså spray-versionen. Strinter katten tilfældige steder, virker den som regel ikke.
Urine Off tager lugten, så det ville jeg benytte, når katten har strintet.
[QUOTE=Eife;596503]Chicabee - Det er faktisk min forelæser i kvanitativ genetik (altså den mandlige kæreste) der spurgte mig om råd i dag. Men skal da gerne fortælle ham at katten ser ham som en fertil hankat :høhø:
Jeg havde problemer med Leopold han strintede hver gang der skete noget der ikke passede hertugen, eller hvis der havde været andre katte eller hunde på besøg. Han kunne også finde på at gøre det, hvis han ville noget som jeg ikke ville/gad. For eksempel lukkes ud og ind, have mad eller bare opmærksom hed.
Helle gav mig det råd at sidde på mine hænder og lade som ingenting, hvergang han strintede.
Pu ha det var svært ikke at sige eller gøre noget og først vaske af når strintegøjen var gået.
DET HJALP sørme, idag kan han gøre det en sjælden gang, særlig hvis Viggo har været inde, ellers gør han det næsten aldrig mere.
Knus Elin
Jeg har osse haft en tissegris af en hankastrat.
Han tissede altid når vi så på det og i hele vores have, hver en plante blev strintet til.
Han lærte endda vores maine coon osse at gøre det, så det var rigtigt hyggeligt.
Det blev så slemt at han måtte flytte og så stoppede problemet !
[QUOTE=Quanti´s;597144]Jeg har osse haft en tissegris af en hankastrat.
Han tissede altid når vi så på det og i hele vores have, hver en plante blev strintet til.
Han lærte endda vores maine coon osse at gøre det, så det var rigtigt hyggeligt.
Det blev så slemt at han måtte flytte og så stoppede problemet ![/QUOTE]
Jeg har nu ikke så store problemer med, at der bliver strintet udenfor (det gør Galliano) eller i kattebakken (det gør en endnu uidentificeret kat) - bare det er kastrater, der gør det - men når det er på møbler eller stænkpladen ved komfuret, som var et af Guinness’ yndlingssteder, så er det ikke sjovt længere