Kat der bider "negle"

Mis (ikke min eller opdrættet fra mig eller en af mine hittemisser)) på 7 år bider “negle”. Og den gør det meget ofte. Den er kontrolleret for alt klinisk ved dyrlægen (og jeg ved det er korrekt for jeg har talt med ham/dyrlægen)
Lidt data om mis:
Som sagt 7 år, klinisk sund og fin, flot pels, stærke negle, klare øjne, rene øre, husmis, kastrat, enemis med udgang til fritløb.
Han spiser kun tørkost (hvilket ved jeg dog ikke)
KOM med et bud, hvad der skuldes han bider “negle”…forøvrigt kun på bagpoterne
Jeg har selv 3-4 bud, men vil lige høre andres bud også.

Kedsomhed er mit bud - også selvom han kan komme ud.
Er det værre om vinteren end om sommeren?

Renser den ikke bare kløerne for løse kloskaller:? De hvæsser og slider jo ikke kløerne på bagpoterne på samme måde som på forpoterne…

[QUOTE=Vivi_Fletcher;721962]Kedsomhed er mit bud - også selvom han kan komme ud.
Er det værre om vinteren end om sommeren?[/QUOTE]
Det fik vi ikke talt om,men jeg tror det er en helårlig handling

Nej den gnaver på livet løs og det er meget. Den ejere er bekymret og jeg tror med god grund. Så vidt jeg huster har den også gjort det ret længe

[QUOTE=kamikaze;721971]Nej den gnaver på livet løs og det er meget. Den ejere er bekymret og jeg tror med god grund. Så vidt jeg huster har den også gjort det ret længe

[/QUOTE]

Hmmm - stress:? kedsomhed (som Vivi er inde på):?

gode bud og blandt mine

Mea som den eneste af mine plejede også ofte lige at rense/trimme kløerne på bagpoterne… Men ikke sådan at det var et problem, det var bare noget hun gjorde indimellem, så desværre ingen bud herfra…

Jeg tror alle katte soignerer deres bagkløer - men ligesåvel som de kan hypersoignere deres pels, kan de sikkert også gøre det med neglene.

Derfor jeg tror årsagen er den samme, som man ofte finder ved hypersoignering af pelsen.

Det kunne også være fordi den ikke kan tåle gruset?

Har ikke rigtig et bud på hvorfor den gør det men kunne man måske prøver at smører go negl på, og se om det kunne stoppe det ! det er måske blevet en dum vane den har fået !?

Her er mine bud.
Stress som I også skriver…på lige fod med at hypersoignerer sig
Kedsomhed og at en vane er blevet overdrevet og noget der minder om tvangshandlinger
For lange kløer som generer
Et for tørt menukort og neglene er for tørre og generer derfor

Det er da bestemt værd at have med i tankerne:lys-ide:

Mener bestemt den gjorde sig ren udenfor

Altså det behøver vel ikke være slemt???

Den eneste der ikke “bider bagnegle” her i huset er Lucky. De andre ordner dem som en del af deres soignering.

hvor tit gør den det ?

min bamse - han gør det dagligt et par gange om dagen… der er ikke noget at se på hans klør eller trædepuder, han har altid gjort det og der er intet galt med ham - han spiser det samme som alle de andre jeg har…

volder det skade på missens poter er det jo noget rod - men hvis det er lige som Imhotep gør det jo ikke noget…

hvor tit er tit?

Alle mine har bidt negle på bagpoterne.
Faktisk overvejede jeg i en periode om Grevens slikken sine poter på bagbenene i stykker kunne skyldes at han ikke mere kan ordne negle fordi hans tænder er fjernet. Det skyldtes så faktisk hans allergi, men at det var det jeg først tænkte, viser hvor almindeligt det er her :gruble:
Taler vi om i hele og halve timer i træk, eller?

Som Ann vil jeg sige at “det er da helt normalt” - men det kommer selvfølgelig an på om det er noget katten gør hele tiden

Jack gjorde det temmelig meget, eller også lagde man bare mere mærke til det fordi han LARMEDE mens han gjorde det… han sku’ nemlig osse vaske-snøfle-smaske-snøvse tæer samtidig…

Hans bagkløer og fødder så fine nok ud, det var ikke så han gnavede for langt eller noget. Ved ham var det muligvis en vane der havde taget en lille msule overhånd… jeg har faktisk kun tænkt på det nu som noget “for meget”

[QUOTE=TrekkieGrrrl;722084]
Jack gjorde det temmelig meget, eller også lagde man bare mere mærke til det fordi han LARMEDE mens han gjorde det… [/QUOTE]

Åh gud… Ditte gnavede med enorm ildhu. Lænnngggee. :rulleøjne: Hun smaskede ikke, men det lød som negle på en tavle… :uha:. Hverken hendes tænder eller fødder fejlede noget som helst hele hendes liv.

Mini - min skønne blå pige gør det også, og gør det også på mig hvis hun kan slippe afsted med det :wink: Specielt når hun er højdrægtig og lige før fødsel, så får den ikke for lidt med at gnave i mine negle :tihi:

Hun har åbenbart givet det videre til sine afkom, for både Umberto, Minik og Ivalo kan finde på det samme, både deres egne klør og mine :stuck_out_tongue:

Jeg tager det ikke for andet og mere end at de soignerer sig, måske lidt mere tydeligt end andre af vores katte, som i øvrigt også kan finde på det, i al fald “larmer” de mere når de gør det og vi lægger af den grund mere mærke til det. Dirty og Dolly, vores første Maine Coons, gør det også, og har altid gjort det.

Selvfølgelig kan det blive så slemt at det tangerer noget sygeligt, men unormalt synes jeg ikke det er, så har vi mange unormale katte i al fald :høhø: