Hej katteeksperter:)
Vores familie har fået to katte (knap 10 mnd), men den ene kat har skiftet adfærd efter en uge. Vi mistænker forstoppelse:
-vi tror at den længere laver stort i kattebakken (vi har to katte og kan ikke skelne forskel)
-den stritter med numsen og går lidt mærkeligt
-der kommer klar væske (dråber) fra numsen
-den piver svagt i ny og næ
Ellers spiser den fint, er aktiv, leger med sin søskende. Vi tænker at prøve med microlax.
Vi er nye i denne katte verden - hvad tænker I?
På forhånd tak:)
Jeg tænker at I skal stille spørgsmålene til jeres dyrlæge, så snart de åbner i morgen…,
Velkommen til kattegale
Hvilket køn er kattene? Er de kastrerede/steriliserede?
En kat med forstoppelse har ofte ondt. Den vil ofte gemme sig og ligge krumbøjet.
I beskriver en kat med strittende bagdel, der “kurrer”. Min første tanke er en hunkat i løbetid Hvis jeg har ret, er den bedste løsning at holde hende inde og få hende steriliseret, så hurtigt som dyrlægen vil.
Ja det er to hunner og de er ikke steriliseret. Begge er indekatte som derfor ikke kommer ud blandt andre katte.
Som nye katteejere er det lidt svært at vide hvad er alvorligt og hvad er normalt katteadfærd (f.eks. løbetid)!!
Vedr. forstoppelse oplever vi ikke at hun “gemmer” sig. Hun går nogle gange på pottespidserne med kroppen helt strukket ud med halen oppe.
Hun er med stor sikkerhed i løbetid. Bedste råd er at få den steriliseret. Uanset om de er indekatte eller ej. Gentagne løbetider kan ende i livmoderbetændelse og det er unødvendigt og dyrt
Så til Vet med pigerne du gør dem og dig selv en stor tjeneste
Mit råd er at få begge piger steriliseret hurtigst muligt. Det er det sundeste for kattene og jer.
Må vi se nogle billeder af skønhederne? og måske høre lidt mere om deres baggrund?
Jeg håber ikke, vi har skræmt denne nye bruger væk
Jeg tror stadig mange synes at det at få sterelliseret sin kat er for dyr for en indekat… og den del kan altid skræmme selvom det ikke er forkert…
Suk!
Beklager vi ikke fik vendt tilbage på jeres input. Yes, som mistænkt en forstoppelse som hurtigt blev fikset (1 min efter medicinindtag). Piger er i godt humør igen.
Tak for jeres hjælp:)
Det er jo fint nok, men stadig neutralisering selvom det er indekatte.
Det er simpelthen ikke fair over for katten at lade den gennemgå den ene løbetid efter den anden, så afsted med begge tøser - så kan I kalde jer ansvarlige katteejere.
Tak for din opdatering
Tak for opdateringen