Kat fra Kreta

Hej! Jeg er ny herinde, og dette er mit første opslag.
Jeg har været på ferie på Kreta og har forelsket mig i en kat, som jeg prøver at få herhjem. Men da det er en kat, der lever frit i et turistområde, tænker jeg meget på, om den ville kunne trives her, hvor den vil skulle være indendørs noget af året og fri i min have fra marts til november. Mon kærlighed og god mad kan være tilstrækkeligt, eller vil den være desperat for at komme ud, også om vinteren…
Jeg er overbevist om, at det er en huskat, som har boet sammen med mennesker og været i menneskehænder. Den er fuldstændig tam og tillidsfuld, helt anderledes end de andre katte, der er sky og frygtsomme.
Det var hjerteskærende at forlade den og flyve hjem, og jeg har sat noget i værk for at finde ud af, om det er muligt.
Jeg har haft kat det meste af mit liv indtil sidste år, hvor jeg måtte sige farvel til min lille ven efter 18 år. Den har altid trivedes fint med dette inde/udeliv, men den har også været vant til det fra killing…
Ham her er nok et par år…
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre, om der er andre, der har erfaringer med at tage en voksen kat med hjem fra Grækenland…

4 Synes om

Der er masser af søde huskatte der mangler et hjem på diverse internater og Kattehjem herhjemme…

Den trives sikkert dernede.

Plus du kan ricikere den har nogle sygdomme vi måske ikke har herhjemme, men som den så slæber med hjem…

Hvis du gerne vil redde en kat, så start med dem herhjemme.

5 Synes om

Rationelt betragtet er jeg sådan set ikke uenig, men nu er alt jo ikke nødvendigvis rationelt, når det kommer til dyr som man har følelser for, og så er det jo ikke et spørgsmål om at redde en kat, men den kat…

@missi: Du skal nok overveje, om du gør det for kattens eller din egen skyld - for der er, som du selv er inde på, mange ubekendte i spil, herunder også hvor stressende en indfangning og transport til DK vil være for den.
Ikke at et liv som gadekat er ideelt - men hvis den allerede er et par år gammel og virkede tilpas, har den det måske ikke så helt skidt hvor den er?

6 Synes om

Kan du få nogle til at indfange den, vaccinere den, både med den normale og rabies som så kan havde katten i den periode det kræver før man må rejse ud af landet med katten. Der skal også laves pas på katten og den skal også gerne tjekkes for sygdomme, ligesom du skal kontrolere om det kræver noget bestemt at få en katten fra det land til danmark.

Derudover skal du finde ud af hvordan den har det med at være i transportkasse over længer tid. Da jeg regner med at du får den fløjet til danmark skal du enten selv hente den eller betale en for at transportere den. Skal den transporteres i karbinen er der en slags krav til størrelse til transportkassen mens der er andre krav ved at havde den med baggagen (der kan også komme ekstra udgifter i forhold til at den så skal kontrolleres i lufthavnen)

Rent kroner og øre mæssig er det en meget dyr og meget lidt praktisk løsning, da det også kræver at du får nogle i Grækenland til at gøre noget for at gøre katten klar (hvilket også koster penge )

8 Synes om

Du finder lovgivningskravene på Fødevarestyrelsens hjemneside. Vær opmærksom på kravene, hvis katten rejser uden sin ejer.

Tusind tak for jeres svar og interesse for mit dilemma…
Men jeg fik desværre ikke svar fra nogen, der har haft held til at omplante en kat fra en tilværelse som udelevende og til et hjem i Danmark.

Jeg er fuldstændig klar over betingelserne, som skal være opfyldt, for at den kan rejse, har undersøgt alt med hensyn til vaccinationer, EU-pas, størrelse på rejseboks samt hvilke flyselskaber, der tillader dyr i kabinen og hvor mange - Norwegian tillader to på deres flyvninger. Og risikoen for at tage sygdomme med hertil skulle jo være elimineret, da den bliver grundigt undersøgt og vaccineret inden rejsen.

Og Dorthe, du har fuldstændig ret. Det drejer sig ikke om at redde en kat men om at redde DEN kat…Mit ulykkelige kattehjerte er ved at briste, og jeg ville så gerne give den et bedre liv. Den har det fint i turistsæsonen, den lever på en campingplads, men der er ingen gæster efter oktober og indtil april. Jeg har hørt lidt om, at der bliver lagt foder i vinterperioden, men jeg ved ikke hvor ofte. Hvis jeg kunne få vished for, at der bliver fodret regelmæssigt, kunne jeg nok acceptere, at den forblev i sit område. Den har jo også overlevet der halvandet til to år, den boede der også sidste år, fik jeg at vide.
Min bekymring går således mest på, om det overhovedet er muligt at lykkes med et så markant miljøskift for en kat, der er vant til udeliv. Den skulle bo i min kolonihave det meste af året - hele året, hvis vinteren er mild, ellers indendørs. Måske har nogen herinde erfaring med dette, også bare her i Danmark? Under alle omstændigheder er det dejligt at kunne skrive herinde og få sat ord på sine tanker og bekymringer i vished om at blive taget alvorligt og ikke bare affejet som en “crazy cat lady”!
Jeg fik fornemmelsen af, at det er en tidligere huskat, da dens adfærd er helt anderledes tillidsfuld end de andre kattes, og jeg er sikker på, den har været i menneskehænder som lille. Den ville gerne løftes op og bæres, og jeg vågnede nogle morgener i mit lille telt og fandt den sovende trygt ved siden af mig…

Det var hjerteskærende at forlade den for at flyve hjem…

4 Synes om

For flere år siden fik jeg en lille dansk hunkat fra en svineproducent. Hun var født og opvokset i stalden og var det sødeste og tillidsfulde bette liv. Indtil hun kom ind i vores baggang :flushed: Hun gik totalt i panik! Hun var købt til vores egen stald og lade, men vi forsøgte at tage hende ind en dag med skidt vejr.
Det var bare verdens dårligste ide. Som sagt gik hun i total panik og da vi havde lukket døren op igen og hun var sikker på at være fri, så var hun sit kærlige jeg igen.
Så… ingen erfaring med kat fra udlandet, men fra en der er født fri og har levet frit :slightly_smiling_face:
Der vil være andre historier, hvor det sagtens kan lade sig gøre. Men det her er min :slightly_smiling_face:

5 Synes om

Tusind tak for dit tankevækkende svar.
Det er netop den reaktion, jeg frygter.
Jeg prøvede at få den til dyrlægen i en transportbox, men den kæmpede for sit liv og slap ud igen. Det kommer nok ikke til at gå. Den skal sidde mange timer i en kasse, og jeg har svært ved at forestille mig, at den vil kunne finde sig i det, og måske bliver den så traumatiseret, at den ikke bliver sig selv igen pga chokket. Det er jo ikke en få uger gammel killing, det drejer sig om men en voksen kat.
Løsningen er nok at lade den være på sit sted men sørge for, at den får mad gennem vinteren. Jeg ved, der er gode mennesker, som hjælper med dette, og dem vil jeg kontakte.

Dit svar har været til stor hjælp for mig, tak for det.

8 Synes om

Jeg er sikker på, at det bedste for katten er at blive i sine vante omgivelser og så være sikret mad hen over vinteren. :flode1:
Men jeg forstår dig godt - har man forelsket sig i en bestemt kat, så skal det bare være den. :lazykitty:
At det så i dette tilfælde ikke kan lade sig gøre er trist - men måske kan du forelske dig i en anden sød kat på et internat her i landet? :heart_eyes:

3 Synes om

Mit problem er, at jeg bliver glad for alle de katte, jeg møder!! Jeg er housesitter og har passet katte i Frankrig og England flere gange i det forløbne år. Men jeg ved jo, at det ikke er mine katte og ikke kan blive det.
Men denne lille kat er jo anderledes stillet end de heldige huskatte, hvor deres mennesker jo kommer hjem til dem igen! Han er overladt til sig selv og turisternes fodring i sæsonen. Jeg har så ondt af ham og hans daglige kamp for føden og vil så gerne hjælpe ham. Men jeg tror heller ikke længere på, det er en god ide at flytte ham. Det vil blive meget stressende for os begge og risikoen for, at han ikke vil trives, er stor.
Kærlighed er ikke let…

7 Synes om

Baseret på din oplevelse med dyrlægeforsøget, lyder det som den rigtige beslutning. :+1:

Det kan vel også være vanskeligt at få til at hænge sammen med at ha’ en kat herhjemme, eller…? :thinking:

3 Synes om

Sådan rent ud af posen: Er du sikker på det er i kattens interesse at blive puttet i en transportkasse, som den sandsynligvis ikke er vant til, og transporteret i mange timer (du skal møde tidligt i lufthavnen) og ligefrem komme med ud og flyve? Jeg har fløjet med rigtigt mange katte, men ALDRIG uden at vi har øvet os grundigt i transport inden.
Jeg forstår fuldt ud at dit gode hjerte løber af med dig, og det er ikke nogen dårlig egenskab :slight_smile: Men husk at hjernen også skal samarbejde, og måske er en meget lang transporttid med fly ikke lige det katten ville ønske sig, hvis den blev spurgt… Der må findes internater på Kreta, som ville kunne lave en blidere redning?
VH
Susanne

4 Synes om

Nej, Susanne, det vil ikke være nogen god ide. Jeg er fuldt ud klar over, at det vil det ikke være. Min egen kat gennem 18 år vænnede sig aldrig til kassen trods utallige transporter, og jeg havde tit problemer med at få den i.
Jeg har indset, at det er en umulig kærlighed…Der er bare det ved det, at internaterne på Kreta er fyldt til bristepunktet med små killinger, som er fundet i skraldespande, i buskadser, på gaden, taget fra moderen kun få dage eller uger gamle, så der er ikke plads. Det er en meget ulykkelig situation, og mange katte lever godt i turisttiden, men efter oktober bliver det svært for dem. Der lægges dog foder ud af forskellige rescuecentre, men jeg ved ikke, om de gør det lige præcis her, hvor “min” kat lever.

Tak fordi du skrev. Det er dejligt at tale med alle disse kattemennesker herinde.
Vh Mette

3 Synes om

Det er jo det det er, men hvor jeg forstår dig

Åh kan følge din dilemma

Nogle gange er der kat, der bare kryber helt ind under huden på en, og så vil man gerne stå på hoved ,lige for den

Du har kæmpet med hele dit hjerte for den, prøvet og undersøge hvad du kunne, du har gjort alt hvad du kun

Tak for din kamp for den :klappekat:, du gjorde hvad du kunne

2 Synes om

Jeg ville naturligvis ikke fortsætte med housesitting, hvis jeg fik katten hjem, det siger sig selv. Jeg begyndte på det, fordi jeg savnede min egen kat, som jeg mistede sidste år, næsten 18 år gammel😓

4 Synes om