Kat hoster og jeg har brug for råd hvilke muligheder er der

Hvordan har de undersøgt hjertet? Er han blevet scannet hos en dyrlæge, der har kompetencer til at se efter hjertefejl, HCM osv?

hov og vagtdyrlægen mener godt man kan prøve at give ormekur men hun hendviser til min faste dyrlæge som ikke tror på orm da han ikke er udekat og tiden går jo desvæære

løvehjerte det mener jeg jeg var med og de var to dyrlæger og de kiggede grundigt

Tilføjelse netop fordi blodprøven sagde der var noget

Hvilken dyrlæge bruger du? Hvor gammel er katten? Lungeorm er ikke særligt almindeligt hos indekatte, og under alle omstændigheder let at behandle. OBS på hjertefunktion af en træt kat, der hoster lidt - måske skal du bede om en second opinion hos en dyrlæge, der lige kan scanne hjertefunktionen.
VH’
Susanne

Hej Susanne han er 7 år og har aldrig fejlet noget og selvom det ikke er almindeligt sidder han og spiser det samme græs som duerne ude på altanen så der burde være en lille mulighed som jeg har forstået

Og hvilken dyrlæge kan anbefales i københavn som man kan komme til hos i morgen

Ok. Jeg ville sikre mig, at der ikke er noget galt med hjertet. Hjerteproblemer kan give de symptomer, som du beskriver.
Det samme kan orm. Og selvom det nok ikke sker hyppigt, kan indekatte godt få orm (ligesom de kan få lopper). Så IMO er det da værd at prøve med en ormekur.

Der er tjekket for fremmedlegemer ved røntgen, right? Så den er udelukket…

jeg synes også hvis alle test skal laves igen er vi oppe i måske 20.000 og hvis det så er orm er det jo lidt øh vildt og hvor længe kan katten overleve hvis han har orm d

løvehjerte jo der var ikke andet på røntgen problemet er bare han er så langsom til bakken at jeg synes afføringstest synes lang tid endu

Rolig nu :slight_smile: De dør normalt ikke af orm. Men bedste bud er vist at du får en second opinion - jeg vil ikke anbefale andre end Stig Feldballe på Skovlunde Dyreklinik. Der vil du være i gode hænder. Det skal ikke koste 10K at få udredt om katten har orm eller ej. Hvem bruger du i øjeblikket?
VH
Susanne

Susanne tak det er bare så svært så jeg kan godt mærke at jeg heller ikke er mig selv lige nu - tror du at man kan komme til hos ham i morgen jeg vil gerne prøve at kontakte ham i morgen kan godt genkende navnet som en der er blevet nævnt før

har igen talt med vagtdyrlæge som siger at det de kan er at tage ham ind og tage de samme undersøgelser som er taget og få svar og så kigge efter orm når der er prøver nok dvs alle de dyre undersøgelser først - håber der er nogen der kan tjekke afføring først - skal en dyrlæge se dyret før de tester afføring han bliver så bange hver gang og hvis prøven er positiv så tage ham med

Min internatkat var meget hårdt ramt af lungeorm da han kom til internatet. På det internat så de en del lungeorm på det tidspunkt og de fandt ud af at nogle af de katte der var hårdt ramt også havde arvæv på lungerne når de tog røntgenbilleder af dem - det har min kat også, jeg kan desværre ikke huske hvordan det ser ud (jeg har set billederne)

Min kat er udekat og han har også i perioder hostet en del, og jeg troede også det var orm han havde fordi han fanger så meget derude, samt spiser alt der har fjer eller pels (mus, duer og småfugle. For noget tid siden havde han også noget hageeksem, så han havde fået kradset hul på og vi kunne ikke rigtig få has på det. Da vi havde fået styr på hvilke bakterier der var i fik han en langvarig antibiotika kur mod det hageeksem. Det jeg ikke lagde mærke til dengang, var at den langvarige hoste han har haft faktisk forsvandt da han fik det her antibiotika. Det lagde jeg bare ikke mærke til før her for nylig da hosten begyndte at komme igen (og hans hoste lyder lidt i stil med det du beskriver)! Så vi skal faktisk også til dyrlæge igen i næste uge for at have kigget nærmere på hans lunger igen. Jeg ved jo at min kat har arvæv i lungerne, så han er mere udsat for at få lungeinfektioner fordi arvæv gør at bakterierne nemmere kan finde grobund i lungerne.

De blodprøver du har fået taget der viste “obs” på hjertet. Er det et fuldt blodpanel der tester resten af kattens organstatus samt infektionstal?
Mht. astma el. ikke-astma har jeg ikke nogen bud - det har jeg slet ikke nogen erfaring med.
Mmht. afføringsprøverne - jamen hvis katten kun har været på bakken så du kunne få to, så må I jo bruge dem.

Mit bedste bud er også at du får en second opinion, og jeg ville også umiddelbart foreslå dyrlægerne i Skovlunde, dem som Susanne også foreslår. Der er mange der har rigtig god erfaring med dem, heriblandt opdrættere.

Rigtig god bedring med katten. Håber virkelig du finder ud af i samråd med en evt. ny dyrlæge hvad der er galt. Håber du også vil holde os opdateret herinde. :kram:

Tak vipstøsen
kigger mine regninger igennem og der står
prøveudtagning håndtering og evaluereing
laboratorie stor blodprofil
laboratorie snap test hjerte pro bnp
røntgen
nt-probnp hjerteundersøgelse

senere er der taget scanning af hjerte

og dyrlægen sagde at alt det andet så fint ud

jeg ønsker også det bedste til din kat det dræner virkelig en når man ikke aner hvad der er galt

og da han blev scannet af hjertet spurgte de flere gange om han kom ud hvilket jeg jo sagde nej til men forklarede det med at han er på altanen og spiser græs /fjer så jeg tænker at de måske synes at scanning og røntgen lignede orm - men det er jo kun gæt fra min side

tror i man kan komme til i morgen eller er der ventetid mon og hvordan er de hvis man ikke er så toldmodig mere altså jeg køre på reserverne

Jeg tror det bedste du kan gøre for dig selv i aften og i nat, er at trække vejret, prøve at slappe af og lade være med at forestille dig en masse negativt. Det er svært med dyr, der ikke er på toppen, men det værste du kan gøre er, at gøre dig selv yderligere nervøs. Ring til dem og fortæl hvad der er galt. Om de har tid i morgen eller ej, er der jo ingen af os, der kan svare på. Vælger du en anden dyrlæge, kan du få din almindelige dyrlæge til at maile din kats journal til den næste dyrlæge. Så kan de se alle tests og resultater. Men snak med Skovlunde i morgen - og indtil da er du simpelthen nødt til at trække vejret og lægge det lidt fra dig. Du ender med at blive helt bims, hvis du fokuserer for meget på det. Du kommer til at se spøgelser og de gør altså ikke noget godt for hverken kat eller dig. Og for guds skyld, lad være at google diagnoser, symptomer, behandlinger og alt andet. Læg det HELT fra dig, indtil du har snakket med Skovlunde :slight_smile:

åh Marianne
jeg begyndte lige at tude der for det hele køre rundt og jeg skal jo også også hænge sammen og håber du har ret mht til journaler der kan videregives så jeg ikke starter helt forfra

Dyrlægeforeningen har nogle etiske retningslinjer, hvor der bl.a. står, at man i den slags situationer bør videregive journaler. Så det vil din dyrlæge sandsynligvis også gøre.

Jeg kender ikke selv Skovlunde, da jeg bor på Fyn. Men jeg kender flere katteejere, der aldrig kunne drømme om at tage deres katte med andre steder hen.