Kat i bil - en succesoplevelse

Jeg tager lige afsæt i noget, jeg fortalte sidste år i Janes tråd om Savlemonstret

[QUOTE=FinnFrode;654329]Jeg følger denne tråd med stor interesse, for er der noget Snehvide ikke kan klare, er det bilture… Vi har kun haft hende i bil fire gange, og hun har skidt i kassen hver gang:

[ul]
[li]Første gang var, da vi hentede hende på kattehjemmet. Det gik galt efter 10 minutters kørsel, men det var naturligvis også lige til at blive nervøs af, sådan at blive hevet ud af de vante omgivelser og stoppet i en kasse. Hun kendte mig jo ikke endnu… :wink:
[/li][li]Anden gang var et par uger efter på vej til det første dyrlægebesøg. Vi undskyldte hende med, at hun jo stadig ikke kendte os så godt…
[/li][li]Tredje gang var året efter - i en taxa, da vi kørte hjem fra dyrlægen. Vi var heldigvis næsten hjemme…
[/li][li]Fjerde gang var i vinters - også på vej til dyrlægen. Jeg havde ellers forsikret mig om, at hun havde lavet stort lige inden vi tog afsted, men nej…
[/li][/ul]

Hun er jo normalt ikke nervøst anlagt - faktisk meget tilbagelænet og rolig, men biler kan hun altså ikke klare. Eller måske gør transportkassen oplevelsen meget værre for hende? Jeg kunne forestille mig, at hun måske kunne lære blive kørt i sin sele på skødet af mig. Og med håndklæde under for en sikkerheds skyld.
Så nu skal jeg bare have overbevist sønnen om, at vi skal ud at træne hende - det var i hans bil tre af gangene, hvor det gik galt. :)[/QUOTE]

Det blev så aldrig til noget med at få trænet Snehvide, men da vi skulle afsted til det årlige dyrlægecheck i går, besluttede jeg mig for at gøre forsøget alligevel.

Hun fik sit seletøj på, som når vi ellers går tur, og da vi kom ud på parkeringspladsen holdt bilen klar med motoren igang. Hun er blevet mere rolig overfor ting, der før skræmte hende, så jeg kunne guide hende næsten helt hen til bilen. Så brød hun sig ikke om, at jeg løftede hende op, men det gør hun jo aldrig. Jeg satte mig ind på bagsædet med hende på skødet - med et håndklæde under og kassen lige ved siden af, hvis det skulle blive nødvendigt.

Hun tog det forbløffende roligt, da bilen satte igang - hun sad faktisk hele vejen og kiggede interesseret ud af vinduet. Ind imellem spændte hun lidt, men hun prøvede ikke at vriste sig løs eller noget. Jeg havde et fast greb i seletøjet hele vejen og snakkede konstant til hende, som jeg plejer at gøre, når vi oplever “farlige” ting på gåturen.

Henne ved dyrlægen sikrede vi os lige, at der ikke var nogen løsgående, og så fik hun ellers lov til selv at gå ind ad døren til receptionen, hvor hendes kasse nu stod klar med lågen åben. Og den ville hun meget gerne ind i nu. :cool2:

Hjemturen gik lige så godt. Hun sad bare og kiggede ud hele vejen - lidt anspændt, men uden at pibe. Og hun holdt sig naturligvis med både det ene og det andet. Så jeg tror, jeg har fundet løsningen på, hvordan hun skal transporteres fremover. :slight_smile:

Flot Snehvide,:thumbup: - - engang imellem må man jo udsættes for noget man ikke kan fordrage = bilkørsel og dyrlægebesøg

Cats og Conni

Dejligt, at I har fundet løsningen :slight_smile:

Jelly savler stadig, men nu hvor hun holder udstillingspause, så er det ikke så tit, at hun er med ude at køre mere. Vi har efterhånden affundet os med, at sådan er det bare.

Flot klaret af Snehvide :thumbup:

:smiley: Det er bare så fedt når der sker den slags fremskridt. Elsker små og store “sejre” :slight_smile:

[COLOR=“teal”]Godt gået Snehvide :juhu:
Min Kista, hun hader trasportkasser og biler, hun skider også i dem når hun er med ude at køre, og holder opera for mig :hmpf:COLOR]

Det er da fedt Finn… Det lyder i hvert fald som om oplevelsen denne gang har været så meget federe for både menneske og dyr

Sikke en succes oplevelse Finn. Det er bare SÅ skønt, når man finder noget der fungerer. :smiley:

Dejligt at I har fundet en god løsning til Snehvide, når hun skal transporteres. :ok:
Udover, at et dyrlægebesøg måske ikke er det sjoveste, så gør det bestemt ikke sagen bedre, hvis ens dyr samtidig bliver dårlig eller er angst under transporten. Det gør jo også, at man selv “gruer” for når man skal have dem med.

Har tidligere haft et par hunde der elskede, at køre bil (fordi det altid blev forbundet med sjove aktiviteter) men alligevel blev de køresyge, savlede og kastede op.

Vi har været heldige med Bina - hun er græskkatolsk - vader ind i sin kasse - kan godt snakke lidt undervejs, men vader ligeså glad ud med halen rejst når vi når frem. Men hun har så også været vant til transport og været på mange visitter hos andre sammen med tidligere ejer.

Mht. at hun ikke bryder sig om, at blive løftet, så kunne du måske når I alligevel er ude og gå tur, tage en smut forbi bilen, og træne lidt ind/ud hoppning med hende? Så bliver den øvelse jo helt naturlig for hende til næste gang I skal afsted, og du behøver ikke løfte hende ind. I behøver jo ikke starte bilen, bare det at hun lærer at hoppe ind i bilen, og hun frit kan hoppe ud igen og forbinder det med noget rart kæl/nus godbidder kan gøre en stor forskel.

Vores Rottweiler blev ekstremt dårlig nogle af de første gange vi kørte med hende som lille hvalp. Det satte sig desværre fast i hende, så hun blev uvillig til at hoppe ind i bilen. Hun vidste godt hvad den bil betød. Elendighed på trods af, at turerne altid endte med noget godt.

Da hun vejede godt 25 kg. havde jeg svært ved hver gang, at løfte hende ind. Vi var til diverse træningsaktiviteter 4 gange ugentlig. Hun nægtede at hoppe ind frivilligt. Til sidst tænkte jeg nu er det nok. Klikkertrænede hende i 15 min. og siden var der ingen problemer med hende. Hun blev stadigvæk køresyg, men jeg slap for, at løfte på hende.

Derudover nævnte vores dyrlæge engang, at nogle biler kunne være et problem for nogle hunde mht. køresyge. Det er jeg tilbøjelig til, at give ham ret i, med de erfaringer vi selv har gjort i årene efter (forskellige biler havde forskellig effekt på hundene). Om det samme kan være gældende med hensyn til katte ved jeg dog ikke.
Mvh
Yvonne

en løsning kunne være dette:

Yaba kan ikke være i en lukket taske i længere tid, så han sidder altid på forsædet, spændt fast i bilens seleholder med er sikkerhedssele til katte.

i flg Yaba den eneste måde at køre på :høhø:

Ja, jeg tænkte netop på at skrive at man kunne få en sikkerhedssele til katte også, og så havde Inge lige skrevet det :slight_smile: den jeg har set ser dog ikke sådan ud… Det er mere sådan en, åh hvad hedder det nu… “shoft shell” agtig sele (dem som man bruger meget til hund nu?) som man spænder fast til der hvor den normale sele ville blive spændt fast, eller noget i den stil…

Tak for alle kommentarer. Jeg kan lige tilføje, at Snehvide igen har vist, at hun er en kat fuld af overraskelser. :slight_smile:

Inge og Eva: Jeg er helt enig i, at katte bør være spændt fast under biltransport, for man har ikke en chance for at kunne holde dem, når G-kræfterne sætter ind - præcis som med børn på skødet. Og uanset hvor forsigtigt man kører, og hvor kort vejen er, kan man jo altid risikere at blive offer for andres uforsvarlige kørsel.
Jeg overtog faktisk for nogen tid siden denne udmærkede sele fra Lis Sundisk:

• men desværre viste den sig at være for lille til Snehvide, så nu bruger Rags den i stedet. Jeg finder nok en anden løsning til Snehvide inden næste dyrlægebesøg.

Yvonne: Vi har ikke bil selv, så der er ikke de store muligheder for at træne ind- og udstigning. Men hun er nu heller ikke bange for biler som sådan. Når vi går tur og kommer over parkeringspladsen, skal hun altid snuse til de parkerede, og hvis der kommer en kørende, går hun ikke i panik men stiller sig roligt ind til siden og venter, indtil den er passeret.
Nej, det er selve det med at blive løftet, hun ikke kan lide. Som jeg undertiden har nævnt, så tror jeg, der er lidt Brite i hende - også på det punkt. Hun brokker sig altid, når jeg løfter hende op - og ind i bilen var såmænd ikke værre, end når jeg tager hende op på skødet herhjemme. :wink: Men du har ret - det er helt sikkert også noget vi kan træne i.

Det ligner den sele som Yaba har på :slight_smile: den fåes i MaxiZoo i flere størrelser, så vidt som jeg huske helt op i størrelse “meget stor hund” :slight_smile: så mon ikke du kan finde en som passer damen

Uha, det med stor hund, vil prinsessen helst ikke vide. :uha: Men tak, jeg vil kigge efter den næste gang. :slight_smile:

Jeg har også en kat der ikke kan med transportkasser. Hun går helt i panik hvis man sætter hende i en kasse. Og dog - for vi opdagede jo så, at hvis hun har en kammerat med i kassen - så
er der ingen problemer. Så hun kan altså ikke klare at være alene lukket inde i en kasse - men når hun er sammen med en anden kat så går det fint.

Dejligt at Snehvide havde en god oplevelse med at køre i bil - tror du det var fordi hum fik lov at kigge ud, så hun kunne se hvad der foregik omkring hende?

[QUOTE=Teresa Guldager;816806]Jeg har også en kat der ikke kan med transportkasser. Hun går helt i panik hvis man sætter hende i en kasse. Og dog - for vi opdagede jo så, at hvis hun har en kammerat med i kassen - så
er der ingen problemer. Så hun kan altså ikke klare at være alene lukket inde i en kasse - men når hun er sammen med en anden kat så går det fint.[/QUOTE]

Ja, det har jeg også hørt om før. Selskab i kassen kunne godt også være løsningen for Snehvide - hvis bare det er Rags… :smiley:

Ja, det tror jeg faktisk. Hun virkede meget optaget af alt det, hun så. Der var jo både hunde og alt muligt andet spændende at kigge på. .)

Finn - Men kan du ikke bare bruge hendes normale sele, og så kun “snoren” fra selen fra Lis til køreture? :slight_smile: Eller er der noget andet særligt ved den, som jeg ikke lige kan se på billedet? :slight_smile:

Det har du da ret i, Eva. Den del med “sikkerhedssele-klipsen” kan sagtens hægtes andre katteseler. Tak. :slight_smile: