Kat i “pension”

Hej kattegale :slightly_smiling_face:

Jeg kunne godt tænke mig at få jeres mening at høre om følgende:

Vi har en huskat Toffi, som vi er flyttet med for 6 måneder siden. Hun er 6 år og er opvokset der, hvor vi er flyttet væk fra (mine svigerforældres gård). Hun måtte også komme ud der og kender området.

Nu skal vi væk i nogle dage - og jeg har overvejet, om det er altid bedst at få nogle her i vores hus for at passe hende, eller om vi kan bringe hende til mine svigerforældre, hvor hun jo burde kende det hele.

Kan katte genkende de steder hvor de har boet i langt tid og også føle sig trykt? Eller er det, efter et halv år allerede sådan at det er som om at “starte forfra” lige som et nyt sted eller at det er forvirrende?

Kh Nadja :grinning:

Katte kan sagtens genkende de steder de tidligere har boet.
Hvis hun ikke har mulighed for at rende frit det nye sted i bor, så syntes jeg personlig det er synd, hun for en kort periode igen hr friheden, for igen at skulle undvære friheden.
Jeg ville derfor f hende passet hjemme eller i pension

Hun må godt komme ud nu det nye sted også. Bare lidt mere kontrolleret. Dvs, kun hvis vi er hjem og kan også lukke hende ind igen. Og ellers hvis der ikke er så meget tid, så går jeg en tur med hende i snor. :wink: Hun har også et lille catio.

Så, jeg vil ikke sige at hun ikke har frihed det nye sted her. Det er bare ikke lige så meget som før (endnu). :blush:

Nogle katte kan godt finde ud af, at der er forskellige regler forskellige steder. Hvis @Trine læser med, kan hun nok fortælle om sin indekat, der kom med i sommerhus og løb frit der og ikke havde problemer med at håndtere skiftet mellem de to steder - så vidt jeg har forstået.

Katte er meget knyttet til deres territorier, så jeres kat vil sagtens kunne kende det gamle sted og føle sig tryg der.

2 Synes om

Ja, Sigga klarede faktisk at skifte jævnligt mellem 3 steder med 3 forskellige regler for udeliv. Hjemme med lille indhegnet have, mine forældres hus hvor hun var i snor og sommerhus, hvor hun løb frit. Og hun trivedes med det hele. Ret imponerende af en kat som var bange for at gå ud på altanen, da jeg fik hende i kbh i sin tid.

I fht tilvending så startede hun med gåture i snor alle steder og fik så gradvist større frihed, når jeg var sikker på hun var stedvant. I sommerhuset var det først efter 5 år at hun fik lov at blive fri for snoren. Men hun huskede stede, og selvom vi kun kom der 1-2 gange om året gik hun de samme ruter, sov de samme steder osv. Dygtige kat :hjerte:

8 Synes om