Kat i snor/sele

Jeg har her på det sidste tænkt på at jeg skal have fat i en sele til Bella…

Især fordi jeg har altan og når jeg er derude er det altså ret spændende at være med :tihi: men bor på 2. sal så hun skal helst ikke hoppe ud jo - jeg har ikke mulighed for at lave noget ‘afspæring’, desværre :frowning:
Jeg regner også med at hun skal med ud til min mor og også til min far, hvor vi ofte er ude om sommeren - der tænker jeg at have hende i en sele ville være smart :slight_smile:

Men men men … Jeg ved jo ingenting!

Så nu spørger jeg jer, hvad er jeres erfaringer med sele til katten? :slight_smile:

Jeg følger med her og håber der kommer nogle gode indlæg. Min kat Ebony er indekat og jeg har også gjort mig lignende tanker i forhold til når min kæreste og jeg sidder på svalegangen om sommeren eller er på besøg hos mine forældre.
Jeg har bl.a. overvejet om det er “synd” for katten, hvis den får lov til at “snuse til udelivet” ved at komme i sele, og så evt. i en periode ikke kommer ud fordi den bliver passet eller lignende. Kan man godt bare tage katten med ud efter behov?
Og nu forestiller jeg mig, at katten ville have noget sjov ud af det - får katten noget ud af at være ude i sele?
Glæder mig til at høre nogen af jer mere erfarne katteejeres indput. :slight_smile:

Inden vi fik løbegård, gik vores Sonnei tit i sele. Han nød det, selv den dag i dag, kommer han springende når jeg finder hans sele frem. Han løfter enda selv benet når han skal have selen på. Når han skal kører bil er han i sele, for så kan han sidde og kigge ud. Men han blev vænnet til sele fra lille, jeg tror ikke på at de andre ville syntes om at få sele på.

Jeg har tidligere haft nogle katte, som kom med ud at gå tur i sele.

Den ene af dem, Arthur, var vild med det og gik selv hen til kommoden, hvor selen lå og pev, når han syntes det var tid til en tur. Hvis jeg så ikke lige havde tid løb han efter en af de andre katte, hvorefter han gik hen til kommoden igen og kiggede forventningsfuldt på mig. Hvis der stadig ingen ‘reaktion’ var 'bankede han en af de andre og gik endnu en gang hen til kommoden, så jeg kunne fatte, at det altså var alvor.

Ham og jeg havde nogle dejlige ture, vi kørte bla til Skoven, først spiste vi en vaffel-is (delte pænt i bilen), derefter gik vi en tur i skoven.
Han nød det i fulde drag.
Andre gange gik vi bare en tur i omegnen. En gang var han og 2 andre brudt ud af løbegården, panik, panik. De 2 andre kom hurtigt ind igen (opdagede dem ved at den ene stod og kiggede ind af vinduet til os). Arthur kunne vi ikke finde.
Mødte så naboens datter, som havde mødt en ‘gravid’ :venter: kat på stien, lige på ‘vores’ rute. Jo den ‘gravide’ var skam Arthur, som havde taget vores vanlige tur for sig selv.

De havde en løbegård, så de var ikke 100% indekatte, men havde altså begrænset adgang til udendørs arealer.

Nu om dage ville jeg simpelthen ikke turde; jeg ville være bange for løse hunde og andet som enten ville få katten til at gå i panik, eller direkte angribe den.

Men på en lukket altan, tror jeg godt jeg turde, hvis jeg var 100% sikker på at katten ikke kunne komme ud af selen.

At tage den med på besøg andre steder, det tror jeg ikke jeg ville gøre.
Men det ville nok komme an på omstændighederne.
:slight_smile:

En kat med sele på skal være konstant under opsyn - ikke noget med lige at hente en kop kaffe eller lignende. Flyver der en fugl forbi - så springer katten - og den hænger sig selv.

Med andre ord er det okay at tage katten i sele ud i egen have, på egen altan etc -selvfølgelig altid under skarpt opsyn. Men gåture “i det fri” er med risiko for fritgående hunde og derfor ikke anbefalelsesværdigt… Ærgerligt, for det lyder til, at I har haft nogle rigtig gode oplevelser med at tage katten på gåtur! Men har selvfølgelig ikke lyst til at risikere at løbe ind i en hund der ikke er i snor… Og jeg havde slet ikke tænkt på at bruge kattesele i bilen - det er super smart! :slight_smile: Ebony vil så gerne op og kigge med og ligge på skødet, når vi køre i bil og kan slet ikke forstå hun skal blive i transportkassen, det lille kræ. Det er et rigtig godt alternativ til transportkassen.

Kun, hvis det er en anden der kører.
:slight_smile:

Tak for svar!

Jeg ville aldrig gå fra hende når hun var i snor!!
Smart med bilen :slight_smile: Dog er det ikke muligt for mig at have hende i snor i bilen da jeg altid kører alene (99% af gangene) - og det vil blive for usikkert…
Jeg tror jeg vil prøve at købe en sele og prøve at vænne hende til den herhjemme indenfor :slight_smile: Og se hvordan det går, de er jo ikke super dyre, heldigvis :stuck_out_tongue:

[QUOTE=danpia;576243]Kun, hvis det er en anden der kører.
:)[/QUOTE]
Ja, det er klart, ellers skal jo jo holde øje med vejen og ikke med katten. :wink: Og så er der den mindre detalje, at jeg ikke kan køre bil. :ups: Men har heldigvis søde forældre og svigerforældre, der gerne vil kører kæresten og jeg rundt, nu vi ikke selv er kommet videre til kørekort endnu pga. Københavns fortræffelige cykel-muligheder. :slight_smile: Men tror simpelthen hun ville ønske at kunne sidde på skødet på sådan en lang tur fra København til Vestsjælland istedet for at være i kassen, så selen er bare en genial løsning.

Snehvide går tur med mig i snor stort set hver eneste dag - hun kommer selv og minder mig om det, hvis jeg prøver at snyde udenom. :wink:
Jeg har tidligere beskrevet det i tråden Gå tur med katten?.
Håber det besvarer de fleste spørgsmål - ellers bare skyd løs her. :slight_smile:

Da vi boede i lejlighed blev kattene også luftet i snor på altanen - under opsyn naturligvis.
Her et gammelt billede fra 1996 med tre på én gang i hver sin snor:

Hej FinnFrode!
Det var lige det med kat på altanen :slight_smile: Jeg har nemlig desværre ikke mulighed for at kattesikre :frowning: men Bella vil jo gerne ud alligevel :tihi:

Jeg har godt læst din tråd før, den er altså bare god…

Hej Kamille.
Da vi havde kattene på altanen, havde vi en øsken henne ved døren, som vi kunne gøre snorene fast til med karabinhager. Og snorene var kun så lange, at kattene kunne kigge, men ikke hoppe ud. Det var altså kun lige ud for døren, at de kunne komme helt hen til kanten, men de kunne så til gengæld også gå et stykke til begge sider.

Og når man alligevel er derude sammen med dem, kan man naturligvis lige så godt også gå lidt rundt på altanen for at træne at i snor. For det er ikke noget, de kan fra naturens hånd. :wink:

Jeg ‘‘lufter’’ tit min norske skovkat, Xirkeline, ude på altanen i sele og snor. Det nyder hun meget, og jeg er helt sikker på, det gør hendes dag interessant. Hun er meget betaget af mennesker og biler på gaden, og hun elsker solen på sin pels. Hun er dog den eneste, som tør at gå ud på altanen, så det er nok meget individuelt, om en kat vil finde sig i at have sele på.

[QUOTE=FinnFrode;576430]Hej Kamille.
Da vi havde kattene på altanen, havde vi en øsken henne ved døren, som vi kunne gøre snorene fast til med karabinhager. Og snorene var kun så lange, at kattene kunne kigge, men ikke hoppe ud. Det var altså kun lige ud for døren, at de kunne komme helt hen til kanten, men de kunne så til gengæld også gå et stykke til begge sider.

Og når man alligevel er derude sammen med dem, kan man naturligvis lige så godt også gå lidt rundt på altanen for at træne at i snor. For det er ikke noget, de kan fra naturens hånd. ;)[/QUOTE]
Tak for svaret!
Smart med øskenen :slight_smile: Min altan er desværre ikke specielt stor :frowning: Kun en 2-3 kvm FYLDT med blomser :tihi: Men ud vil Bella altså gerne. Hun sidder ind imellem og piver foran vinduet/døren ud til altanen…

Men jeg skal have fat i en sele og snor og så prøve lidt ude på altanen kan jeg høre, så hun kan vænne sig lidt til det :slight_smile:

CatsRule: Bella hun er bestemt ikke bange for altanen, men om hun kan vænne sig til sele ved jeg ikke, dog er hun stadig killing så jeg tør godt håbe :smiley:

Jo tidligere, des nemmere går det.
Det kan også være en god idé at vænne katten til den “nye fornemmelse” ved først at lade den gå frit rundt indendørs med selen på. :slight_smile: