Kat i sorg

Hej alle,

Vi har/havde 2 katte. En hun kat på 19 år og en hankat på 18 år.

Vores hankat havde dårlige nyrer og gigt i hofterne og det endte i går med en kat der havde det enormt dårligt, som ikke kunne gå på det ene ben og som var enormt træt, ville ikke spise eller drikke.
Jeg tog ham til dyrelæge og der endte som forventet, med en aflivning.

Vi kom hjem med ham kl 11:00 med ham så han kunne begraves i haven. Vores hunkat sov i sofaen og jeg satte transport kassen på gulvet åbent så hun lige kunne forstå at han ikke længere var i live.

Hun gik ned og snuste til ham missede med øjnene og gik sin vej.

Han blev derefter begravet.

Jeg havde et ærinde i byen og var hjemme igen Kl 15:30. I den tid havde vores hunkat været hjemme med vores datter og min mand kom hjem ca. kl 15:00.

Hun har altid været hans kat, men hun ville ikke snakke med ham. Hun gik når han nærmede sig.
Da jeg kom hjem var hun enormt skidt tilpas, indsunkne øjne, helt krøllet sammen i en underlig stilling i sofaen. Jeg nussede hende og hun overgav sig til at sove, men kort tid efter rejste hun sig, og gik derover hvor vores hankat havde sovet i sofaen natten forinden og tissede i sofaen (har hun ALDRIG gjort før).
Vi fjernede sofahynder og puder der havde tis på, alt blev rengjort og under 1 time senere gik hun over og tissede samme sted igen - denne gang i en bar sofa uden hynder og puder da de ligger til tørre på badeværelset.

Hendes kattebakke er fin.

Jeg googler mig til at hendes pludslige “humørændring” handler om at der er gået op for hende at han er væk.
Men hvad handler det der tisseri om?

Hvor længe er en kat i sorg og hvordan kan vi hjælpe hende?

Pft

Michelle

7 Synes om

Jeres situation gør mig ondt :sorry:

Det er meget forskelligt, om/hvordan/hvor længe katte sørger. Min første tanke er at få den sørgende kat undersøgt af dyrlægen for at sikre der ikke er nogen fysisk grund til urenligheden.

En anden mulighed er at kontakte en adfærdsterapeut fx Michelle Garnier.

4 Synes om

Jeg synes bare det er enormt påfaldende at det lige rammer samme dag som han bliver aflivet, og der var intet først på dagen, først op af eftermiddagen.

Jeg holder øje med hende over natten og kontakter dyrelægen i morgen formiddag hvis jeg ikke ser nogen bedring

4 Synes om

Jeres situation gør mig ondt.
:kram: til jer
Hvil i fred lille missedreng :lys:

4 Synes om

En imponerende alder for katte, men hvor gør det dog ondt at læse om dem. For mig er der ingen tvivl om, at hunkatten også er i sorg.

7 Synes om

Update for de interesserede : ingen urenhed i nat, hun har spist, drukket, været på kattebakken, udforsket huset. Så har hun opsøgt mig i nat, hvor hun lagde sig tæt på mig men ikke helt op af mig.
Man kan mærke på hende at hun er maks presset. Men vi øver os i at give hende plads og omsorg når hun opsøger os.
Hun får fred til at sove og hvile når hun lukker øjnene.

13 Synes om