Kat kan ikke med andre katte

Hej alle sammen.

Jeg er ny og lykkelig katteejer og har en killing(hun) på de 5 måneder i dag :slight_smile:
Vi er desværre kommet i den sittuation at jeg er nødt til at passe 2 andre hankatte på ca. samme alder med min kat.

Har bare dette problem at de ikke kan sammen overhovedet, eller faktisk er det min egen der hvæser helt vildt og er meget aggressiv i sin adfærd. Da vi fik hende var hun kun sammen med moderen og en anden hun kat så jeg tror ikke at hun har haft kontakt med andre hankatte før.

Men er denne adfærd normal? og vil hun automatisk vende sig til dem? Jeg føler at jeg er nødt til at adskille dem i hver sit rum nogle gange så min egen kan komme ud og lave og spise/drikke fordi ellers gemmer hun sig bare. I starten var hun meget indelukket og gemte sig væk, men nu kan hun godt gå lidt rundt, fra sted til sted men stopper lidt op for at stadig at vise sin angst eller had til dem. De andre katte opfører sig ellers normalt men er jo selvfølgelig interesseret i hende ved at skubbe lidt på engang imellem eller at gå over til det sidste sted hun lå for at snuse lidt rundt :slight_smile:

Jeg håber at nogen kan give mig tips og vejledning til hvad jeg skal gøre da jeg synes det er vildt synd for min egen kat at skulle være bange for de andre. Men der er kun 5 dage tilbage at passe dem i, men ville da stadig have råd da jeg det nok kommer til at ske i fremtiden igen :slight_smile:

På forhånd tak :slight_smile:

Hvor længe har de været sammen?

Hvis det kun har været i et par dage, så er din kat helt normal…
Sammenføringer tager tid…

[QUOTE=Ann K;1002776]Hvor længe har de været sammen?

Hvis det kun har været i et par dage, så er din kat helt normal…
Sammenføringer tager tid…[/QUOTE]

Tak for det hurtige svar :slight_smile:
De har kun været sammen i et døgn nu ca. men hvor lang tid kan der mon gå ca? :slight_smile: Altså hun har allerede løsnet sig lidt op da igår der var hun helt umulig og nu kan hun godt gå en smule rundt, men stadig begrænset :slight_smile:

Jeg ville slet ikke føre dem sammen når det kun er 5 dage det handler om. Så ville jeg passe dem i eget hjem eller have dem på et værelse eller andet.

Hvilke overvejelser har du gjort dig om pasningen? Ville du give din kat nogle legekammerater?

Din kat udviser helt normal adfærd. Man kan desværre ikke forvente, at katte bare sådan lige kan sammen, og det er meget stress at udsætte din kat for når det kun er for nogle dage. Sammenføringer kan tage rigtig lang tid - nogle gange flere måneder og nogle gange lykkes det aldrig.

Man sætter ikke ‘bare’ katte sammen, som man for det meste kan med hunde.
Alt efter hvordan katten er, kan det tager meget lang tid at vænne ens kat til andre katte - Især hvis kattene er voksne, killinger går for det meste hurtig.

Når det kun er få dage det drejer sig om, ville jeg slet ikke udsætte min kat for det stress det medfører at have fremmede katte på besøg/pasning. Det bedste ville helt klart være at passe kattene i deres eget hjem ( de må jo osse være stresset over de nye omgivelser og fremmed kat ) I dit tilfælde vil det nok ikke være muligt at flytte dem hjem igen, men så ville jeg installere de fremmede katte i et rum for dem selv - Så stresser både de og din egen kat sikkert mindre.

Jeg vil uddybe det med at passe i eget hjem: Hvis det kun er for en kort periode, er det helt forsvarligt at lade kattene være alene hjemme, hvis der kommer nogen forbi og fodrer dem og tømmer bakker og nusser lidt med dem dagligt. De er oven i købet to og har dermed hinanden som selskab. Det er langt mindre stressende for kattene, der i den grad er vanedyr og derfor i hvert fald i rigtig mange tilfælde vil være kede af at blive flyttet et fremmed sted hen. Især hvis der er en kat i forvejen. Og som du så også har fundet ud af - den kat, der er der i forvejen, kan også finde det voldsomt stressende.

Så hvis en lignende situation opstår i fremtiden, så foreslå ejeren, at du kommer forbi og fodrer kattene en gang om dagen i stedet for.

Held og lykke med de sidste fem dage.