Kat kaster op

Skriver herinde da min dyrlæge har ferielukket, og jeg i forvejen var i tvivl om hvorvidt jeg skulle ringe til hende, så det ville være rart om der var nogen andre der hjalp med at bedømme om jeg måske skal ringe til en anden dyrlæge :)…

Liam begyndt i går at kaste op, hvorefter han kastede en halv levende bændelorm op (han er udekat og spiser en del mus), jeg giver ham så en ormepille min dyrlæge har givet mig nogen af som jeg kan give efter behov, han kaster den 2. halvdel op, og en lille mere (AD!). Vi holdt ham inde resten af aftenen for at holde øje med ham, og han spiste en hel dåse applaws kylling, og virkede til at have det helt fint.
Han kommer så ud her til morgen, fanger en mus, æder alt på nær hovedet og har nu lige kastet op igen, denne gang var det en halv mus/hårbolle.
Det jeg tænker er at det er to enkeltstående tilfælde der bare kom til at ligge oveni hinanden, men det bekymrer mig at han kaster op to dage i træk og at det er fredag og jeg ikke gider til dyrlæge i weekenden :). Nogen gode forslag til om jeg bare skal slå koldt vand i blodet (hans almene tilstand er helt fin), eller om jeg burde smutte til dyrlægen for en sikkerheds skyld

Jeg ville slå koldt vand i blodet. Han har måske flere døde orme der skal kastes op?

umiddelbart hvis han spiser og især drikker, så vil jeg slå koldt vand i blodet. Men sker det igen, ville jeg selvfølgelig agere, for så er det ikke et tilfælde at det sker oveni hinanden mere. MIne udekatte kaster også af og til en halv mus op sammen med en hårbolle, og så er det overstået med det.
For mig er det dog vigtigt at konstatere, at han stadig indtager især væske men også mad. holder han med det, så er det afsted…Held og lykke med Liam…

Det er altså ikke unormalt, at katte kaster op.
Er du sikker på han fik den ormekur han skulle have?

Hvis han ellers har det fint, ville jeg se tiden an :slight_smile:

Hvis det var min kat, ville jeg ikke være urolig.
At den kaster 2 x ½ bændelorm op + en lille “efternøler” ville blot gøre mig glad (for så virker ormepillen).
At den kaster ½ mus SAMT en hårbolle op, ville ligeledes gøre mig “glad”. Katten kan have spist musen for hurtigt, og så er det ganske normalt at de kaster op,
og at der er kommet en hårbolle op er kun godt.

Så længe katten trives, spiser, drikker og opfører sig som normalt, ville jeg roligt gå weekenden i møde.
Det er i øvrigt godt, at du holder øje med katten :thumbup: for du har jo registreret, at noget er anderledes … omend det er ganske normalt IMO.

Ok, jeg slår koldt vand i blodet :)…
Nej ikke helt, sidst han havde orm var jeg helt sikker på at det var en bændelorm og han fik så milbemax (det er derfor jeg har det liggende), denne gang smed min kæreste dem bare ud og jeg nåede ikke at tjekke efter om de havde led, var lidt fokuseret på Liam :)… Men min kæreste siger at det var en flad orm, og synes også den lignede den sidste, det jeg lige fik set af den. Men de ville da ikke være døde af det de orme der kom efter ormekuren hvis den ikke havde være rigtig ville de? For den første halvdel bevægede sig, det gjorde ingen af dem efter ormekuren.
Han spiser :), han drikker sjældent vand af vandskål, men hans kost består hovedsagligt af vådfoder så der bekymrer mig ikke så meget…

Mange af ormekurene virker på flere slags orm :slight_smile:

Tusind tak for jeres svar forøvrigt :slight_smile: Det er rigtig rart der lige er andre der siger at det er helt normalt :slight_smile:

Normalt vil spoleorm blive kastet op, og bændelorm udskilles som led med afføringen.
Men jeg har også hørt om fra en dyrlægeveninde, at bændelorm kan kastes op. Hun havde først undret sig over fænomenet, da bændelormen lever nede i tarmen, men kunne så efterfølgende bekræfte, at det altså var, hvad der var sket :slight_smile:
Det lyder umiddelbart fornuftigt med de ting, som katten har kastet op. Den prøver jo netop bare at komme af med de ting, der ikke bør være i den mave, og kattes brækreflekser er rigtig gode.
Det eneste jeg ville være obs på, er om ormekuren så har virket. Men hvis du siger, ormene efterfølgende har været døde…
Næste gang må I nok hellere sikre jer, hvilken slags orm jeres kat så, så at I er sikre på, at det præparat I giver, rent faktisk virker (det er derfor, reglerne i dag er så strenge). Nogle virker kun på rundorm, mens andre på bændelorm, og nogle på begge. Det er et problem ift. resistens, hvis I kommer til at give et forkert middel.