Kat kopierer afdød kats adfærd?

Kære kattevenner

Jeg har holdt nogle måneders pause fra denne side, da det blev alt for hårdt for mig. I sommers mistede jeg meget pludseligt min elskede kat Lima… og det har taget rigtigt hårdt på mig. Så hårdt, at jeg ikke har kunne overskue at læse om eller se andres katte. Alene at skrive dette indlæg er svært og gør ondt…

Heldigvis har jeg stadigvæk min dejlige Ramos, som tydeligvis savner sin “søster”, men som alligevel har taget tabet rigtig flot. Han er dog begyndt at “kopiere” Limas adfærd. Fx plejede Lima at nyde at sove i toiletvasken, at drikke vand fra vandhanen, at ligge og sove på min skoletaske og computertaske, at strække sig og hvæse kløer på mit bukseben. Ingen af de ting har Ramos nogensinde gjort før. Så 2 måneder efter Limas død er han begyndt at lave disse ting. Han nye yndlingssted at sove er i vasken og på tasken, hans vil kun drikke af vandhanen og ikke af hans fontæner. Flere ting, han ikke har gjort før ,som han pludslig er startet på.

Er der andre, der har oplevet noget af det samme??? Jeg syntes, at det er virkelig underligt og måske også lidt skræmmende, da det giver mig lidt deja vú…

[QUOTE=Annika;1207339]Kære kattevenner

Jeg har holdt nogle måneders pause fra denne side, da det blev alt for hårdt for mig. I sommers mistede jeg meget pludseligt min elskede kat Lima… og det har taget rigtigt hårdt på mig. Så hårdt, at jeg ikke har kunne overskue at læse om eller se andres katte. Alene at skrive dette indlæg er svært og gør ondt…

Heldigvis har jeg stadigvæk min dejlige Ramos, som tydeligvis savner sin “søster”, men som alligevel har taget tabet rigtig flot. Han er dog begyndt at “kopiere” Limas adfærd. Fx plejede Lima at nyde at sove i toiletvasken, at drikke vand fra vandhanen, at ligge og sove på min skoletaske og computertaske, at strække sig og hvæse kløer på mit bukseben. Ingen af de ting har Ramos nogensinde gjort før. Så 2 måneder efter Limas død er han begyndt at lave disse ting. Han nye yndlingssted at sove er i vasken og på tasken, hans vil kun drikke af vandhanen og ikke af hans fontæner. Flere ting, han ikke har gjort før ,som han pludslig er startet på.

Er der andre, der har oplevet noget af det samme??? Jeg syntes, at det er virkelig underligt og måske også lidt skræmmende, da det giver mig lidt deja vú…[/QUOTE]

Det gør mig ondt, at du har mistet din elskede Lima - det er så hårdt at måtte sige farvel :ked:

Jeg har aldrig oplevet at nogen af mine katte har overtaget den afdøde kats adfærd - så jeg tror ikke, at det er almindeligt.

:sørger: Lima

Jeg har ikke som sådan oplevet, at en kat har kopieret en afdød kats adfærd. Men jeg har oplevet ændring af adfærd, og at den efterladte kat af og til har haft mere ‘plads’ til at gøre ting, som den afdøde kat ellers havde gjort krav på.

[QUOTE=Annika;1207339]Kære kattevenner

Jeg har holdt nogle måneders pause fra denne side, da det blev alt for hårdt for mig. I sommers mistede jeg meget pludseligt min elskede kat Lima… og det har taget rigtigt hårdt på mig. Så hårdt, at jeg ikke har kunne overskue at læse om eller se andres katte. Alene at skrive dette indlæg er svært og gør ondt…

Heldigvis har jeg stadigvæk min dejlige Ramos, som tydeligvis savner sin “søster”, men som alligevel har taget tabet rigtig flot. Han er dog begyndt at “kopiere” Limas adfærd. Fx plejede Lima at nyde at sove i toiletvasken, at drikke vand fra vandhanen, at ligge og sove på min skoletaske og computertaske, at strække sig og hvæse kløer på mit bukseben. Ingen af de ting har Ramos nogensinde gjort før. Så 2 måneder efter Limas død er han begyndt at lave disse ting. Han nye yndlingssted at sove er i vasken og på tasken, hans vil kun drikke af vandhanen og ikke af hans fontæner. Flere ting, han ikke har gjort før ,som han pludslig er startet på.

Er der andre, der har oplevet noget af det samme??? Jeg syntes, at det er virkelig underligt og måske også lidt skræmmende, da det giver mig lidt deja vú…[/QUOTE]
Selvfølgeligt kan han huske det, han så andre gøre, og få lyst til at gøre det selv, fordi det er fedt. :slight_smile: Det er sådan verden fungerer - vi kopierer hinanden. :slight_smile:

Interessant observation. Forklaringen kan være, at han nu har fuld adgang til disse attraktive ressourcer - uden modstand. Det er en lidt tør forklaring - jeg ved det - men ofte er forklaringerne det. Det kan også være, at der er utrolig meget om katte som vi ikke ved noget om - herunder deres formåen kognitivt - et område, som er lidt undersøgt, men ikke nok. Så hvorfor han gør det, tør jeg slet ikke gætte på med sikkerhed. Men det er interessant set.

Jeg har ikke oplevet det. men jeg har oplevet at alle mine dyr har nogle ting, som går igen, og som helt sikkert skyldes “miljø” - herunder mig :slight_smile: Fx gør ingen af mine hunde, uanset hvor meget de gøede i tidligere hjem, mine katte har også lighedspunkter som går igen ved dem alle :slight_smile:

Det gør mig ondt at du har mistet din katteven:hjerte:

Tak for jeres svar.

Jeg er rimelig sikker på, at den ændrede adfærd ikke skyldes, at han nu har “plads” til at udøve denne type adfærd, da han altid har været den mere dominerende af de to katte. Det har været ham, der har skubbet den anden kat væk, for at komme først frem til at blive aet osv… :slight_smile: Men tjah, kan ikke udelukke det.

Jeg har nok selv været lidt naiv og overført egne menneskelige følelser over på ham og tænkt, at han måske gør det i afsavn til den afdøde kat. Men det er nok naivt at tro, at han ville gøre det.

Nå, det kunne være, at andre har oplevet det. Jeg syntes, at det er lidt skræmmende… :slight_smile:

Min veninde fortalte, at hendes gamle kat overtog nogle af hendes nyligt afdøde hunds gøremål, som feks at vække hende om morgenen og flere andre ting, som jeg ikke længere husker.
Jeg tror nu, at det var for at udfylde hundens plads i dagens gøremål. De er kloge de dyr og ser hvilke opgaver den anden udfører. Og når den pludselig er væk, påtager den tilbageværende sig de opgaver den anden havde, hvem skal ellers gøre det.
Det kan godt være nogen synes, det er at menneskelig gøre dyrerne, men de ser, lærer og prøver på, at gøre mange ting, som de ser deres bofæller, både mennesker og dyr, gør.
Det er så min mening:).

Da Milly døde, og Snehvide blev ny Førstekat, var det helt tydeligt, at hun påtog sig nogle af Milly’s gamle opgaver. Mest sådan noget med at patruljere i haven, minde os om spisetiderne og at være den første til at checke nye ting i huset.

Hun overtog også meget hurtigt Millys uvane med at tigge ved bordet som noget helt naturligt. Indtil da havde vi meget passende kaldt hende “artigkatten”, men i tidens løb havde hun åbenbart noteret sig førstekattens privilegier og mente, at nu var det hendes tur. Og naturligvis blev det også sådan… :wink:

Katte lærer jo ved at observere, så måske er de simpelten så snu, at de har udset sig muligheden for at opnå alle goderne :slight_smile: Herligt foto :smiley:

[QUOTE=FinnFrode;1207749]Da Milly døde, og Snehvide blev ny Førstekat, var det helt tydeligt, at hun påtog sig nogle af Milly’s gamle opgaver. Mest sådan noget med at patruljere i haven, minde os om spisetiderne og at være den første til at checke nye ting i huset.

Hun overtog også meget hurtigt Millys uvane med at tigge ved bordet som noget helt naturligt. Indtil da havde vi meget passende kaldt hende “artigkatten”, men i tidens løb havde hun åbenbart noteret sig førstekattens privilegier og mente, at nu var det hendes tur. Og naturligvis blev det også sådan… :wink:

[/QUOTE]

Haha herligt foto! Og tak for dit svar - det er nok noget af det samme her, selvom Ramos har været førstekatten, så har andenkatten vel også haft krav på visse ting, som fx skoletasken :wink: