Som i jo nok ved, så har vi lige fået katte - den første uge gik fint, men nu er den ene så begyndt på noget vi egentlig gerne vil have stoppet. Han kradser løs i tapetet i vores entre.
Det er så vidt vi har bemærket kun den ene kat, og det sker kun i gangen, ikke i andre rum.
Jeg har naturligvis kigget lidt rundt og læst lidt op på tingene…
Løsning 1. Kradsetræ. Sådan et har vi, og de bruger det begge to meget. Tænker vi skal have et mere, måske et der decideret sidder på væggen derude - har kigget lidt på det her fx: http://www.maxizoo.dk/hjorne-kradsebrat-28x80-cm-hvid.html (det er primært i et hjørne han kradser mest.
Løsning 2. Citrus - jeg er ikke helt sikker på den her, da begge katte gerne skulle igennem gangen for at komme hen til kattebakken - vil citruslugten ikke bare holde dem væk fra det også?
Løsning 3: Sølvpapir/dobbelttape - det kommer godt nok ikke til at se kønt ud, men vil det rent faktisk virke, og ville det kun skulle være oppe i en periode? Vil katten ikke bare begynde igen når det kommer væk, eller finde et andet sted at gøre det?
Vi har også sådan en catnip spray, kunne man eventuelt spraye det lidt på kradsetræet for at lokke dem til at være mere der? Eller måske Feliway ville virke hvis det er nervøsitet eller territoriekamp der er årsagen til at han kradser så meget?
Jeg er også lidt forvirret over hvorfor han egentlig kradser, for han gjorde det ikke den første uge, det er først nu her i den her uge han er begyndt på det.
Du kan også sætte en plexiglasplade på. Det gjorde jeg på en dør, som den ene af mine katte gerne ville kradse på. Det var usynligt, og katten stoppede med at kradse
[QUOTE=ThunderZtorm;1176578]For mig er det at klippe deres kløer den absolut sidste nødløsning - jeg foretrækker, helt personligt, at undgå det hvis jeg overhovedet kan.
Jeg vil hellere lære dem at kradse de steder jeg gerne vil have dem til at kradse i stedet.[/QUOTE]
Hvorfor? Men derudover så kommer du nok til det hvis de er indekatte, for den slags slider typisk ikke deres kløer nok selv, så de ender med at blive så lange at de hænger fast i alting.
Men mit råd er det du selv er inde på med nr 1 - at give ham en mulighed for at kradse i noget han gerne vil kradse i, det sted han gerne vil kradse
Hvis kattene skal være ude, må man ikke klippe deres klør. Så har de brug for dem til at forsvare sig med. Er de inde - ja, som Eva skriver, bliver kløerne ikke slidt ned på samme måde på indekatte som på udekatte, og det skader dem på ingen måde at få kløerne klippet. De færreste katte synes om det, men de kan vænnes til det.
Når det er sagt, så tror jeg nu stadig godt, de kan finde ud af at kradse i tapetet, selv om kløerne er klippet. Man klipper jo kun spidserne af, så jeg tror også, at løsning nummer 1 er det bedste forsøg. Evt. suppleret med lidt Feliway-spray i området uden om kradsebrættet. Det sidste har jeg aldrig prøvet at bruge på den måde, så jeg ved ikke, om det virker.
I øvrigt tror jeg ikke, du nødvendigvis skal lægge en hel masse i det ud over, at katten ved et tilfælde har opdaget, det sjovt at kradse der.
Har du overvejet at han måske i virkeligheden hellere vil kradse på noget der ligget fladt? Den ene af mine katte hærgede nemlig også tapetet.
Han var dog også stresset men derudover fandt vi ved et tilfælde også ud af at han helst vil kradse på noget der er vandret. Så da vi lagde sådan noget ud begyndte han at bruge det i stedet for at bruge tapetet. Han bruger stadigvæk den dag idag aldrig kradsetræet til at kradse i
Jeg har prøvet løsning 3 - det virkede faktisk rigtig godt. Så tog jeg sølvpapiret af og nogle måneder senere startede katten igen med at kradse på døren. Men det er en kat, som kradser overalt. Alle lukkede døre, inklusiv skabsdøre plus bagvæggen inde i skabet osv… Efter det startede igen med den specifikke dør, så puttede jeg nyt sølvpapir på, som kattene dog rev ned med det samme. Hvorfor de ikke gjorde det første gang, ved jeg ikke. Men det er da værd et forsøg
[QUOTE=ThunderZtorm;1176578]For mig er det at klippe deres kløer den absolut sidste nødløsning - jeg foretrækker, helt personligt, at undgå det hvis jeg overhovedet kan.
Jeg vil hellere lære dem at kradse de steder jeg gerne vil have dem til at kradse i stedet.[/QUOTE]
Hvis det er indekatte, tror jeg du bliver nød til at klippe dem på et tidspunkt
Og det er ikke synd hvis du gør det på dem når de ligger afslappede og putter og du lige læser dig til hvor meget man skal klippe af. Jeg har også prøvet at komme til at klippede for langt, så det blødte lidt, men katten reagerede ikke på det, så tror ikke man skal være så bekymret.
Jeg klipper dem ikke kun for at de ikke skal kradse i tæpperne (hvilket de gør alligevel men de bliver ikke så ødelagte når kløerne er korte), men også for at de ikke kommer til at kradse hinanden under leg, der skal virkelig ikke meget til at man bliver revet til blods hvis de får lov at blive lange og skarpe.
Indekatte skal have spidserne af - de sliber den skarpere ikke kortere. Derfor sidder de fast alle steder og kan brække tæer og ben og rive skulderen af led
Nu har jeg godt nok læst mange forskellige sider og synspunkter om det med at klippe kløerne eller ej, men den der har jeg aldrig hørt før - har du nogle artikler der beskriver hvordan det sker, og hvorfor?
Som jeg læser det til, så kan en indekat, hvis de ikke bruger kløerne nok, ende med at de er så lange at de gror ind i trædepuden, og det er naturligvis noget der skal holdes øje med.
Derudover skal man holde øje, men hvis de selv bruger dem nok (hvilket de typisk gør som unge katte, selv som indekatte), så er der ingen grund til at “træde ind” på naturens vegne i den forstand.
Jeg aner intet om, hvorvidt katten kan rive skulderen af led pga. for lange klør, men det er i hvert faldt åbenlyst for enhver, der har oplevet sin kat med for lange klør, at den hænger i alle vejne og kan få vredet sine tæer en hel del som følge af dette.
Jeg har før stødt på denne holdning; at man ikke vil klippe kløerne pga. “kattens natur”. Men katten lever altså ikke ude i naturen; den lever i en lejlighed. Hvor den uanset mængden af kradsetræer ikke vil have det slid på kløerne, der er behov for, for at være nogenlunde behagelig at håndtere.
Ud over, at det også er irriterende for katten at hænge fast i tøj, tæpper med mere - og uanset den fysiske risiko det medfører for dens tæer - så er det da heller ikke rart for hverken kat eller mennesker, at den uundværligt kommer til at ridse menneskerne med sine klør.
Jeg får ikke altid lige hurtigt klippet klør på mine katte, hvilket så også medfører, at kattene FÅR ridset os, selvfølgelig uden at ville det. F.eks. når de hænger på skulderen, og har godt fat der med forpoterne. De kan komme til at ridse oveflader, som de sætter af fra med bagbenene - det kan også her være et menneske.
Selvfølgelig synes kattene ikke det er det absolut fedeste i verden at få klippet klør, lige imens man gør det, men det gør jo ikke ondt, og de klatrer akkurat lige så sikkert i deres kradsetræ efter som før. Og så kan kat og menneske langt mere sikkert nyde hinanden bagefter.
Jeg har egentlig ikke tænkt over, hvor ofte, jeg klipper klør, men jeg vil tro, at de nærmer sig de sylespidse niveauer efter en 6-8 uger her i huset. Det kan godt bare være et par enkelte kløer til at starte med.
At klippe kløerne fjerner dog sandsynligvis ikke lysten til at kradse i den der gang. Katten må enten forhindres i at gøre det, eller tilbydes et alternativ, som du selv er inde på.
Hvis man har gulvtæppe, så vil jeg påstå at man på et eller andet tidspunkt vil opleve at en kat med uklippede kløer hænger i.
Når vi klipper kattens kløer fratager vi dem på ingen måde hverken mulighed, behov eller lyst til at kradse, men man sørger for skaderne ikke bliver så store.
Det er synd at gøre det, på en fritløber, da kattens forsvar bl.a. er kløerne, men til vores indekatte er det absolut ikke hverken synd eller invaliderende på nogen måde
Katte kan vænnes til at få det gjort, og to ud af mine 3 synes det er hyggeligt at få hhv manicure og pedicure Sugieh derimod er først ved at acceptere det. Hun er nemlig (af mig) ikke vænnet til det fra killing, og det er IMO den største fejl jeg har gjort med hende
Sigga er ikke vild med at få klippe negle, men når hun ellers kommer til at “sidde fast” i alt muligt, når vi leger og skal hjælpes løs af min dyne, så tror jeg alligevel det er bedre med de to minutters ubehag engang imellem.
Ja jeg har haft en kat der brækkede en tå pga det. Og du kan spørge dyrlægerne rundt om i DK. For mig er det naturligt, at man passer sin kat når man har den. Pleje er en del af den pasning.
Vil du se dokumentation for hvordan hvæsningen fungere kan du se på din kat. Bemærk de skaller de slider af. De gør kløerne skarpe. Inden under. Hele formålet med at hvæsse er ikke at gøre kløerne kortere, men skarpere og samtidig at markere via de duftkirtler, der findes på tamkatten rundt omkring på dens krop.
Jeg tror du forveksler almindelig soignering med declawing.
Vi har købt sådan et hjørne-kradsebræt som vi har monteret på det hjørne hvor der blev kradset mest - det bruger de flittigt uden at tapeten bliver smadret længere.
Citrus virkede overhovedet ikke på vores to barylere - de var henne og snuse med det samme jeg sprøjtede og var totalt ligeglade med lugten.
Mht kløerne, så tjekker vi kløerne jævnligt, men begge katte er ret ømtåelige i forhold til at blive rørt/holdt på poterne, så det er ikke altid lige nemt - men vi holder øje så godt vi kan med om de bliver for lange.
Mht at få rørt poter, så er det noget der skal trænes, hvis ikke katten skal kæmpe imod. Her har vi fx en, som det for et år siden krævede to mand for at kløerne blev klippet, men nu kan jeg tit bare smække ham på skødet og lige ordne det. Det er ren træning, ros og godbidder, som har ændret hans tilgang til det