Kat med fiskeallergi har skæl - gode råd søges

Mine to katte får vådfoder tre gange om dagen og trives på det. Men Julius har lidt tendens til skæl og jeg vil derfor gerne tilsætte lidt ekstra fedt til hans mad. Han er allergisk overfor fisk, så det åbenlyse valg af fiskeolie som tilsætning duer ikke. Skal fedtstoffet være af animalsk karakter, eller kan en tsk rapsolie for eksempel bruges i en snæver vending?

Jeg har gode erfaringer med kæmpe natlys olie -. og sikken en flot pels de får

Jeg har fået anbefalet lakseolie, det kan også fåes på zooplus :slight_smile:

nvm så lige han ikke kunne bruge det :dokdok:

Hehehe, nej - den går ikke. Han er for nyligt slået ud fordi han fik lov at slikke en kniv, jeg havde smurt grovhakket Stryhns på brødet med - der er 1% ansjoser i og han fik måske 2 gram. Så de fiskebaserede olier er helt udelukkede :slight_smile:

[QUOTE=LadyS;1208949]Jeg har fået anbefalet lakseolie, det kan også fåes på zooplus :slight_smile:

nvm så lige han ikke kunne bruge det :dokdok:[/QUOTE]

ja ja det stadig tidligt … thats my excuse and Im sticking to it :wink:

Måske kokosolie, jeg har flere katte som gerne vil slikke mine hænder, når de er smurt ind i kokosolie.

Katte har behov for Omega 3 og 6 i et bestemt forhold, og typisk får de allerede rigeligt Omega 6, og kan godt have behov for ekstra Omega 3.
Vegetabilske olier indeholder meget store andele Omega 6 og vil derfor kun forværre forholdet.
Jeg har kun fundet een vegetabilsk olie med tilfredsstillende stor andel Omega 3, og den er produceret af tang og for veganere.
Jeg tænker mon ikke også det kunne hjælpe på katten at give den et B-vitamin-tilskud og noget mere fedtstof, f.eks. en lækkerbid helt nyhakket oksekød med høj fedtprocent.

Hvad med det her foder . Det er til katte med allergi. Lavet på hest

[QUOTE=hmm;1209411]Hvad med det her foder . Det er til katte med allergi. Lavet på hest

http://www.wildcat-katzenfutter.de/bhadra_katzenfutter_wildcat.php[/QUOTE]

Ja denne er velegnet til korn/soya allergikere, men beskrivelsen fortæller ikke hvilke form for olie der er brugt. Desværre fortæller min erfaring mig at når det ikke er beskrevet tydeligt så er det fiskeolie, hvilket gør dette foder ubrugeligt til en følsom fiske allergiker. Dog skal det siges ikke alle fiske allergikere reagerer på fiskeolie i normalt foder blot det er fri for fiskekød. Samme gælder Hills og RC’s allergi foder der er fremstillet med hydrolyseret protein system , som spalter proteinerne så de ikke længere burde fremkalde allergi. Nogle katte er bare for følsomme til det virker.

Desværre husker jeg ikke alle de mærker jeg prøvede, men HappyCat har monoprotein tørkost du kan prøve. I Happycat stammer omega olierne fra hørfrø. Min Thea fungerede kun på James wellbeloved Lam, som de desværre fjernede fra markedet og derefter lykkedes det os ikke at finde noget mærke hun kunne tåle. Men Thea var også super sensitiv, hun reagerede bare foderet havde set skyggen af fiskeolie. Jeg mistænker at noget allergi foder er lavet på samme maskiner som ikke allergi foder og de rester der har været tilbage har været nok til at min Thea reagerede. Forhåbentligt er din kat ikke nær så følsom.

HappyCat And

Desuden elskede Thea disse

Prøvepakke: catz finefood øko 6 x 200 g | zooplus.dk (med kylling)

Og disse godbidder

[QUOTE=hmm;1209411]Hvad med det her foder . Det er til katte med allergi. Lavet på hest

http://www.wildcat-katzenfutter.de/bhadra_katzenfutter_wildcat.php[/QUOTE]

Han får vådfoder tre gange om dagen. Men når der falder tørfoder-godbidder af, er det lige akkurat det mærke han får (blandet med Porta 21 Sensible). Det var Bhadra vi brugte som udgangspunkt, da vi startede på udelukkelsesdiæt for at finde ud af hvad han er allergisk overfor og vi har stadigvæk en pose stående, som fungerer som godbidder. Jeg vil ikke fodre med tørfoder som primær kost med mindre det er nødvendigt (det var svært at undgå under udelukkelsen), og jeg synes desuden at Bhadra har for lavt fedtindhold (15,5%) til at være andet end godbidder, nu hvor vi ved hvad han ikke kan tåle - og det ville slet ikke give mening at fodre ham med netop det mærke, da han lader til at have brug for ekstra fedt. Jeg har tidligere prøvet alle Wildcat’s 6 mærker og det er lækkert foder - jeg foretrækker bare at fodre med vådt (suppleret med rå kyllingevinger) som hovedfoder.

Allergien er konstateret og er den samme som for din Thea - fisk og i særdeleshed laks. Der er IKKE fisk i Bhadra-varianten af Wildcat - så var han gået til af eksem og kløe for længe siden :slight_smile: - så den er rigtig god som monoprotein-foder til allergitests netop fordi den er lavet på hest, som mange katte ikke er blevet eksponeret for.

Hvordan er det med æggeblommer? Kan de hjælpe på pelsen? For han kan godt tåle dem og elsker æg :thumbup:

Jeg vil forsøge mig med noget animalsk fedt (kyllingeskind og fedt, tror jeg). Det ville sgu være nemt, hvis jeg bare kunne hælde lidt lakseolie på hans vådfoder - især da han elsker fisk. Men tak for svar allesammen - jeg havde på fornemmelsen at vegetabilske olier var et no-go.

[QUOTE=Kamilia;1209421]Ja denne er velegnet til korn/soya allergikere, men beskrivelsen fortæller ikke hvilke form for olie der er brugt. Desværre fortæller min erfaring mig at når det ikke er beskrevet tydeligt så er det fiskeolie, hvilket gør dette foder ubrugeligt til en følsom fiske allergiker. Dog skal det siges ikke alle fiske allergikere reagerer på fiskeolie i normalt foder blot det er fri for fiskekød. Samme gælder Hills og RC’s allergi foder der er fremstillet med hydrolyseret protein system , som spalter proteinerne så de ikke længere burde fremkalde allergi. Nogle katte er bare for følsomme til det virker.

Desværre husker jeg ikke alle de mærker jeg prøvede, men HappyCat har monoprotein tørkost du kan prøve. I Happycat stammer omega olierne fra hørfrø. Min Thea fungerede kun på James wellbeloved Lam, som de desværre fjernede fra markedet og derefter lykkedes det os ikke at finde noget mærke hun kunne tåle. Men Thea var også super sensitiv, hun reagerede bare foderet havde set skyggen af fiskeolie. Jeg mistænker at noget allergi foder er lavet på samme maskiner som ikke allergi foder og de rester der har været tilbage har været nok til at min Thea reagerede. Forhåbentligt er din kat ikke nær så følsom.

HappyCat And

Desuden elskede Thea disse

Prøvepakke: catz finefood øko 6 x 200 g | zooplus.dk (med kylling)

Og disse godbidder
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_vaadfoder/cosma/220854[/QUOTE]

Jeg skylder måske at skrive, at Julius (og Anders) får helt almindeligt vådfoder (LUX, Bozita på dåse, Animonda Carny og Smilla + det løse) - de får bare varianterne uden fisk. Det er ikke noget problem at købe mad til dem og jeg synes at producenterne er gode til at skrive på produkterne, hvis de indeholder fisk. Om jeg så får læst deklarationerne er en helt anden historie… :tihi:

Og så vanker der altså ind i mellem en snack i form af en rå kyllingevinge til hver eller lidt Wildcat Bhadra og Porta 21 (som er lavet på ren fjerkræ) i Northmate skålen (det lilla pindsvin) :slight_smile:

Hvad med daggamle kyllinger der er en æggeblomme i og der ville de også bruge tænder

Jeg har forsøgt mig, men de er ikke vilde med dem. Og jeg må indrømme at det passer mig fint, for de sviner ad helvede til :slight_smile:
Vi bor i lejlighed, så jeg er nødt til at give dem kyller indenfor - og når der så bliver kastet rundt med dem, bliver man lidt træt… Især fordi de bliver leget med, men ikke rigtigt spist :smiley:
Det kunne dog være at jeg skulle prøve igen - de er blevet bedre til ikke at lege med maden (og i stedet bare spise den) i det hele taget…

Opdatering: Julius har nu fået to æggeblommer med nogle dages mellemrum og det kan allerede ses på hans pels. Desuden er han helt elektrisk med dem, så det er vist ren win-win :thumbup: