Kat med HD. Hvad er jeres erfaringer med behandling?

Jeg har en Abyssiner, der desværre allerede som 8 mdr, blev diagnosticeret med hofte dysplasi.

Godt nok syntes jeg han var noget “tung” i det når han hoppede ned, men - det var noget af et chok. Samtidig havde han vist fået en muskel skade, af en forkert landing. Han fik smertestillende medicin i nogle måneder, og det gik fint.

Da jeg stoppede med det så jeg ingen forandringer. Men for noget tid siden, lagde jeg så mærke til, at han ikke gad lege mere. Han har også taget på i vægt. Han er lidt over 2 år nu.

Han har lige fået sin første behandling med Solensia. Jeg ved ikke om det har effekt, for han får smertestillende, som han skal trappes ud af først.

Har nogen erfaringer med behandlingen? Jeg syntes absolut det er et stort minus at skulle til dyrlægen hver måned. Derfor overvejer jeg operation.

Det er ret svært at finde katte ejere med relevante erfaringer, men nu prøver jeg her :hugs:

1 Synes om

Eeeelsker Solensia til vores gigtramte ældre kat. Efter de første to injektioner hvor vi sikrede at alt var OK og han fungerer med det giver vi selv derhjemme. Det skal helst gives med et NSAID produkt for den antiinflammatoriske effekt. Vi bruger cartrophen-injektioner (ikke NSAID dog), da det også er godt for brusken, men metacam eller lign. kan også bruges.

Ved HD ville jeg dog 100% vælge operation! Og jo før jo bedre så der er så meget muskelmasse tilbage som muligt til at holde hofterne på plads.

5 Synes om

Jeg har en hunkastrat, der nu er 9 år. Blev opereret for HD i den ene siden inden hun fyldte 1 år, da det var virkelig grimme hofter. Den anden side blev taget 2-3 år senere. Det er en fin og relativt enkel operation - bestemt ikke billig, men rigtig god for katte der ikke har tendens til at blive brite-tunge. Ville klart anbefale det til stort set enhver tid, fordi resultaterne som regel er gode. havde en anden hunkat, der fik samme operation (men af anden årsag end HD), hun kom sig også fint - de går igen forbavsende hurtigt!
VH
Susanne

Hej,
Jeg er ked ad at høre at din kat har fået gigt i sådan en ung alder :confused:
Jeg har en mainecoon på 2 år og 7 måneder .
Har har fået solensia to gange pga HD .
Det virker rigtig godt på ham og han er blevet legesyg igen og halter ikke mere .

Han får dog nogen “panik-anfald” som jeg ikke ved hvad skyldes og jeg er ret bekymret selvom han kun har haft to.
Har du oplevet at din kat pludselig er blevet meget bange ?

Han har lige haft et så kontakter selvfølgelig dyrelægen i morgen og spørger om det er noget hun hørt om før men ville lige høre om andre har prøvet det samme

Mvh

1 Synes om

@Christinano1
Solensia virker fantastisk mod gigt, vi havde en kat som fik det, og det virkede allerede efter et par dage. Men desværre har det nogle trælse bivirkninger, som vores Milo blev ramt af.
Det var hudbetændelse. Som det tog et par måneder at kurere.
Du kan prøve at slå det op på indlægssedlen over Solensia, jeg kan ikke huske hvilke bivirkninger der ellers blev nævnt.

2 Synes om