Min huskat har altid haft en dårlig pels, og døjet med skæl.
Nu er det bare blevet værre, og hun reagere mystisk når man klør hende over haleroden - det er dernede hun har mest skæl - og hun er også ligesom fedtet dernede.
Så jeg investerede i en skælshampoo, og jeg kan allerede se det har hjulpet
Nu tænker jeg så bare på… Hvor ofte vil i mene jeg skal bade hende?
Altså snakker vi en gang om ugen? Hver 14. dag? En gang om måneden? Eller hvad?
Det er min erfaring, at også huskatte skal have redt pelsen igennem jævnligt for, at der kan komme luft til den.
Jeg har selv oplevet skæl og fedtet pels på mine - især på den nederste del af ryggen - hvis jeg ikke redte dem igennem, og det er faktisk utroligt, hvor mange løse hår jeg kunne rede af.
Vivi_Fletcher: Fodre med Sanabelle Har du så nogen goe ideer til tilskud?
Mega: Okay, må indrømme at jeg ikke anede det kunne have så meget at sige om de blev børstet eller ej. Pixie fælder dog altid meget, så jeg har altid børstet hende, dog må jeg nok indrømme at det ikke er så ofte som det burde være
Men har anskaffet mig en furminator til formålet, hvilket er det bedste køb nogensinde, men ja, har dog nok stadig ikke brugt den helt ofte nok… Men ja må prøve at børste hende oftere så
[QUOTE=MissHoumann;772202]Vivi_Fletcher: Fodre med Sanabelle Har du så nogen goe ideer til tilskud?
Mega: Okay, må indrømme at jeg ikke anede det kunne have så meget at sige om de blev børstet eller ej. Pixie fælder dog altid meget, så jeg har altid børstet hende, dog må jeg nok indrømme at det ikke er så ofte som det burde være
Mange børster kommer ikke i bund, men glider oven på pelsen. Jeg foretrækker at bruge en stålkam med runde hjørner.
Men har anskaffet mig en furminator til formålet, hvilket er det bedste køb nogensinde, men ja, har dog nok stadig ikke brugt den helt ofte nok… Men ja må prøve at børste hende oftere så :)[/QUOTE]
Den kan jeg så ikke bruge. Da jeg brugte den, var det lige før, min huskat lignede en Sphynx, for jeg synes ikke, furminatoren kan “se” forskel på løse og fastsiddende hår.
Min den ene - Gucci - har også tændens til skæl og lidt fedtet, klam bagparti. Jeg bruger også en furminator. Jeg børster bare nogle minutter og gør jeg det ca 1 gang/ugen hjælper det rigtig meget på hans skæl… Jeg er bare et fjols til at huske det - men så ved jeg i hvert fald, hvad det KAN skyldes…
Jeg har også gennemgået og afprøvet flere fodermærker for at se om det kunne give en forskel - og efter jeg har taget mere vådfoder ind, kan jeg også mærke en forskel. Jeg gir desuden begge en viamin oste-pasta (igen - kun når jeg husker det) - men om den har en effekt ved jeg ikke helt…
Je vil skynde mig at sige at jeg ikke personligt har erfaring med skæl men en god veninde med siam har.
Hun fodrede kun med tørt og efter maaaaaange penge brugt ved vet gik hun over til tørt ad libitum og ellers våd foder… det hjalp. Måske et forsøg værd
Min huskat Tarzan havde her for en måneds tid siden lige en kort periode med fedtet pels. Jeg synes det hjalp, at jeg børstede ham godt hver dag, i nogle dage… Jeg bruger sådan en karte…
Ellers så jeg kæmpe forskel i hans pels, da jeg for lidt over et år siden skiftede fra Royal Canin tørfoder, til fri adgang til kornfrit vådfoder, og også til tørfoder (dog orijen/acana/fp21 grain free i stedet for RC). Han fælder generelt meget mindre, skæller ikke mere og har en langt mere blank, tør og lækker pels.
[QUOTE=Vivi_Fletcher;772163]Jeg ville mere prøve at se på foderet.
Hvilket foder giver du :?
Er foderet i orden, kan man få noget tilskud, der hjælper på pelsen.
Skælshampoo og bad ville være allersidste løsning her :-)[/QUOTE]
Enig. Jge vil også prøve at fodre med noget, der hjælper på pelsen.
F.eks. Royal Canin’s "Hair & Skin 33", som også er til katte med skæl:
Specialized nutrition to help address coat and skin issues (1-10 years) Some cats can have sensitive skin, which results in dandruff, a dull coat or other adverse reactions. Hair & Skin 33 is specifically designed to address coat and skin issues in cats.
Ja selvfølgelig, sorry jeg ikke lige har fået givet en opdatering noget før
Først tak for alle jeres gode råd.
Men det går allerede meget bedre med hendes skæl, badet har altså hjulpet, for det er faktisk det eneste jeg indtil videre har gjort
Så det er jo skønt. Derudover vil hun selvfølgelig blive børstet oftere.
Foderskift bliver sidste løsning her, da Simba SKAL ha Urinary, og det generelt vil blive meget besværligt at sørge for de spiser forskelligt foder, har jeg før prøvet - duer bare ikke:D
Hvis grunden til, at du mener Simba skal have Urinary er, at han døjer med urinvejsproblemer, hvorfor så ikke give ham noget mere vådfoder? Langt størstedelen af kattenes urinvejsproblemer stammer fra for lavt væskeindtag og med bare én lille dåse vådfoder pr. dag tilsat ekstra vand kan man altså holde dyrlægeregningen fra døren - og det behøver ikke engang være dyrt vådfoder (det billige fås så kun i større dåser ;)). Det er afprøvet gennem flere år hjemme hos mig på en kat, der i høj grad skrev både bogen om “tørfoder er det eneste, jeg gider spise” OG “jeg kan godt lide min dyrlæge og jeg har ikke set ham i denne måned”
Jeg har også en huskat på snart to år, som altid har døjet med skæl (dog ikke så meget). Men da vi skiftede fra Roayl Canin til Hills forsvandt det fuldstændigt desuden får vores kun vådkost hver 14. dag, så tror ikke nødvendigvis at man behøver at give dem våd mad hele tiden
Uha… Mine har også tendens til skæl! Men jeg har stort set fået bugt med det ved at fodre med vådfoder dagligt (de får en portion om aftenen svarende til 1/3 af anbefalet daglig mængde) og ca hveranden dag får de en fiskeolie kapsel (de samme som dem jeg selv tager ) og når de så trænger får de en tur med gummie børsten.
Selvfølgelig kan de i perioder få udbrud, så får de et bad men det har kun været nødvendigt 2 gange de sidste 2 år.
Er der nogen særlig grund til, at katten får vådmad hver 14. dag?
Jeg er helt enig med Mette. Vådmad sikrer, at katten får tilstrækkeligt med væske, og det kan hjælpe med at modvirke urinvejsinfektioner. Men ikke hvis de kun får det hver 14. dag. I øvrigt kan man jo sagtens fortsætte med at give specialtørfoder ved siden af, hvis man mener, det er nødvendigt.
Endelig vil jeg sige, at jeg for længst er holdt op med at se på den anbefalede daglige mængde af noget som helst. Da jeg i sin tid på dyrlægens anbefaling forsøgte at rette mig efter dem, sultede min kat, og hun fandt aldrig ud af at spise normalt igen, selv da hun fik lov at spise sig mæt igen.