Kat med vand i lungerne er det cancer?

Hej Alle,

Vores dejlige indekat Cleo på 10 år begyndte sidste søndag at have vejrtrækningsproblemer, så søndag aften besluttede vi at tage hende på dyrehospitalet hvor de valgte at beholde hende fordi hendes vejrtrækning var 80 gange i minuttet og hun blev straks lagt i et ilt bur og konstaterede at hun havde vand i lungerne, vi var håbefulde at hun havde fået en infektion eller lign. men i går fik vi desværre den triste besked at de mente det var cancer og der ikke var så meget mere de kunne gøre for hende, vi besluttede derfor at hente hende hjem så hun kan slappe lidt af her hjemme.

Vi er selvfølgelige dybt ulykkelige, for hun er vores lille baby, og vi spekulerer meget på om det kan være andet end cancer vi har ikke kunne registreret noget på hende før søndag, vi har ikke kunne mærke knuder eller andet så selvom vi begge er klar over hvad vej vinden blæser sidder det stadig i baghovedet om det kan være noget andet, jeg spurgte på hospitalet men det gav mig 3 muligheder, 1. blødning i lungen 2. astma eller 3 cancer de første 2 mener de ikke det er dels på grund af hun er en indekat (blødningen) og dels fordi evt. astma ville man have set forbedring nu fordi hun har fået store doser af antibiotika så er der kun cancer tilbage. Vi har overvejet en CT skanning men ifølge dyrlægen er der en risiko for hun ikke overlever grundet hendes høje vejrtrækningsfrekvens så det synes vi alligevel ikke vi vil udsætte hende for.

Jeg ved det er et skud i tågen men skulle der sidde en derude der kunne have oplevet noget ligende der ikke var cancer, så vil jeg gerne høre fra vedkommende, det ser ikke for lyst ud men jeg prøver at vende hver en sten før jeg skal tage den tungeste beslutning i mit liv

Er det vand I lungerne eller omkring lungerne?

Hvad siger dyrlægen om hendes hjerte, lyder det normalt?

Min ene kat har lige fået konstateret HCM, han havde vand omkring lungerne pga. At hjertet ikke fungere som det skal.

ellers har jeg ikke så mange erfaringer at byde ind med. Håber det bedste for jer og jeres kat.

Jeg tænker også straks på hjerteproblemer, når jeg hører om vand i lungerne.

Hvad med ‘almindelig’ scanning (af en pawpeds godkendt dyrlæge)?
CT-scanning (har jeg aldrig været med til), men vil tro de skal bedøves (eller i hvert fald have noget beroligende) for at sikre de ligger helt stille og at det er derfor dyrlægen ikke umiddelbart anbefaler det…?

Under alle omstændigheder :kryds: for Cleo

Det kan jeg godt forstå - næste skridt bør så være en second opinion. Hvor i landet bor du, og hvem har tilset katten? En hjertescanning kunne sikkert være en god ide.
VH
Susanne

Eldredge et al. “Cat Owner’s Home Veterinary Handbook” p. 308: “Most lung cancers are metastatic cancers form other primary locations in the body”.

Hvor er de andre svulster? Har hun været på p-piller?

“Diagnosis is generally done by X-ray …”

Hvordan kan denne dyrlæge stille diagnosen lungekræft uden røntgen-billeder?

Eldredge et al. p 319 om HCM: " … cats may show signs of pulmonary edema and pleural effusion …" (vand i og omkring lungerne).

Når man som denne dyrlæge vil ræsonnere ved hjælp af udelukkelse, så skal man være mere grundig. Hvorfor indgår hjerteproblemer ikke i diskussionen?

Søg second opinion hos en kvalificeret dyrlæge!

vh

Andreas

Lungecancer kan give væske i lungerne - eller hyppigere faktisk væskeudtrædninger mellem lungehinderne.
Hyppigste årsag til væskedannelse i selve lungevævet er dog hjerteproblemer.
Er der taget et røntgenbillede af lungerne, hvor man har fundet forandringer tydende på lungecancer?

Jeg har en maine coon kat som nu er 12,5 år. Hun har flere gange i sit liv med års mellemrum (2007, 2011 og nu igen for nyligt) haft akut opstået væske i lungerne (lungeødem) - hvor hun har været meget tæt på at dø. Hos hende har det dog ikke været hjertemæssigt udløst (hun blev i 2007 og 2011 hjerteskannet, som viste fuldstændigt normale forhold) og vurderingen har været, at det nok har været allergisk/autoimmunt udløst - hvor fiskeallergi nok er en af faktorerne, men ikke eneste udløsende faktor.
Så man kan se lungeødem uden at det er betinget af hjertemæssige problemer eller cancer.

Hvad får din kat udover antibiotika? Vanddrivende medicin? Binyrebarkhormon?
Og hvordan er hendes vejrtrækningsfrekvens nu (idet du skriver at der ikke har været nogen reel effekt af behandlingen…)?

Filur har lige været på vanddrivende i en periode pga. vand i lungerne- det var ifm. utæt hjerteklap og ikke cancer.