Nogle der har nogle erfaringer med det?
Jeg overvejer som sagt at få kat, men da jeg ikke er typen der fravælger mit ene kæledyr fordi nu kommer der et nyt så skal der også være plads til mit skønne guldhamster?
er der mulighed for at det vil kunne gå? skal jeg lukke katten inde når hamsteren er ude? hvad skal jeg gøre når jeg ikke er hjemme?
[RIGHT][/RIGHT]
[quote=Nicki09;422392]Nogle der har nogle erfaringer med det?
Jeg overvejer som sagt at få kat, men da jeg ikke er typen der fravælger mit ene kæledyr fordi nu kommer der et nyt så skal der også være plads til mit skønne guldhamster?
er der mulighed for at det vil kunne gå? skal jeg lukke katten inde når hamsteren er ude? hvad skal jeg gøre når jeg ikke er hjemme?
[/quote]
Du kan være sikker på, at katten vil se dit hamster som et byttedyr pga.
dets størrelse, og du skal derfor aldrig lade kat og hamster være alene
sammen, uden at mindst en er i bur
…og det gælder i øvrigt ikke kun, når de er alene, så når du skal kæle med
dit hamster, så skal katten ikke være i samme rum.
Hvis du gerne vil beholde din hamster i live , så skal den i hvert fald holdes i bur når katten er i nærheden…og også helst buret væk fra katten, for hamsteren kan blive utroligt stresset hvis katten interesserer sig for meget for den.
Nu har jeg både guldhamster og katte. Efter jeg har fået killinger (de er nu 4½ md) er rummet med hamsterburet altid lukket om natten og når vi ikke er hjemme. Killingerne vil klatre i tremmerne i hamsterburet og ligge ovenpå buret hvad jeg tror stresser hamsteren. Jeg har også hørt fra andre hamsterejere at hamsteren har fået sår pga. de kommer for tæt på tremmerne så katten kan “fange” dem med kløerene.
Du skal ikke stole på kattene de ved at hamsteren er et byttedyr for dem.
Du kan tro at katten skal være lukket inde når hamsteren er i løbegård. Min gamle 13 årige kat blev altid lukke inde når mine marsvin var i løbegård. For han var MEGET interesseret i marsvinene (som jo er meget større end hamstere) og sprang straks ind i løbegården til dem hvis jeg vendte ryggen til.
ja jeg er inforstået med at katten ser hamsteren som et byttedyr…og at de ikke kan løbe løse i samme rum
men det ville så nok betyde at når jeg skulle noget så skulle hamsteren ind i et andet rum…men jeg har ikke mulighed for at rykke hamsteren ind om natten da det er en to værelses lejlighed…så skulle det self. være hvis hamsteren flyttede ind i soveværelset permanent men det ville ikke være det fedeste for mig, selvom jeg godt kan sove selvom hun er der foretrækker jeg at hun er i et andet rum.
Her er et billede fra da jeg var barn. Jeg også huske at hamsteren, synes det var sjovt at kravle på katten. Vi var selvfølgelig lige ved siden af med en hånd klar… meeen i bagklogskabens øjne var det nok ikke det smarteste at gøre.
Tror nu alligevel at katten godt vidste at den ikke måtte røre den, for en nat var hamsteren stukket ud af buret og jeg husker at jeg vågnede og katten bare sad og kikkede uden tegn på angreb. Men det er ikke et forsøg jeg ville gøre med mine nuværende katte.
super flotte billeder begge to…men er stadig ikke helt sikker på hvad jeg skal gøre og om det ville være en god idé at have hamster og kat under samme tag.
tænkte også lige på, er der nogle racer der ville være bedre at have omkring mindre dyr end andre???
Vi har haft hamster og kat under samme tag, men hamsteren var ikke ude når katten var i nærheden og de var heller aldrig alene sammen i samme rum når vi ikke var der, selvom den var i bur.
Jeg havde 4 hamstere (i 3 fsk bure) da jeg fik Mea, og jeg oplevede ingen problemer. Jeg nøjedes med at have dem ude at løbe når Mea alligevel ikke var inde på værelset, og hun lærte fra starten at hun ikke måtte kravle i det reolsystem hvor deres bure stod
Sussi, hvor er det nogle fantastiske billeder!
Vi har haft sibirisk dværghamster i flere år sammen med kattene. De var aldrig ude af buret, det var nogen vi overtog fra deres tidligere ejer fordi ellers ville de blive sat af ude i skoven! (Det var også sådan de lokkede os til at få fisk, men det er så en anden historie!) Nogle af kattene var vældigt interesserede, men de fleste var bare sådan “nå, det er hamsterburet - so what.” Jeg er ikke helt sikker på, at en fritløbende hamster ville få helt samme skuldertræk En overgang stod buret inde ved vores ene hankat - jeg troede han måske ville finde det OK med lidt underholdning. Men han viste dem aldrig interesse - når der blev løbet rundt i hjulet drejede han ikke så meget som et øre! Når jeg skiftede underlag kom de i en lille papæske med lidt af det gamle støelse mens buret blev vasket, tørret og gjort klar igen. Min gamle soulmate, Duchesse, sad som regel oppe i kassen med næsen dybt begravet i hamsterpelsen og synes det var interessant - men var i den grad ikke jæger og kunne ikke drømme om at gøre noget.
Da de sidste hamstere var døde af alderdom, fik jeg 2 sort/hvide mus foræret af en kollega. DET var en helt anden sag! Kattene flippede fuldstændigt ud foran buret og slås om at sidde forrest med næsen trykket fast mod buret! Mus er dygtige til at bryde ud, og efter hhv. 7 og 8. dage lykkedes det dem at komme ud - og de endte da også med det samme sine dage som kattelegetøj! Den ene lå på bedste birma-maner i en vandskål, for det er jo det bimser gør med sit legetøj nu og da…!
VH
Susanne
[quote=lenschow;422976]PiaH havde hamstrer uden problemer med alle hendes frække katte.
Jeg havde rotter (også på loftet:-)) og dem måtte jeg af med, da rotterne angreb kattene - ikke omvendt[/quote]
Vores rotter angriber også kattene hvis de stikker poterne hen til tremmerne.
Så da killingerne lissom ikke rigtig lærte af deres “fejl” er rotterne flyttet uden for - væk fra kattene
Vores Marsvin bor også i bur i haven - da kattene ikke kunne lade ham være.
Jeg har en exotic (korthåret perser) og jeg havde en hamster da jeg fik ham. Det gik rigtig godt i starten, men da han blev lidt ældre hoppede han op på buret, han kiggede kun men problemet var at buret kunne vælte og hamsteren var ret bange. Jeg var nød til at give min hamster til en bekendt. -Synes det var for synd for ham.
Nogle birmaer er ikke ret store jægere og vil fint kunne gå sammen med hamstere. Men huskatte og europeer ville jeg godt nok holde langt væk fra de små gnavere
VH
Susane
Altså min huskat Daisy elskede vores hamstere. De løb også frit mens Daisy var der, men naturligvis aldrig uden de var under opsyn. Daisy har aldrig været den store jæger og jeg har altid vidst nogenlunde, hvor jeg havde hende. Daisys yndlingsplads var ovenpå hamsterburet og så holdt hun ellers øje med at hamsteren spiste, legede og byggede hule. Vi havde vores i et akvarie - både fordi de altid bed sig ud af plastikburene og fordi så var det nemt at se dem. Buret var i stuen og der var Daisy også - også når vi ikke var hjemme. Vi havde ikke et eneste uheld.