Kat og kanin sammen

Hej :slight_smile:

Jeg har en kat i forvejen, som er tre år gammel.
Og da jeg skal have en kanin i denne uge, vil jeg gerne have nogle tip til, hvordan jeg kan vænne katten, til kaninen.

  • Hvordan kan jeg forvente min kat reagerer?
  • Skal jeg lade katten blive inde et par dage, for at den ikke stikker af?
  • Hvordan kan jeg introducere dem for hinanden?
  • Er der stor risiko for, at katten løber væk?

xoxo

Lad dem selv finde ud af tingene, i deres eget tempo. Lad ikke kaninen løbe løs, mens katten er i det samme rum, før du er sikker på, at de har accepteret hinanden. Katten vil helt sikkert være nysgerrig på, hvad kaninen er for en størrelse, men vær forberedt på, at kaninen kan være forbeholden over for katten.

Jeg ville ikke være nervøs for kattens reaktion, men for kaninens reaktion. Dyr er MEGET forskellige. Min egen Andy har altid kysset løs på alle andre dyr - når det andet dyr har accepteret katten…

Jeg har haft katte og kaniner sammen i mange år, og jeg har aldrig oplevet
kaninerne som forbeholdne over for kattene - tværtimod. Nogle gange virker
det som om, at kaninen tror, at den er en kat, og det er tydeligt at se, at kattene
nogle gange opfatter kaninerne som grænseløse, når de bliver ved med at
følge efter kattene eller vil putte op ad dem.

Hvis det er en kaninunge, du får, skal du passe meget på, fordi katten vil se den
som et byttedyr - hvilket den jo i bund og grund også er.

Når kaninen bliver stor, vil de formentlig sagtens kunne gå sammen, men det
er ikke til at forudsige, hvorvidt det kan være uden opsyn. Jeg har haft
kaniner, der har løbet frit i haven sammen med kattene året rundt uden
opsyn, men jeg har også haft kaniner, hvor det ikke ville kunne lade sig gøre,
fordi de blev jagtet.

Du skal også være opmærksom på, at katten ikke skader kaninen ved at rive
efter den gennem tremmerne på buret.

Held og lykke med kanin-katte-projektet - det kan blive SÅ godt, og de kan
blive de bedste venner :slight_smile:

Jeg ville aldrig være nervøs for, om katten skulle gå hjemmefra pga. kaninen, men
derimod af mange andre grunde, men det er jo en helt anden snak :cool:

Pragtfulde billeder, Charlotte. Især det første, hvor de sidder kind mod kind, ;D

Pragtfulde stemningsbilleder af kat og kanin. :slight_smile:
Herhjemme gik Samson ofte ind og lagde sig i buret hos kaninen, hvilket jeg faktisk ihærdigt prøvede at vænne ham af med, da kaninen ikke altid syntes det var hyggeligt med kat over det hele. Men ellers var der ingen problemer herhjemme, og katten var heller ikke synderligt interesseret i buret eller kaninen når buret var lukket, men så snart vi åbnede så var der dømt hygge.
Vi har ikke kanin længere, men til gengæld både marsvin, rotter, ørkenspringmus og andre små gnavere, og kattene er så vant til burene og puslen deri, at de sjældent gør nogen notis af gnaverne i burene.

En af vores veninder har en masse mus + ørkenrotter, rotter og marsvin, og hun har 4 katte der lever i fred og fordragelighed med alle dyrene.

Eller at katten vælger at overnatte i kaninburet, sammen med kaninen … hvis ejeren er for nærig til at købe en Sturdi :cool:

mange tak alle sammen 8D