Kat og lamelgardiner ;-)

Hej alle :slight_smile:

Jeg har netop fået lamelgardiner op. Jeg har boet, hvor jeg bor, i over 3 år og har kæmpet for at finde en ordentlig løsning mht. gardiner, dagslys, mørklægning osv. Det har været noget af en udfordring - længere historie. Det eneste, der fungerer, er lameller. Og det kan jo gå hen og blive en sjov affære med katten :høhø: Lamellerne er på min lukkede altan, hvor Elvis ofte er ude og sidde og kigge ud af vinduet. På denne tid af året står altandøren faktisk altid åben, så han frit kan gå derud. Men nu er jeg selvfølgelig lidt bekymret for mine nye, fine lameller :stuck_out_tongue: De der små kæder nede i bunden er jo et oplagt legetøj. Jeg ved selvfølgelig, at lameller ikke lige er det bedste valg, når man har en kat, men som sagt det eneste, der kan fungere lige nu.

Ville så bare høre, om nogle har råd/erfaringer de vil dele ud af - kan man på nogen måde kattesikre lamellerne bare en lille smule? :tihi: Eller må jeg bare holde altandøren lukket, de gange jeg er nødt til at trække lamellerne for? Er faktisk også lidt bange for, om han kan komme til at sidde fast i dem, panikke og ødelægge det hele i sit forsøg på at komme fri - eller endnu værre, selv komme til skade. :uha: Men måske er jeg bare pyller-mor. :slight_smile: Alle input er velkomne :slight_smile:

Prøv at smide et billede af lamellerne, så er det lettere at se hvor der evt. kunne være problemer, og hvordan de måske kunne løses :slight_smile:

God idé. Her har jeg taget i begge sider, hvor det ene sæt er rullet for og det andet rullet fra. :slight_smile: De hænger jo over en lille vindueskarm, og Elvis kan både sidde foran dem men også komme ind bag dem. Så tænker, at det kan gå galt, hvis han så vil kravle ud igen mellem lamellerne, hvor de kæder sidder, eller hvis han måske vil lege med kæderne. Hm.

ja, den er svær :gruble:
Lige umiddelbart kan jeg ikke komme på andet end at håbe på det bedste…
Først tænkte jeg på at montere to lister som lamellerne kunne løbe i, men det duer jo ikke, fordi de er brede når de er lukket og smalle når de er trukket for (jeg ved ikke om det giver mening?)
Jeg tror bare at du må håbe på at Elvis ikke synes at de er spændende :kryds:

Jeg har fjernet kæderne, og forkortet snorene til at trække for/fra. Lamellerne virker stadig fint, men man skal måske lige manuelt vende et par lameller fra tid til anden.

Jeg har før vi fik kat prøver at lamellerne fik viklet sig selv ind i kæderne (pga vind) og de var svære at få fri. Så jeg skal ikke have nogen kæder på.

Sådan nogen tror jeg ikke jeg ville turde ha’ …

Jeg ville være bange for katten ville komme i klemme, panikke og komme til skade.

Hvorfor dur et ‘almindeligt’ lyst gardin ikke ?

:slight_smile:

Vi har lameller for vores havedør. Kattene interesserer sig slet ikke for dem.

Tak for jeres svar :slight_smile: Indtil videre håber jeg på, han ikke finder dem alt for spændende. Snorene til at trække for/fra sidder fast på væggen, så dem kan han i hvert fald ikke lege med. Men til at starte med lader jeg ham kun være derude (mens de er trukket for) når jeg selv er hjemme, så jeg kan holde øje med, at der ikke sker noget. Der har ingen problemer været indtil videre, så kan jo også være, jeg tager sorgerne på forskud :høhø: Hvis der bliver problemer, må jeg lige overveje at pille kæderne af, det havde jeg slet ikke tænkt på.

Jeg ville også bare pille kæderne fornede af :slight_smile:

Herhjemme har vi slet ingen problemer. Vi har lameller i stuen.

Jeg har lameller fra gulv til loft i havestuen. Buster er ligeglad med dem. Kun en sjælden gang vil han jage enden af kæden, mens jeg trækker fra/for.