Kat på 2. sal

Hej,
min kæreste og jeg har en norsk skovkat og flytter i lejlighed på 2. Sal. Nu er jeg klar over, at chancen for at dette spørgsmål er langt ude, er ret høj, menprøver alligevel :slight_smile:
Kan man på nogen måde arrangere, sådan at vores kat af sig selv kankomme op og ned? Har nogen stået med samme problem? Tænker en form for reb eller lign. katten kan bruge til at klatre?

På forhånd tak.

Det er såmænd ikke langt ude, for det er gjort på mange forskellige måder :slight_smile: Men hvorfor skal katten partout kunne komme ned i jordhøjde? Det er langt sikrere for katten at være indekat og de fleste tager flytningen fra udekat til lejlighedskat fint, så det vil være min anbefaling at starte med det.

Vi er interesserede i at den skal kunne komme ud. Du skriver det er gjort på mange forskellige måder. Hvilke? :slight_smile: og hvor kan jeg evt. læse mere om det?

En sikker måde, hvor katten kan komme ud og snuse rundt er at gå ture med den i sele.

Har I en have den kan gå i, hvor I flytter hen? Er der meget trafik? Er katten vant til trafik og veje? Hvor mange katte er der i området? Skal katten være ude, når I ikke er hjemme og hvad har I tænkt jer at tilbyde den af ly, når den er ude og alene?

Hvis I ikke har svar på nogle af de spørgsmål, så vil jeg mene at det vil være uansvarligt at lade katten komme ud. Det kan være en misforstået godhed at lade katten løbe løs.

[QUOTE=velfa;1073975]En sikker måde, hvor katten kan komme ud og snuse rundt er at gå ture med den i sele.

Har I en have den kan gå i, hvor I flytter hen? Er der meget trafik? Er katten vant til trafik og veje? Hvor mange katte er der i området? Skal katten være ude, når I ikke er hjemme og hvad har I tænkt jer at tilbyde den af ly, når den er ude og alene?

Hvis I ikke har svar på nogle af de spørgsmål, så vil jeg mene at det vil være uansvarligt at lade katten komme ud. Det kan være en misforstået godhed at lade katten løbe løs.[/QUOTE]

Dertil vil jeg blot tilføje om I også har spurgt boligforeningen/ejerforeningen om de synes, at det er en god idé med en katte-trappe/elevator, som potentielt kan være til gene for andre beboer i ejendommen.

Siden du nu spørger, vil jeg da godt give dig et link til en masse kattetrapper, men jeg tvivler på, at en dansk
boligforening eller husejer vil give sin tilladelse til ret mange af disse ganske fantasifulde løsninger…

Men hvorfor skal jeres kat overhovedet ud? Ifølge et skøn fra Falck og Danmarks Miljøundersøgelser dræbes
70.000 katte årligt i den danske trafik. Det er næsten 300 trafikdræbte katte hver eneste dag - i vores lille
land! Og udover det, er der risikoen for løsgående hunde, slagsmål med andre katte, smitsomme sygdomme
og tobenede kattehadere…

Hvis I har altan, kan I måske få lov at indrette den, så det er sikkert for katten. Der er links til forskellige
altanløsninger her lidt nede på siden. Prøv at se, hvor hyggeligt f.eks. Gizzemissen har indrettet sig:

Hvis I ikke har altan, kan løsningen være en ramme med net, så vinduet kan åbnes for frisk luft. Og uanset hvad,
skal alle vinduer naturligvis være sikret med sikkerhedsbeslag eller børnesikringer, når man bor højere end stuen.
Uanset, hvor velopdragen en kat er, så kan en fugl blive for stor en fristelse - og alt for mange katte kommer til
skade eller dør på grund af fald fra etageejendomme.

Hvis I har mod på at gå tur med katten, kan hun måske også have glæde af det. Det er aldrig for sent - vores
Snehvide var omkring 10 år, da vi begyndte på de daglige gåture udenfor vores (indhegnede!) have:

//youtu.be/KISd4VNyuZ4

Nogle synes, det er synd for katten at begrænse dens udfoldelse. Men alle katte oplever grænser for, hvor langt
de kan bevæge sig væk fra madskålen. Om grænsen er hoveddøren på 2. sal, hegnet i haven eller en fremmed
kats territorium, der begynder 5 haver væk, gør egentligt ikke den store forskel for katten. Grænserne er der altid.

Men hvis I alligevel vil lade jeres kat være friløber, så sørg i det mindste for, at hun er steriliseret, vaccineret og
øremærket/chippet
. Husk, at det er jer, der har valgt at have kat - ikke jeres naboer.

Syntes måske nok at 2 sal er lige lovligt højt oppe til en “kattetrappe” … lær den hellere at gå i sele så risikere du heller ikke den blive kørt ned !

Det her vil boligforeningen nok heller ikke syntes var ok … sjovt lavet meennn …

det eneste man får ud af at lade katte løbe frit i boligkomplekser er klager fra naboerne… dels maiuwen, dels lakskader på bilerne og dels strinten - alle 3 ting jeg sagtens kan forstå :slight_smile:

jeg har 7 katte på 4 sal… det kan VARMT anbefales at holde misserne inde… de er bedøvende ligeglade med at komme ud i 90% af alle tilfælde - så start med at se om jeres katte ikke hører til den gruppe - det giver langt mest mening og LANGT mindre besvær for dig og kæresten.

OG - den vigtigste pointe er: det er BILLIGERE at holde katten inde… ingen skader du skal betale for, ingen dyrlægeregninger fordi katten er blevet overfaldet af andre katte eller endnu værre mennesker eller er bleet ramt af en bil.

I kan godt gøre det - men lad være… det er opskrift på besvær og RIGTIG mange udgifter som katten ikke vil takke jer for!

[QUOTE=Kattetøsen-too;1074011]
Det her vil boligforeningen nok heller ikke syntes var ok … sjovt lavet meennn …[/QUOTE]

Det er supersødt med kattetrapper. Men det er ikke sikkert, at dem på første og dem i stuen synes, at det er hyggeligt at have mis på besøg på deres altaner, og man kan godt regne med, at mis gerne vil gå på besøg. Det kan mis i yderste konsekvens komme til skade af, hvis underboerne bliver vrede nok.

Enig med de andre…

Jeg flyttede i lejlighed med min hankat i 2009. Han var 5 år gammel der og vant til at være ude. Han tog lejlighedslivet fint :slight_smile:

Hvis I ønsker jeres kat skal gå frit, skulle I nok have valgt en anden boligform end en lejlighed på 2. sal :slight_smile:

Jeg mener slet ikke I kan tillade jer, at have udekat på den måde - hverken overfor andre beboere eller for katten selv.

I sidste ende kan man også risikere at ødelægge det for andre i samme boligforening, der gerne vil holde indekatte. Det er før set, at der kommer så mange klager over fritløbende katte, at boligselskabet simpelthen forbyder kattehold.

Du har ret, Jane. Der hvor jeg bor nu (og flytter fra om lidt), havde vi svært ved at få vedtaget indekattehold, fordi naboerne ved de nederste lejligheder var trætte af at have andres katte på besøg. Kattene ved ikke bedre, og de kom på besøg fra de nærliggende rækkehuse. Så i sidste ende kan man ødelægge det for sig selv og andre, at man ikke holder kattene inde, når man bor i lejlighed.

Tja, man kan vel sige, at hvis man hører til dem der synes at det er synd for katten at bo i lejlighed, så skal man ikke være en af dem der har kat i en lejlighed.

Måske I bare kan sette en kattelem i døren. Da vi boede i lejlighed havde vi selv en indekat men i naboopgangen boede en kat som bare at mjave uden for døre for at komme ind.

Jeg kan berette at jeg bor i lejlighed i stue etagen, og oppe på 2 sal bor et ungt par med en huskat som de synes skal ud. Den bliver båret ned, lukket ud og så går de op igen…denne her kat får lov at rende ude hele dagen og natten og kommer kun ind i deres lejlighed når de er hjemme. Der er stærk trafikeret vej lige uden for …jeg gruer for den dag den kommer humpende og ejer ikke er hjemme :frowning:

Men denne her kat er så social at det at være lukket ude på den måde er ikke lige det den har lyst til meste af tiden, så når vi go andre beboere kommer hjem styrter den ind og stryger direkte op til 2 sal, men ejer er ikke hjemme…hvad gør mitte så når den skal træde af på naturens veje…jo den lægger både tis og bæ på opgangen :frowning:

Der er klaget til bestyrelsen og i mellemtiden kan jeg fortælle at ejer er iskold og påstår at det er ikke deres kat, men nu har jeg altså set dem bærer den ud og selv gå ind igen og jeg har kattekyndige øjne nok til at se om det er deres kat eller en fremmed kat der suser op målrettet mod deres egen dør.
Det er bestemt ikke noget der fremmer naboskabet her i boligblokken og de har flere naboer på nakken …så tænk ikke kun på kattens ve og vel, men også på jeres naboskab for de har IKKE bedt om at have katten.

Hvis der er altan, så er en rigtig god løsning at sikre altanen med trådnet af en art, så kan katten komme ud og få luft og sol i pelsen på helt ufarlig og uproblematisk vis.

Så enig, og er også den løsning vi har valgt på vores altan og vi har naboer der er glade for at vi har valgt den løsning :slight_smile: