Kat, som ikke spiser og drikker

Jeg har en hankat på 1 år og snart 3 måneder, som her til morgen hverken vil spise og drikke og vi har prøvet at sætte alt ned til ham af hans favoritter. Han virker ikke slap og hans øjne er også klare og vi har det indtryk at han ikke kaster op.

Lige nu ligger han bare på vores bord på terassen og hviler sig.

Han er ude om natten og vi tænker om han spist en mus med et eller andet i. Men han plejer altid at komme ind om morgen og spise løs af sin
tørfoder og det gjorde han også i går.

Kan det være varmen der har spillet ham et pust eller kan han været blevet lidt sommerforkølet???

Vil gerne have nogle råd eller gæt på hvad der kan være i vejen med min kat.

Hvis det forsætte må jeg ringe til dyrlægen på mandag.

Carina

han kan have kvalme… det kan få dem til at holde op med at spise… hold øje med om han savler, brækker sig eller på anden måde virker besværet i luftvejene… begynder han på det har han 7-9-13 spist noget han ikke kunne tåle og så er det afsted omgående!

hvis han er langhårskat kan det være en hårbolle der ikke kan komme igennem systemet - det kan gøre dem ret utilpas og i nogle tilfælde meget syge. Hvis han brækker en hårbold op og stadig virker syg skal du dog ikke blive bekymret - mine kan være op til 2 dage om at komme sig… det er normalt væk på et par timer men nogle katte bliver ret medtaget af hårboller

i den her varme skal de kunne komme af med varmen… OG de skal have væske nok - de 2 ting hænger sammen

du skal gå ned på apoteket med det samme og få fat i engangs-sprøjter - bare 10-20 ml… og hvis han ikke er begyndt at drikke kl 12 - så skal du give ham sprøjter med vand i en gang i timen. Fyld sprøjten op, ind i mundvigen og tryk langsomt så han kan nå at synke og ikke kløjs i det :slight_smile: Det er simpelt nok - han bliver nok lidt utilfresds - men pyt… væsken er vigtig!

hvis han ikke har spist kl 18, så skal du til dyrlægen… katte må ikke gå uden mad da det efter små 24 timer gør at de udvikler en sygdom kaldet fedtlever som kan være fatal… det er super vigtigt at katten holdes under opsyn de næste mange timer…

først og fremmest - hold øje med hans væskeindtag… og sørg for han ikke dehydrerer…

tag en ny frisk karklud - vrid den op og gnid den let hen over kattens pels - det er sådan katte kommer af med overskudsvarme og de forøger effekten ved at slikke på pelsen… du kan hjælpe med at holde hans temperatur nede og mindske risiko for dehydrering ved dette simple trick…

men INTET af det er subsitut for dyrlæge - har din kat intet ville spise kl 18 - så skal du afsted!

Jeg tvivler altså stærkt på at det er varmen, hvis katten har været ude i nat??
Det har altså været køligt i nat?

Nu har jeg fået ham ind men han vil hele tiden ud. Det virker som om at han er bange for noget og det har givet ham en psykisk barrier i forhold til at spise og drikke. Lige nu har vi et vældigt uvejr og han går hvileløs rundt og min kæreste og jeg skal ikke lige lave pludselig bevægelse for så bliver han forskrækket. Det havd e han lidt af, da vi fik ham.
Pt. er han frisk men kan bare ikke finde ro og han slikker sig hele tiden, så vi tror faktisk at han ikke er syg men stresset og at gør at han ikke lige pt spiser og drikker.

[QUOTE=CarinaJ;905744]Nu har jeg fået ham ind men han vil hele tiden ud. Det virker som om at han er bange for noget og det har givet ham en psykisk barrier i forhold til at spise og drikke. Lige nu har vi et vældigt uvejr og han går hvileløs rundt og min kæreste og jeg skal ikke lige lave pludselig bevægelse for så bliver han forskrækket. Det havd e han lidt af, da vi fik ham.
Pt. er han frisk men kan bare ikke finde ro og han slikker sig hele tiden, så vi tror faktisk at han ikke er syg men stresset og at gør at han ikke lige pt spiser og drikker.[/QUOTE]

Kan han være bange for tordenvejr, simpelthen? Nu har jeg godt nok sovet fra det hele, men jeg tror, det har været tordenvejr i nat her på Fyn. Jeg nåede i hvert fald at se et lyn i aftes. Og her for lidt siden tordnede det jo igen. Jeg synes da, det kunne lyde som en plausibel forklaring, hvis du tror, det er på grund af stress.

Om ikke andet så ville jeg holde katten inde, så jeg havde en chance for at se, hvordan den har det i løbet af dagen…

Det kan sagtens være stress pgr tordenvejret… den en af vores gamle drenge havde sådan en omgang for flere år siden, hvor han ikke nåede hjem inden det begyndte at tordne… nøjjj, en lille bange mis, der kom krybende ind!
Giv ham mulighed for at komme i dækning - åbn evt en af klædeskabets døre på klem, så han kom komme ind i bunden og ligge… De fleste katte foretrækker at skjule sig i mørke huler…

Hvis ikke han har spist i aften, så vil jeg sige som Regitze, at det nok er nødvendigt med lige at få en dyrlæge med ind over…

Han er inde.

Jeg har lige givet ham ca 15 ml væske med sprøjte og lige efter begyndte han at spise lidt af hans tørfoder måske 10-15 piller samt at han fik en lækkebid fra Vitakraft cat liquid-snack købt på zooplus og som er flydende og spiste det hel. Det er så dejlig positivt at han har spist lidt:):thumbup:

Jeg tror at han er bange for tordenvejr samt meget regn:(.

Lyder til at det går den rigtige vej med ham :ok: håber det bliver ved med det :bebe:

En updatering.

Så har han lige været ude og spise 10-15 piller samt at vi havde sat en skål med lidt vådfoder med masse af vand i. Fra skålen drak han alt vandet og spiste lidt af vådfoderet.
Nu er han gået ud på vores badeværelse, hvor han ligger på gulvet og sover, da vi har varme i det.

Men han er ikke på toppen men godt at han er begyndt at spise og drikke lidt.

Åh, det var godt at høre :slight_smile:
Overvej om ikke haven kan helt eller delvist indhegnes, så I har en chance for at finde ham og passe på ham, hvis igen han skulle få et chok pgr vejret…

[QUOTE=Ann K;906037]Åh, det var godt at høre :slight_smile:
Overvej om ikke haven kan helt eller delvist indhegnes, så I har en chance for at finde ham og passe på ham, hvis igen han skulle få et chok pgr vejret…[/QUOTE]

Godt at han spiser…og helt enig i at indhegne.
Katten kan måske blive så skræmt, at den bare løber og løber…langt væk.

Det kan også være lufttrykket. Som om lørdagen i Vrå hvor rigtig mange af kattene var påvirkede af det tordenvejr der cyklede rundt over hovederne på os det meste af dagen. Selv IB knurrede af mig, det har han ALDRIG gjort før (eller siden). Og mange andre katte flejnede helt ukarateristisk ud den dag.

Her bliver Manden også utilpas på sådan en diffus måde når der er et tordenvejr på vej. Han kan altid forudsige det L Og det holder stik. Jeg er sikker på at der er forskel på hvor meget det påvirker de forskellige, og på hvilke måder det påvirker. Men det kan godt være vejret.

Men han skal selvfølgelig holdes øje med weekenden over. Så længe han spiser og drikker bare lidt og iøvrigt ikke virker sådan syg ville jeg nøjes med at holde godt øje og så evt. vende det med dyrlægen mandag.

Han er blevet sig selv igen og vil også gerne lege:). Han spiser godt og for at han får nok væske så putter jeg ekstra i hans vådfoder.

Tror også at jeg lige vil vende det med dyrelægen på mandag.

En updatering

I dag er Elvis helt selv og gik straks i gang med at spise, da han kom ind efter at have været ude hele natten.

Dejligt at han er sig selv og ved ikke lige hvad der har været galt med ham

[QUOTE=CarinaJ;906364]En updatering

I dag er Elvis helt selv og gik straks i gang med at spise, da han kom ind efter at have været ude hele natten.

Dejligt at han er sig selv og ved ikke lige hvad der har været galt med ham[/QUOTE]

jeg vil gætte på en hårbolle… forløbet har lignet det jeg oplever hos mine… han er bare kommet sig hurtigere :slight_smile:

dejligt han er frisk igen