Kat spiser og drikker ikke så meget

Vi har en hunkat på næsten 2 år, som er indekat hun var i løbetid her hen over sidste wekeend, og i den periode spiser og drikker hun ikke så meget, men vi har så her mod slutningen af denne uge bidt mærke i hun, næsten ikke rør sit tørfodder, og ej heller ret villigt vil spise de godbidder hun normalt er så vild med.
Hun laver heller ikke så meget i kattebakken, men det følger vel lidt med når hun ikke spiser så meget som hun plejer ?.

Men, hun har nu set frisk nok ud her over wekeenden, render rundt og leger og gør de ting hun plejer og virker ikke som sådan, svaglig eller noget.

Ved ikke lige hvad vi skal stille op, for hun skal jo naturligvis i gang med at spise mad, men når der ikke er nogen symptomer på noget så er den jo lidt tricky.

Nogen bud ?

Løbetid.
Få hende snittet hvis hun ikke skal bruges i avl :slight_smile: Så vil jeg mene hun spiser igen :slight_smile: Samtidig er der varmt, mine spiser mest om natten lige pt :slight_smile:

Det er en god idé at få hende steriliseret så hurtigt som muligt. :slight_smile:

En hunkat i løbetid, der ikke bliver parret, glemmer at spise og drikke, og måske især i den varme vi har i øjeblikket.

Ved at få hende steriliseret, får du en mere rolig og harmonisk kat…husk øretatovering og evt vacciner samtidig…
Dyrlægen laver et sundhedstjek før en evt vaccination.

Held og lykke med det. :slight_smile:

Kan hun have det for varmt? Vådfoder med vand på er en god ide i varmen.

Hvis hun ikke bruges til avl, så vil jeg anbefale at hun bliver steriliseret, for så hun får et mere harmonisk liv.

hun spiste 4 gram mad fra sin skål i nat, så den holder ikke helt her heh.

Well hun er ikke i løbetid mere, det var hun hen over sidste wekeend og i starten af denne uge, men den var overstået tirsdag/onsdag

[QUOTE=velfa;1100155]Kan hun have det for varmt? Vådfoder med vand på er en god ide i varmen.

Hvis hun ikke bruges til avl, så vil jeg anbefale at hun bliver steriliseret, for så hun får et mere harmonisk liv.[/QUOTE]

Hun skal fixes på det punkt på et tidspunkt ja.
For varmt, tjah hun søger nærmest varme, når det er sommerhedt ser vi intet til hende, der søger hun helt op på 3 sal i huset, og ligger sig i den bagende hede under vinduet.
Jeg prøvede med tørfodder med lidt vand i i nat, men det blev ikke rørt.

[QUOTE=Sunbao;1100156]hun spiste 4 gram mad fra sin skål i nat, så den holder ikke helt her heh.

Well hun er ikke i løbetid mere, det var hun hen over sidste wekeend og i starten af denne uge, men den var overstået tirsdag/onsdag[/QUOTE]

Der er jo ingen grund til at katten skal plages af den ene løbetid efter den anden…derfor anbefales det at få hende steriliseret.

Nej, det kan vi godt blive enige i, og det er bestemt også tanken at hun skal neutraliseres.
Men det er vel næppe løsningen på det nuværende problem, når løbetiden er overstået ?

[QUOTE=Sunbao;1100161]Nej, det kan vi godt blive enige i, og det er bestemt også tanken at hun skal neutraliseres.
Men det er vel næppe løsningen på det nuværende problem, når løbetiden er overstået ?[/QUOTE]

Jo…hormonerne er i kroppen …så hun skal steriliseres…der skal fjernes æggestokke og livmoder…så får du en helt anden kat.

Der er ingen tvivl om, at hun vil få et nemmere liv, hvis hun bliver steriliseret. Det kan jeg også kun anbefale. Men lige nu og her kunne du prøve at give hende vådfoder i stedet for tørfoder. Det er lidt noget andet end tørfoder med vand på. På den måde sikrer du dig også, at hun får væske og ikke dehydrerer. Det er ikke så vigtigt, hvad det er for noget vådfoder - bare det er vådt, og hun i øvrigt vil spise det. Det er hovedsagen.

Hvis hun slet ikke vil spise - eller kun spiser 4 gram tørfoder - så skal du inden så længe overveje at tage hende til dyrlæge. Katte kan ikke tåle at gå uden mad i flere dage.

Tørfoder med vand på dur heller ikke i denne varme. Det fordærver alt for hurtigt.

Fertile hunner kan med gentagne løbetider få underlivsbetændelse. Tag hendes temperatur

Ikke alene underlivsbetændelse, men også cyster på æggestokkene, hvilket TIT er resultatet af gentagne løbetider.
Jeg ville få det gjort snarest. Det er i sig selv en simpel operation, men straks mere kompliceret, hvis vævet er sygt og hunkatten dermed er svækket.

Det er så måske på sin plads også at nævne, at kattens normaltemperatur er højere end mennesker. Kattens normaltemperatur ligger på 38-39 grader.

Hvordan har katten det i dag?

Jamen, katten er stadig i fuld vigør, og spiser stadig ikke det store.
Hun har været hos dyrlægen, som intet som sådan kunne finde, ud over let hævede kirtler i øjnene.
Så nu afventer vi svar på blodprøver, hun fik antibiotika, så behandlingen allerede er igang,hvis prøverne viser noget.

Kan godt være det er et dumt spørgsmål…men hvad er hævede kirtler i øjnene?

Mon ikke der menes let hævede slimhinder?
VH
Susanne

Undskyld, hvis dette allerede er nævnt - er forstoppelse udelukket?