Kat spiser tøj WHAT TO DO?

Min killing på 5 måneder tygger huller i mit tøj, hvorfor ?
hun har massere af legetøj som hæklede mus aktivitets legetøj i nærmest alle afskygninger tunnel osv. og jeg leger med drillepind med hende flere gange dagligt…

Har altid mit tøj i skabet men når det hænger på tørrestativet og jeg lige går på toilettet eller andet og ikke lige er i nærheden så kan jeg være sikker på at hun har hevet mit tøj nem og tygget store huller i …
i dag gik det så udover en hvid bluse, der var blod der hvor han havde bidt så er hun vel ved at skifte tænder ?

Er der nogen der har et godt råd til at få hende til at lade være med at spise mit tøj.

Er det en bimse ? Nogen linier af bimser ( og vist også siamesere ?) har tendens til at blive uldspisere. Men de kan nu også sagtens kaste sig over andre ting. Det er i min verden et adfærdsproblem som ofte udløses af kedsomhed. ER hun alenekat ?

Nej det er det ikke det er en huskat…
Det er vildt frustrerende …
Og nej det er hun ikke hun har min Ragdoll Lady, og de er aldrig alene hjemme …

Altså udover at sørge for at katten ikke kan komme til tøjet ved jeg ikke hvad man kan gøre.

Mens Basil stadig havde tænder åd han alt det strik tøj han kunne få tænderne i. Hvis det var acryl, altså. Han rørte sjovt nok ikke ren uld… Tosssede kræ…:hjerte:

Så alle de trøjer jeg vidste var af den type han ville gumle i blev hængt højt på bøjler eller puttet i skuffer hvor han ikke kunne komme til det.

Han vidste udmærket at han ikke måtte, så snart man rømmede sig (når man tog ham på fersk gerning) styrtede han afsted med et “det var ikke miiig” udtryk. Så han vidste godt han ikke måtte, han ku’ bare ikke la’ være :slight_smile:

Jeg har ingen erfaring med det, men jeg tænker om man evt. kan give katten en trøje der ligesom er dens, og den kan bide i, lige så tosset den vil?
Det er selvfølgelig ikke sikkert at den vil respektere at det kun er dén trøje den må bide i, men jeg har i hverfald før hørt om katte der har deres egen sutteklud eller bamse og fint nøjes med det, men det kommer jo nok meget an på katten :cool2:

Jeg prøver for så vidt muligt også at holde det væk fra hende …

Hun har så en tendens til bomuld, hun tygger ikke i andet…

hun er hitte mis så ved ikke helt hvad der er i hende, vi fandt hende og hendes søskende i en papkasse og mor mis var kørt ned lige ved siden af, moren var langhåret og masket mindede om en siam…
så måske er det der hun har det fra, det er ihvertfald irriterende…

[QUOTE=Egeberg;676849]Jeg har ingen erfaring med det, men jeg tænker om man evt. kan give katten en trøje der ligesom er dens, og den kan bide i, lige så tosset den vil?
Det er selvfølgelig ikke sikkert at den vil respektere at det kun er dén trøje den må bide i, men jeg har i hverfald før hørt om katte der har deres egen sutteklud eller bamse og fint nøjes med det, men det kommer jo nok meget an på katten :cool2:[/QUOTE]

Tjoo man kunne jo prøve om det hjælper, på hunde hvalpe hjælper det tit at de har en sok eller lign. det er da ihvertfald værd at prøve… tak :slight_smile:

Lyder som om hun har haft en bimsemor så?

Jeg ved ikke om det er en siam-ting. Basil var jo siameser så det udelukker det i al fald ikke…

men ja, det er DRØN irriterende. Og ikke fedt at komme på arbejde med en trøje der mangler det halve af ærmet fordi den lille %&¤# havde fået tænderne i den… :slight_smile:

Det var ikke en birma for den var slank og havde en meget markant profil som en siam, bare en anelse langhåret, ikke at min lille mis overhoved minder om moren i udseende, hun er helt hvid og meget langhåret og ligner mest en NFO… men hendes søster er også masket…

Nu ER din kat jo startet, så derfor kan det godt være det virker modsat…

Men Basil begyndte fordi han, da han var killing og i mælketandsalderen elskede at gumle på en bestemt hjemmestrikket sok jeg havde. (lyserød forresten, det var som om han havde læst Mis og Fister) - og mens han var lille var det jo sødt og sjovt og han kom slæbende med sin sok allevegne. Det var helt klart hans sutteklud.

Men så skiftede han tænder og kunne pludselig rent faktisk TYGGE den sok i stykker.

Og det endte selvfølgelig med en indlæggelse hvor han måtte ha’ opereret sok ud af tarmene… >_< IKKE sjovt!

Siden FIK han ikke mere strik at lege med. Men stjal det selv når han kunne, fordi det altså VAR så dejligt. Han slap for flere operationer men havde et par indlæggelser med rigelige mængder af parafinolie til at få hvad-han-nu-havde-ædt sikkert igennem systemet!

Så jeg er ikke sikker på jeg vil anbefale hende noget der er hendes. Så skal der i al fald holdes nøje øje med at det kun bli’r gumlet på og ikke rent faktisk spist!

En balineser måske ( en langhåret siameser ). Syntes vi diskuterede tøjspisning for nyligt…skal lige finde et link.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;676859]Nu ER din kat jo startet, så derfor kan det godt være det virker modsat…

Men Basil begyndte fordi han, da han var killing og i mælketandsalderen elskede at gumle på en bestemt hjemmestrikket sok jeg havde. (lyserød forresten, det var som om han havde læst Mis og Fister) - og mens han var lille var det jo sødt og sjovt og han kom slæbende med sin sok allevegne. Det var helt klart hans sutteklud.

Men så skiftede han tænder og kunne pludselig rent faktisk TYGGE den sok i stykker.

Og det endte selvfølgelig med en indlæggelse hvor han måtte ha’ opereret sok ud af tarmene… >_< IKKE sjovt!

Siden FIK han ikke mere strik at lege med. Men stjal det selv når han kunne, fordi det altså VAR så dejligt. Han slap for flere operationer men havde et par indlæggelser med rigelige mængder af parafinolie til at få hvad-han-nu-havde-ædt sikkert igennem systemet!

Så jeg er ikke sikker på jeg vil anbefale hende noget der er hendes. Så skal der i al fald holdes nøje øje med at det kun bli’r gumlet på og ikke rent faktisk spist![/QUOTE]

Puuuha nej det lyder godt nok ikke rart.
det vil jeg da ihvertfald ikke prøve, må bare prøve at holde det så langt fra hende som muligt…

ubehagelig historie godt at det gik ham godt :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;676859]Nu ER din kat jo startet, så derfor kan det godt være det virker modsat…

Så jeg er ikke sikker på jeg vil anbefale hende noget der er hendes. Så skal der i al fald holdes nøje øje med at det kun bli’r gumlet på og ikke rent faktisk spist![/QUOTE]

det vil jeg da ihvertfald ikke prøve, må bare prøve at holde det så langt fra hende som muligt…

Her er hvad dyrepsykologen skriver ( Godt nok om uldspiseri…men det er jo i samme boldgade)

Uldspiseri/Uldsutteri
“Uldspisning” eller "uldsutning"er en adfærd, der især ses hos siam-katte og siam-blandinger. Katten kan spise stykker af tæpper og andre tekstiler, eller den kan sutte på trøjer. Oftest er det uldtrøjer og især omkring armhuler, der tygges eller suttes på.
Årsagen er ukendt. Man mener, at der er genetiske faktorer, men også at det er lanolinen i ulden, katten er specielt interesseret i, måske også kropslugt eller deodorant. En anden teori er, at adfærden er en form for sutteadfærd i forbindelse med for tidlig fravænning, idet tilstanden er hyppig for meget tidligt (før 12. uge) fravænnede killinger.
Nyere opfattelser går på, at adfærden er en form for obsessive compulsive disorder (OCD) eller på dansk: Tvangshandling.
Tilstanden er svær at behandle. Man kan forsøge med straf i form af sprøjt med vandpistol lige i sekundet inden adfærden starter, men som regel er timingen vanskelig.
Ud fra teorien om OCD kan man forsøge sig med behandling med såkaldte tricycliske antidepressiva kombineret med adfærdsterapi

Googlede det lige og ja det ligner moren på en prik…
Okay mange tak :slight_smile:

Puha håber da ikke hun har OCD… Jeg krydser fingre for det måske bare er
en tandskifte periode …