Hmm ja måske nok et lidt dumt spørgsmål… Men jeg har fået at vide at en hun kat ikke vokser mere når hun har fået det første kuld killinger… passer det? det lyder nemlig helt hen i vejret, men jeg har jo ikke forstand på det, så jeg bliver nødt til at forhører mig, så jeg kan lærer lidt
Det passer ikke
Medmindre katten selvfølgelig er udvokset når den får killingerne,hvilket den forhåbentlig er
det er fordi jeg kender en, hvis kat fik killinger da den var 1 år og den voksede ikke mere (maine coon) jeg ville jo selv have killinger på et tidspunkt, men hvor gammel anbefales det at de er før de får killinger? tænker 2 år, men vil jo gerne at hun er fuldt udvokset
Jeg har kendskab til en NFO som fik sit første kuld da hun var 6 måneder gammel
Hun voksede stadig efter det, og blev normal størrelse NFO-pige
Prøv at gå ind i underforum “Avl og opdræt” og læs dig lidt rundtosset Der er rigtig mange tråde om netop det emne
Men en kat er som udgangspunkt jo klar til killinger i første løb At det så ikke altid er hensigtsmæssigt er en helt anden snak
Du vil få rigtig mange forskellige svar omkring, hvornår en kat er klar. Det afhænger både af race, men bestemt også om den enkelte kat
OG hvordan den enkelte opdrætter gør tingene
En kat vokser i skelettet til vækstlinierne lukker sig. Noget der sker når dyrene er omkring 1 år. Men læg mærke til ordet VOKSER bruges for katten udvikler sig derefter og mange ting spiller ind. Geneti,. kosten, miljø (klatreudfordringer og udfoldelsesmuligheder) og hormoner. En hunkat kan godt “vokse” efterhåneden som hun får sine kuld. Jeg kalder det at sætte huld…vi kvinder, eller en del af os ændre også figur og får depoter…således også vore dyr.
En MCO udvikler sig til den er omkring 4 år måske en smule mere. Det ser jeg tydeligt på mine og jeg ser også tydeligt på dem, de ændre figur når de får børn og igen når de neutraliseres.
Hele livet ændre vi os…det er en del af livet
Den her tråd er faktisk ret spændende
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=42028&highlight=killinger+hvorn%E5r
Jeg vil sige tværtimod. Nu er det jo briter jeg har, og briter udvikler sig langsom, men mine piger har efter kuldet fået mere fylde, og blevet meget mere ‘færdige’ at se på
Tusinde tak for svar jeg må ind og læse på alv og opdræt