Kat tisser i sengen

[QUOTE=Vivi_Fletcher;593457]Personligt tror jeg genetikken spiller rigtig meget ind. Naturligvis også prægningen på mennesker, men ikke hvad angår “udetrangen” hos en kat.
Derudover bliver killinger ofte urenlige, hvis de fratages moren, når de er under 12 uger.

Mht min egen kat, gav jeg op. Hun endte med at ødelægge hele gulvet i lejligheden, fordi det jo ikke altid blev tørret op med det samme (når jeg ikke var hjemme). Og et trægulv kommer ikke bare af med den lugt.

Jeg valgte at give hende væk til nogle søde mennesker med hus og have. Hun levede et godt liv og var rigtig glad i knap 3 år, før hun så desværre blev kørt ned.[/QUOTE]

Okay, nu måtte kalenderen så lige hives frem. Hun er født omkring 1 juli 2010 og vi hentede hende den 16 oktober 2010.

Hvor tit tissede hun så på gulvet, da du havde hende?

Vi har også snakket om at give hende væk, men hvem vil have en kat der tisser i sengene?
Jeg har den holdning at man ikke bare opgiver dyret, om det så er en kat, hest, hund eller marsvin der har nogen problemer, eller rettere sagt - deres mennesker har et aflæsningsproblem. Men hvis dyret som i dit tilfælde, har bedre af en flytning, kan jeg kun se det positive ved det selvfølgelig (:
Jeg tvivler bare stærkt på om hun ikke har det optimalt, da det ellers virker til at hun trives rigtig god her hjemme. Og var også meeeeget glad da hun kom hjem fra 4 dages ferie i vinters.

Jeg kan godt se hvad du mener med instinkter. Men så tror jeg bare at vi skal kigge på vildere katte, end et par gård katte der nusser rundt omkring i området.

[QUOTE=Tutter;593476][
Hvor tit tissede hun så på gulvet, da du havde hende?

Vi har også snakket om at give hende væk, men hvem vil have en kat der tisser i sengene?
Jeg har den holdning at man ikke bare opgiver dyret, om det så er en kat, hest, hund eller marsvin der har nogen problemer, eller rettere sagt - deres mennesker har et aflæsningsproblem. Men hvis dyret som i dit tilfælde, har bedre af en flytning, kan jeg kun se det positive ved det selvfølgelig (:
Jeg tvivler bare stærkt på om hun ikke har det optimalt, da det ellers virker til at hun trives rigtig god her hjemme. Og var også meeeeget glad da hun kom hjem fra 4 dages ferie i vinters.

Jeg kan godt se hvad du mener med instinkter. Men så tror jeg bare at vi skal kigge på vildere katte, end et par gård katte der nusser rundt omkring i området.[/QUOTE]

Hun tissede overalt - der var intet system i det.
Men faktisk kunne hun også tisse på toilettet - altså det som jeg brugte :tihi:

Det er efter min mening ikke et spørgsmål om at være “vildkat”, men om at være genetisk betinget for en “udetrang”. Altså at man instinktivt savner udelivet.

Mht tisseri i sengen, så køb en voksdug og læg over - det plejer at løse lige det problem :slight_smile:

Jeg håber, at der er bedring med den lille kat :slight_smile:

Og så beklager jeg på forhånd over for alle de, der har læst dette cirka en million gange. Jeg ville starte med at få taget den urintest. Jeg begriber ikke, hvorfor dyrlæger ikke snupper den med det samme, det er en billig test, og så er det da be- eller afkræftet.

Jeg fik min hankat, Billy, som urenlig dynepisserkat. Opdrætters vurdering var, at han var blevet stresset af et barn i hjemmet, som havde ret frie tøjler over for katten, og vi håbede, at det ville gå i sig selv, når han kom til et roligt hjem. Jeg fik ham tjekket hos dyrlæge, som vurderede, at han ikke fejlede noget. Nogle måneder senere havde Billy udvidet territoriet. Nu tissede han også på plastikposer, papkasser og køkkenbordet. Han var stadig en glad og frisk kat, der simpelt hen bare brugte andre steder end kattebakken. Jeg tog en urinprøve og afleverede den hos dyrlægen, og den viste blærebetændelse og struvitter (jeg har senere fundet ud af, at struvitterne kan have været fordi prøven ikke var helt frisk).

Min hunkat har haft et par blærebetændelser, hvor hun gør, som din dyrlæge beskriver - farer rundt og sætter sig og sætter sig og er helt i panik. Så der er åbenbart forskel på, hvordan katte reagerer på blærebetændelser. Måske også på, hvor slemme betændelserne er?

Jeg er i dag den lykkelige ejer af en kronisk urenlig kat. Det har lykkedes mig at træne ham renlig ved at give ham godbidder, når han har været på bakken, men mit indtryk er, at når der sker for meget i hans liv (som da jeg hjemførte tvillinger), så bliver der trykket på en gammel knap, og urenligheden er tilbage. Jeg er igen i gang med at træne på bakken, foreløbigt med rigtig godt resultat, men jeg har erkendt, at det kommer jeg måske til at gøre resten af hans liv for at holde tendensen i ave. Og så har jeg købt en dyne mere…

Jeg ville ønske, at han var blevet fanget noget tidligere, måske havde det så ikke nået at sidde så dybt i ham.

En anden ting er, hvad gør du rent med? Nogle har god erfaring med rodalon, for andre skal tingene også gerne have været i eddike for at tage det sidste af lugten. Ellers er der urine off. Hvis der er den mindste duft tilbage, vil katten søge tilbage. Det er også en god ide at sørge for, at katten slet ikke kan komme til gerningsstederne i en periode, så den ikke ryger i et vanespor. (Jeg har haft halvdelen af mit køkkenbord tapet ind i staniol i fire måneder af samme årsag).

mvh. tina