Kat vs hamsterbur

Ja jeg mangler nogen råd and katte og hamsterbure…

Jeg har et guldhamster som bor i et fint plastikbur, men nu har min NFO fundet ud af at, han kan flytte på buret :frowning: med det resultat at buret røg en tur på gulvet igår…
Der skete heldigvis ikke noget med mit hamster, men nu er vi evige angste for at han skal gøre det igen…

Hvordan har I jeres gnavere?
Er de i bur som er 100% kattesikret og hvordan ?
Har tænkt på et tungere og større bur, men er osse ræd for at katten, kan ramme hamsteren med en klo, hvis det er et tremmebur.

Han får selvfølgelig ik lov til at gå og slå på buret, men er ik altid jeg lige opdager med det samme, at han er ved buret.

Jeg har i gennem flere år holdt hamsteropdræt (og haft kattehold), og mit bedste tip er - stil hamsterburet et sted hvor du kan lukke døren - hamstret er lige glad!!

Det er umuligt at sikre et hamsterbur så en klog kat IKKE kan finde ud af at enten åbne det, skubbe det rundt eller på anden måde få haltet frokosten ud af buret. Jeg har altid været påpasselig med mine hamster og mine katte, men der er alligevel skredet nogle i svinget hen af vejen som blev ædt af kattene, fordi de simpelthen var så snu og beregnende, at burene var umulige at sikre totalt.

Hvis i ikke er hjemme, så brug en hylde i et skab til hamsterburet, som i ved katten ikke kan åbne. Et hamster er ligeglad med om det er mørkt eller lyst udenfor. Eller alternativt, luk døren ind til hvor buret står.

Det er det mest sikre tip jeg kan komme med, da mine erfaringer er, at katte er utrolig opfindsomme hvis de først har sat sig et mål.

Og nej, et tremmebur kan absolut IKKE anbefales, det vil udsende dufte, lyde og andet der vil tiltrække katten, som vil ligge på lur, parat til at få hamsteret ud gennem tremmerne.

Hvis de først har fået interesse for hamstere er det svært at få dem til at glemme det.

Da jeg opdrættede hamstere før jeg fik kat, fandt jeg meget hurtigt ud af at Ramses var meget i interseret i de små, så det hed sig at han ikke måtte være i samme rum som jeg havde hamsterne i. Men nu har jeg så stoppet mit opdræt og har kun 1 tilbage. Min lille robo står nu i stuen på en reol mellem 2 hylder med så lidt mellemrum som muligt hvor jeg har gjort sådan at Ramses ikke kan komme til at skubbe buret på gulvet. og så står det så højt oppe at han ikke rigtig kan komme til at kigge på den.

Selvfølgelig ved han at den er der, men han ved også at han ikke rigtig kan komme til den, så det har hjulpet.

Men ellers kan jeg anbefale dig at holde din hamster i et akvarie eller terarie, så sker der ikke noget ved at katten sætter sig på det, hamsteren bliver som sådan ikke rigtig stresset af det og ignorer ret hurtigt katten.

Helene… Tak for rådet :slight_smile:
Vi har snakket om at stille ham i et andet værelse, men jeg er nok meget egoistisk der :frowning:
Ville jo gerne kunne se og snakke med ham, da han er tam og en rigtig kælepot…
Vi har osse papegøjer og dem prøver vores katte ik at fange, men ville jo nok se lidt dum ud men en guldhamster, i et kæmpe papegøje bur :wink:

Han skal under alle omstændigheder have et nyt bur, er der nogen du vil anbefale?

Anette, tak for dine råd.

Der vil jeg give Anette ret, så er et akvarie det bedste - og det ser UTROLIG flot ud og kan blive en hel oplevelse at sidde og kigge på, og kan stå flot på en reol!!

I kan evt købe et billigt brugt på nettet. Det behøver jo ikke at være så stort.

Den eneste ulempe jeg så ved akvariet var, at så kunne de ikke have rør at kravle rundt i…og mine har altid elsket de der rør. Istedet måtte jeg så lægge nogle stykker af rørene i bunden, så de kunne putte sig lidt.

Der er desværre ikke bure på marked der direkte er kattesikre, og dem af plastik kan i værste fald falde ned og knække (det har jeg prøvet). Og tremmer er ALT for farligt.

Nu ved jeg ikke hvor buret står, men jeg har med fordel også haft bure stående på velcro - så har der været velcro på reolen og velcro under buret, så man nærmest skulle være to voksne til at rive buret af velcroen når det skulle flyttes/skiftes. Det har ingen af kattene kunne regne ud, så burene stod i sikkerhed.

Men indtil da, så stil hamsteret i et skab når i er ude og handle/arbejde mm, det sker der ikke noget ved og hamsteren vil faktisk elske mørket og trygheden, og i kan gå med ro i sindet. Og så kan den jo komme ud når i er hjemme og kan holde øje med buret.

Tror valget falder på et akvarium :slight_smile: så er i fuld gang med at undersøge udvalget.

Tak for alle jeres råd…

Ps. Det skal være af glas ik?

Jeg har endnu ikke set terarier af plastik, men en hamster er ikke en gnaver for ingenting, flere af mine guldhamstere har gnavet sig ud. så vil anbefale et af glas. prøv at se om du ikke kan finde nogle brugte, de er somregel ret billige.

Anette, har ik lige kunnet finde nogen i nærheden, men leder videre.

læg en flise i bunden af buret ? ikke at jeg selv har gnaver, men så er det da ikke sådan lige at flytte med.

Der er sådan set en del muligheder.

Det flotteste og bedste for din hamster vil i mine øjne altid være terrarier :slight_smile:
Akvarier kan også være gode, men de er typiske meget besværlige, fordi man altid skal oppe fra og ned, for at håndtere hamstere og gøre rent er bestemt ikke nemt med et tungt akvarie… Toppen skal også tækkes af, med et metal net af en slags og det bliver altså sjældent rigtig pænt… (og nej de der plastik armature man kan få med et akvarie er ikke gode, der er alt for lidt luftcirkulation…

Et terrarie er - dyrere ja - en rigtig god hamsterløsning, især hvis det skal gøres lidt “flot” også i f.eks. stuen…
al håndtering og rengøring foregår så pludselig ind fra side - man slipper derfor for f.eks. at løfte det for at komme ind i det, og man skal ikke tænke på at dække toppen til.
Man kan vælge at købe et terrarie til krybdyr - dem er der MANGE af på dba. og lign. til billigere priser end fra ny… Dog er mange Maxi-zoo begyndt at føre nogle helt specielle gnaver-terrarier, som er MEGA fede til en hamster! :slight_smile:
de er pebret, men skal man snakke hamstersikkert, så er terrariet det eneste jeg vil kalde 100% kattesikkert - det holder nemlig katten ude, og hamsteren inde, og katten kan ikke bare lige kaste rundt med buret :slight_smile:

Min datter har eN hamster tilbage…efter at Shadow troede, at hamsterløbegården var en Hamster-Put&Take kun til ham.
(Han har normalt ikke adgang til hvor hun bor, men slap ind ved en fejl)

HamstereN der er tilbage, bor i et stort akvarium vi havde i overskud…og det fungerer fint. Det er et akvarium med glasplade ovenpå, hvor hjørnerne er knækket af, hvilket er udmærket for der skal komme luft derned.
Men der skal altså noget akvarium til før det er stort nok, de der 50-60 liters med lukket plasticarmatur på toppen, de er slet ikke store nok som hamsterbur.

Kontakt PiaH - hun har løst det på fornemste vis

jeg har selv haft et ganske fint terrarie til en guldhamster, som kunne komme ud af alt andet - selv et akvarie…

men man kan nu sagtens have hamstere i akvarie på 603030 - det kræver bare lidt mere af ejeren i form af at man gider snakke med sin hamster, og tage den ud, så den ikke keder sig…

Så har mit hamster fået nyt hjem, har købt et stort flot gnaver terrarie ved maxizoo :slight_smile:
Det er rigtigt flot og han undersøger nysgerrigt det hele.
Vi valgte at købe mellem størrelsen, da det lille terrarie kostede 200 kr mere, ret underligt og de kunne hellere ik forklare hvorfor… Nu mangler vi bare at købe nogle flere ting til det nye bur, f.eks drikke flaske da det fra hans gamle bur ikke kan sættes fast i terrariet…

I skal allesammen have tusind tak for jeres og hjælp :slight_smile:

Husk nu - billeder af hamsterens nye flotte hjem :smiley:

Og de gnaverterrarier fra maxizoo ER bare überfede! :smiley:

PiaB… Skal nok smide nogen billeder ind, når jeg får det færdigt :slight_smile:
Ja det er fede, er helt vild med det vi har købt, og så synes jeg faktisk ikke prisen var så gal…
Vi gav 800kr og den er stor.

Vi har haft ørkenrotter i et akvarium (aka katte-tv :høhø: )

På billedet er toppen en glasplade med hul i hjørnet, men senere anvendte jeg et trælåg med trådnet. Kattene kunne ikke løfte det af, eftersom de skulle stå ovenpå det for at forsøge. Desværre brød ørkenrotterne selv ud en dag. Jeg havde sat nogle af de her labyrint-rør op gennem låget til en hule oven for låget, og det lykkedes dem at komme ud (jeg tror, de havde gnavet i rørene). Den ene overlevede ikke mødet med de 4 rovdyr, der ventede udenfor, men den anden klarede sig igennem hele huset og i sikkerhed bag en reol i kælderen.