Katjas tamrotter

Ja jeg tænker det er nemmere de får deres egen tråd.

De er nu hentet og på vej hjem…

Katja siger de hedder Beaves and Butthead (har sikkert stavet forkert)

Jeg fik at vide der var 2 unger, fint nok, så håbede jeg det var en af hver køn.

Da Katja og Julius så kommer derop, tja så er det pludselig 8 unger :confused:

Det positive er at der nok er nogen af begge køn.

Far-rotten har gået med hunnen indtil idag, så krydser fingre for den stakkels mor-rotte ikke er gravid igen…

Hunnen er hvad jeg lige kan se Black Berkshire (sort med hvid på mave og poter)

Og Hannen ser ud til at være Agouti Berkshire (brun)

Ungerne tror jeg alle 8 er Black Berkshire, så jeg skal have fundet børnetusser så jeg kan farve haler :smiley:

Far øverst i transportbur og mor plus unger nederst.

5 Synes om

Hunnen hedder Beavis og jeg regner med at kalde hende Bea

Og Hannen er så Butthead og tror jeg vil kalde ham Buddy :grin:

Hun ved ikke hvilket avlsnavn hun vil hedde, men hun regner med navnetemaet bliver voksen tegneserier (Jeg hååååber hun mener Manga eller sådan noget og ikke noget sexuelt :grin: )

3 Synes om

Så er de kommet, jeg glemte at få enkelt billeder af babyerne, men fik vejet dem, og hvis jeg har kigget rigtigt var der 4 piger og 4 drenge, de 4 af ungerne vejede 11g, 2 vejede 10g og de sidste 9g.

Bea fik vi ikke vejet, men Buddy vejer omkring de 270g, hvilket ikke er ret meget, så han er en ret ung rotte.

Men nu er de begge installeret. Bea i et fuglebur med babyerne (går indtil videre) og Buddy i hans eget rottebur (Regner med at når ungerne bliver større og de kan klare at klatre, så skifter jeg rundt)

De havde næsten ingen strøelse med, men kender en med chinchillaer i nærheden, som Julius lige kunne hente noget strøelse hos…

De havde så kun musefoder og et eller andet morgenmad (uden sukker) med…

Heldigvis er rotter altædende, så det går indtil der er købt ordenligt foder.

Hov kan se jeg fik et billede af den første lille bebs :smiley:

6 Synes om

Simba hvæste af dem og Aslan syntes de er spænende :smiley:

5 Synes om

Katja har bestemt hendes avls/opdrætternavn er Flamzster og kuldets tema er voksen tegne serier.

Hun overvejer om drengene skal hedde Stan, Kyle, Kenny og Eric (Efter dem i South Park)

2 Synes om
  1. Kuld: Voksen Tegne Serier

Mor: Beavis
Opdrætter: Plantorama
Fænotype: Black Berkshire
Genotype: aa Hh

Far: Butthead
Opdrætter: Plantorama
Fænotype: Agouti Berkshire
Genotype: Aa Hh

Født: 18. Maj 2025.

Planlagt: Nej

Overtaget far, mor og unger d. 22. Maj 2025

1. Vejning (næsten 1 uge gammel) og gæt på køn, samt markerings farve:

Unge 1: Hun - Rød - 11g
Unge 2: Hun - Blå - 11g
Unge 3: Hun - Orange - 10g
Unge 4: Hun - Lilla - 9g
Unge 5: Han - Sort - 11g
Unge 6: Han - Mørkegrøn - 11g
Unge 7: Han - Brun - 9g
Unge 8: Han - Ingen - 10g

3 Synes om

Navne i spil (Jeg skal lige være helt sikker på køn før navnene er sikre):

Hannerne:

Eric (South Park) - Bestemt af Katja
Stan (South Park) - Bestemt af Katja
Kenny (South Park) - Bestemt af Katja
Kyle (South Park) - Bestemt af Katja

Hunnerne:

Laura Kinney (X-men) - Bestemt af Mig
Hannah (Rat Queens) - Bestemt af Mig
Panty (Panty & Stocking with Garterbelt) - Bestemt af en af Katjas kammerater
Stocking (Panty & Stocking with Garterbelt) - Bestemt af en af Katjas kammerater

2 Synes om

Fik købt nye tusser og tog dem ud for at farve dem, håber jeg fik farvet dem rigtigt, da farverne stortset var væk :smiley:

Er stadig ikke helt sikker på kønnene :smiley:

Hunnerne:

Unge 3 - Orange

Unge 1 - Rød

Unge 4 - Lilla

Unge 2 - Blå

Hannerne:

Unge 5 - Sort

Unge 7 - Brun

Unge 6 - Mørkegrøn

Unge 8 - Ingen

4 Synes om

I og med ingen af ungerne er hooded tænker jeg at Buddy er Agouti Self (Genotype Aa HH) istedet for berkshire Hh

Ungerne ser ud til at de alle er Black (aa) men der er mulighed for nogle af dem er Agouti (Aa)

2 Synes om

Bea er muligvis også Self, hvilket betyder alle ungerne også er det.

Self = ingen hvid på maven (som ved vilde rotter) Genotype HH

Berkshire er med en hvid streg ned af maven - Genotype Hh

Hooded er hvor de har et farvet hue og en farve ned langs ryggen - Genotype hh

3 Synes om

Så blev Tegneserie kuldet 1 uge gammel.

Jeg tror kønnene stadig er 4 piger og 4 drenge, men det bliver lettere at se om 1-2 uger.

Jeg har givet et skøn på farven.
Medmindre far og mor er bærer af nogle farver burde er kun komme Agouti og Black i kuldet.

Alle unger ser ud til at være Self, så tror begge forældre også er Self.

Jeg har også skrevet hvad de har taget på siden i torsdags hvor de kom herhjem og blev vejet.

Bea er en rigtig dygtig mor og vasker farverne af ret hurtigt, så jeg sidder hver dag og maler det på og håber det er de rigtige :stuck_out_tongue:

Unge 1 (Rød) - Hun - Black Self - 14g + 3g

Unge 2 (Blå) - Hun - Black Self - 15g + 4g

Unge 3 (Orange) - Hun - Agouti Self - 14g + 4g

Unge 4 (Lilla) - Hun - Agouti Self - 13g + 4g

Unge 5 (Sort) - Han - Black Self - 14g + 3g

Unge 6 (Grøn) - Han - Black Self - 15g + 4g

Unge 7 (Brun) - Han - Black Self - 14g + 5g

Unge 8 (Ingen) - Han - Agouti Self - 14g + 4g

7 Synes om

Mor Bea var lige væk fra ungerne, så fik et gruppe billede af dem.

Den sødeste klump unger :smiling_face_with_three_hearts:

Mor Bea er blevet mere tryg ved mig, og jeg kan ae hende ganske lidt uden hun skriger eller klapre tænder af mig :smiley:

Far Buddy er stadig bange for mig, og kan ikke engang bestikkes med kattesticks :smiley:

5 Synes om

Sådan en fin lille flok.
Det bliver godt for Buddy at få sine sønner som selskab når de bliver større.

Ja det tænker jeg også :smiley:

Mit kendskab til rotter begrænser sig til dem, vi forsøger at holde væk fra stalden - men jeg har fået stor respekt for hvor intelligente og kreativt problemløsende de tydeligvis er.
Og derfor må jeg spørge - kan man tilbyde dem et rimeligt liv i små bure…?

1 Synes om

Ja det kan man godt.

Men jeg vil foretrække større bure end dem her, men lige pt går det.

Når ungerne er større kan de få lov til at komme ud og løbe på sofaen.

Forældrene må jeg ikke løfte på for så “skriger” de og siger fra, så deres liv bliver i burene, desværre.

Jeg ville personligt have foretrukket de havde været fra en opdrætter og ikke fra Plantorama hvor de er alt for unge til at være forældre.

Nogle rotter kan blive så tamme at hvis man laver en sele til dem, kan de komme med ud i verden :smiley:

Jeg har før haft rotter og nogle af dem var så tamme at hvis buret var åbent rendte de hen og klatrede op af mit ben for at kunne følge med i hvad jeg laver :smiley:

I buret kan man skifte legetøjet, så det ikke altid er det samme, man kan give mad i foderbolde, eller foldet ind i toiletrullerør osv :slight_smile:

Og så er de flokdyr, så lige pt er det slet ikke optimalt for Buddy, men når ungerne er 6 uger og vejer omkring 100g, kan drengene komme over til far, og de skal så være der i min. 2 uger før de må komme helt hjemmefra.

Ved 6 uger drikker de ikke længere mælk og far kan sagtens lære dem de sidste ting de skal lære for at være en rigtig rotte :slight_smile:

5 Synes om

Så blev tusserne genopfrisket, det bliver sværere og sværere at se tussernes farver ordentligt , og Beas vaskeri hjælper ikke :smiley:

5 Synes om
4 Synes om

1 uge og 2 dage

De er så småt begyndt at få øjensprækker

6 Synes om

Jeg synes det er spændende at følge dine rotter :+1: Jeg kan normalt ikke fordrage rotter, men det er virkelig interessant at læse om dine rotter. De er endt det rette sted :hjerte:

3 Synes om